تعداد بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۱۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱ - 2022 01 October
خرید و فروش انجیر امسال در جای‌جای شهر نی‌ریز در حال انجام است.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

اما ۲ مسئله سبب شده تا قیمت انجیر به نسبت سال قبل تغییر چندانی نداشته و بر پایه نوع محصول انجیر بین ۵ تا ۳۰۰ هزار تومان در بازار نی‌ریز خرید و فروش می‌شود.

در این بین انجیرکاران ۲ عامل را در کاهش و کیفیت پایین انجیر مؤثر می‌دانند یکی وزش باد‌های شدید در زمان بَردهی و دیگری بارش باران خمینه در تابستان. باران خمینه ۲ تا ۳ چین انجیر ر ا از بین برد.

کشاورزان معتقدند قیمت‌گذاری بر روی انجیر بسیار مشکل است و بسته به اندازه و رنگ آن کاملاً متفاوت است، اما آنچه که ما توانستیم از خریداران و فروشندگان انجیر به دست آوردیم این است که قیمت‌ها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

۱- انجیر‌های ضایعاتی: انجیر‌هایی سیاه و کوچک که غالباً کاربردی صنعتی دارند. قیمت این محصول در بازار نی‌ریز بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان متغیر است.

۲- انجیر باران خورده، اما قابل استفاده بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان.

۳- انجیر خوب یا چهل یک: ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان

۴- انجیر صدیک بسته به نوع انجیر بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان.

کشاورزان معتقدند که با کاهش محصول روبرو شده‌اند و قیمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد چندان با سال گذشته تغییری نکرده است. همین مسئله را فروشندگان نیز تأیید می‌کنند.

کشاورزان نی‌ریزی معتقدند در حالی که بسیاری از محصولات با تورم چند برابری روبرو شده است، اما قیمت انجیر افزایش نیافته است.

چندی پیش مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفته بود: شهرستان نی ریز یکی از قطب‌های تولید کننده انجیر استان فارس با کاهش ۷۰ درصدی محصول انجیر روبرو شده است.

گلایه انجیرکاران از قیمت فروش

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها