تعداد بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۱۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴ - 2022 01 October
باز هم نی‌ریز
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

کاهش داروی بیهوشی و تجهیزات و دیگر دارو‌های مورد نیاز در داروخانه بیمارستان نی‌ریز، مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

عمل‌های جراحی که لغو می‌شود
بنا بر اطلاعات ما از منابع آگاه و اعتراض‌ها و انتقادات مردمی رسیده به دفتر هفته‌نامه نی‌ریزان فارس، کمیاب شدن داروی بیهوشی مثل ایزوفلوران در بیمارستان شهدای سلامت، باعث شده که بسیاری از اعمال جراحی در این بیمارستان لغو شود و مردم را سرگردان دیگر مراکز درمانی استان کند.

سه نفر از مسئولان بخش‌های مختلف بیمارستان شهدا که نخواستند نامشان فاش شود، در این رابطه گفتند که مشکلات و کمبود دارو‌ها و تجهیزات آن قدر زیاد است که فعالیت‌های درمانی روتین بخش‌ها مختل و گاهی قفل می‌شود و هیچ کاری جز اعزام نمی‌توان برای بیمار انجام داد و یا گاهی بیماران و همراهان آن‌ها برای تهیه یک داروی ساده مجبور می‌شوند با هزینه ۴۰ - ۵۰ هزار تومانی آژانس، به داروخانه‌های داخل شهر رفت و آمد کنند.

تجهیزات و دارو  در داروخانه بیمارستان کمیاب شد

یکی از آن‌ها می‌گوید: «تأمین داروی بیهوشی نیاز به پیگیری بیشتری دارد که به درستی انجام نمی‌شود. به جز آن، وسایل دیگری هم که کمبود کشوری نیست و به وفور در شرکت‌های توزیع دارو وجود دارد، خیلی کم داریم و تأمین نمی‌شود؛ بنابراین برخی بیماران بخصوص آن‌ها که نیاز به عمل‌های ارتوپدی دارند، یا عملهایشان لغو می‌شود و یا مجبور می‌شوند خودشان رضایت دهند و به مراکز درمانی استان مراجعه کنند.»

این در حالی است که دکتر بهادر پیمانکار و مسئول داروخانه بیمارستان نی‌ریز در گفتگو با ما می‌گوید: «هیچ کس برای ارتوپدی اعزام نشده و اگر شده، مشکل از پزشک بوده است. برخی از پزشکان به جای پیچ و پلاک که هزینه پایینی دارد، بهانه قطعات دیگری می‌گیرند که هزینه زیادی برای بیمارستان و بیمار به همراه دارد.»

همچنین مسئولان شبکه بهداشت و بیمارستان معتقدند که برای دریافت سهمیه بیشتر داروی بیهوشی با دانشگاه علوم پزشکی فارس نامه‌نگاری و چانه‌زنی زیادی انجام شده و در نهایت سهمیه گرفته می‌شود.

صدایی که شنیده نمی‌شود.
اما به گفته مسئول یک بخش دیگر بیمارستان، این مشکلات در گروه مجازی تعامل با داروخانه که همه از جمله رئیس بیمارستان و دکتر بهادر پیمانکار و مسئول داروخانه هستند، مرتب مطرح می‌شود؛ ولی کسی پاسخگو نیست. او می‌گوید پزشکان دستور می‌دهند و می‌روند؛ ولی استرس و فشار روانی نبود دارو در بیمارستان با مسئولان بخش است.

مسئولی دیگر معتقد است این مشکلات از حدود دو سال پیش و زمان تصدی دکتر بهادر به عنوان مسئول داروخانه بیمارستان وجود داشته و برخی می‌گویند تنها در دو سه ماه اخیر شدت گرفته است.  

او می‌گوید: «حتی برخی اوقات به دلیل نبود اکستنشن تیوب جهت تزریق دارو داخل رگ که در رادیالوژی جهت سی‌تی‌اسکن‌هایی که با دارو انجام می‌شود استفاده می‌شود، بیمار به استهبان اعزام می‌شود.»

در همین بین شنیده می‌شود که برخی پزشکان متخصص نیز به دلیل همین کمبود‌ها با مشکلات زیادی مواجه‌اند و بسیاری از اقدامات درمانی را که می‌شود در بیمارستان نی‌ریز انجام داد، به دلیل نبود تجهیزات پزشکی امکان انجام آن وجود ندارد.

عذرخواهی و وعده دکتر بهادر برای حل مشکل

دکتر پیمان امیدواری رئیس بیمارستان شهدای سلامت و رضا کامرانی مدیر داخلی بیمارستان در گفتگو با ما، علت کمبود داروی بیهوشی را سهمیه‌بندی آن به دلیل کاهش واردات کشوری و تحریم‌ها عنوان می‌کنند و می‌گویند که به جز عمل‌های جراحی الکتیو، همه عمل‌های جراحی اورژانسی طبق روال قبل در بیمارستان انجام می‌شود. آن‌ها عمل‌های جراحی الکتیو را شامل عمل‌های زیبایی و عمل‌های غیراورژانسی که فوریت ندارند مثل عمل فتق، ترمیم مینیسک و تاندوم، عمل‌های کلیه و مجاری ادراری و... عنوان می‌کنند.

دکتر امیدواری می‌گوید: «ما مجدداً به دانشگاه نامه‌نگاری کرده‌ایم که با توجه به این که قطب هستیم، سهمیه ما را بیشتر کنند. این مشکل مقطعی است و تلاش می‌کنیم برطرف شود.»

قراردادی که بلاتکلیف است
او در مورد عملکرد ضعیف داروخانه بیمارستان در تأمین دارو و تجهیزات می‌گوید: «چون قرارداد پیمانکار تمام است و داروخانه می‌خواهد به مزایده برود، سعی می‌کند انبارش را پر نکند تا دارو‌ها روی دستش نماند. اما به محض مشخص شدن نتیجه مزایده، وضعیت خیلی بهتر می‌شود. هر چند امیدواریم بالاخره یک نفر شرکت کند و داروخانه دست سیستم دولتی نیفتد که همین‌ها هم گیر نمی‌آید.»
دکتر داور آل‌داود رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز، اما معتقد است همه عمل‌ها به جز عمل‌های زیبایی، هم‌اکنون در بیمارستان شهدای سلامت انجام می‌شود.  

او می‌گوید: «ما باید این را در نظر بگیریم که اولویت بیمارستان خدمات اورژانسی است و باید همیشه حواسمان به این موضوع باشد که دستمان را برای یک داروی حیاتی خالی نکنیم.»

وی در مورد نارضایتی از پیمانکار داروخانه بیمارستان ادامه می‌دهد: «ما در مدت حضور دکتر بهادر مشکل حادی با او نداشته‌ایم. تنها از اواخر خرداد که قراردادش تمام شده، همزمان با پیک کرونا و کاهش سراسری سرم مشکلاتش مضاعف شد. پس از جابه‌جایی بیمارستان هم هنوز انبارش در مکان بیمارستان قدیم است و ما نتوانسته‌ایم در بیمارستان جدید انبار دارویی به او بدهیم.»

رئیس شبکه بهداشت نیز اتمام قرارداد دکتر بهادر پیمانکار و متصدی این داروخانه را دلیل کمبود دارو و تجهیزات در بیمارستان عنوان می‌کند.

به گفته مسئولان، چون تکلیف برنده مزایده مشخص نیست، داروخانه بیمارستان در سه ماهه گذشته سعی کرده حجم انبار خود را کاهش دهد و شرکت‌های توزیع دارو هم فقط نقدی با آن کار می‌کنند.

همچنین تعلل دانشگاه علوم پزشکی در روند قیمت‌گذاری و برگزاری هر چه سریعتر این مزایده باعث شده این پروسه زمان‌بر شده و قرارداد آینده داروخانه که این بار قرار است سه ساله بسته شود، با ابهام روبرو شود. چرا که گفته می‌شود به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و بدحسابی بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی در برگرداندن مطالبات پیمانکار، کسی تمایل زیادی به شرکت در این مزایده ندارد.

قول می‌دهم این هفته مشکل را حل کنم
دکتر بهادر پیمانکار و مسئول داروخانه بیمارستان شهدای سلامت در گفتگو با ما، وجود برخی مشکلات و کمبود‌ها را تأیید می‌کند. هر چند می‌گوید: «قول می‌دهم این هفته با خرید کامل تجهیزات و داروها، مشکل داروخانه را به طور کامل حل کنم. تجهیزات خریداری شده و من ضمن عذرخواهی از مردم نی‌ریز، این قول را می‌دهم که از شنبه هیچ مشکل و کمبودی در بیمارستان نخواهیم داشت و از این به بعد هم مشکلی پیش نخواهد آمد.»

در حالی که گفته می‌شود او جا‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده و روی هر کدام یک مسئول فنی گذاشته و همین باعث ضعیف شدن خدمات‌دهی داروخانه بیمارستان شده، اماخودش این موضوع را تکذیب می‌کند

می‌گوید: «قرارداد من تا ۲۸ فروردین امسال بوده و تا خردادماه هم همکاری زیادی داشتیم. اما هنوز هیچ قرارداد جدیدی نبسته‌اند و وقتی قرارداد نداشته باشم، هیچ شرکتی من را به رسمیت نمی‌شناسد که دارو بدهد. ما تا خردادماه هیچ مشکل و کمبودی نداشتیم؛ مگر دارو‌هایی که کمبود سراسری بوده است.»
او در مورد مشکلات دیگری که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، می‌گوید: «در بیمارستان جدید به من انبار ندادند و من روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کرایه انتقال دارو و تجهیزات را از بیمارستان قدیم به جدید می‌دهم. همچنین قرارداد من با بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی از ۳۱ شهریور تمام شده و هر چیزی که به شکل بیمه‌ای ارائه دهم، از جیب هزینه می‌کنم.»

بر پایه شنیده‌ها، مزایده داروخانه بیمارستان پنجشنبه هفته گذشته برگزار شده و نتیجه آن تا حدود ده روز دیگر اعلام می‌شود.

بهادر می‌گوید: «اگر من بخواهم از اینجا بروم، نفر بعدی تنها اندازه سه ماه داروی من را تحویل می‌گیرد و مازاد آن را قبول ندارد.»

او با بیان این که دکتر آل‌داود پیگیری زیادی در مورد مشکلات مطرح شده انجام می‌دهد و هم‌اکنون هم تعداد ۱۰۰ داروی بیهوشی دیگر در اختیار بیمارستان قرار گرفته، عنوان می‌کند: «از همین هفته ۵ هزار سرم وارد انبار شده و فردا هم ۴ هزار سرم دیگر برایمان ارسال می‌کنند و مشکل کمبود سرم برطرف می‌شود.»

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
اهورا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
اینو بفرستید برای اونها که میخواستند دانشگاه علوم پزشکی برای نی ریز بیارنددددددددددددد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها