تعداد بازدید: ۸۱
کد خبر: ۱۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷ - 2022 24 September

تا پیش از این از سینمای ایران ۱۹ فیلم به اسکار رفته‌اند که میان آن‌ها دو فیلم موفق به تصاحب مجسمه طلایی شده‌اند و یک فیلم هم به جمع پنج نامزد نهایی راه یافته است.

به گزارش فیلم‌نیوز، یکی از دلمشغولی‌های سالانه اهالی سینما و مسئولین سینمایی، انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار است. در خیلی از سال‌ها این انتخاب‌ها بر پایه برخی مصلحت‌ها و بدون در نظر گرفتن این نکته که آیا اصلاً این فیلم شانسی برای رقابت دارد یا خیر انجام شده، امسال با وجود اینکه احتمال می‌رفت که باز هم بر پایه مصلحت‌ها فیلمی راهی آکادمی شود، اما هیئت انتخاب در نهایت فیلم هومن سیدی را که حضوری موفق در جشنواره فیلم «ونیز» داشت به عنوان نماینده ایران انتخاب کرد.

۱۹۷۷: «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی نخستین نماینده سینمای ایران است که در سال ۱۹۷۷ به برای حضور در چهل و نهمین دوره این مراسم به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

۱۹۷۸: «باد صبا» به کارگردانی «آلبر لاموریس» نخستین مستندی است که به نمایندگی از سینمای ایران از سوی وزارت فرهنگ و هنر برای معرفی به آکادمی اسکار انتخاب می‌شود.

۱۹۹۴: «زیر درختان زیتون» به کارگردانی زنده‌یاد عباس کیارستمی اولین نماینده سینمای بعد از انقلاب است که در سال ۱۹۹۴ راهی اسکار  شصت و چهارمین دوره مراسم اسکار می‌شود.

۱۹۹۷: بادکنک سفید در سال ۱۹۹۵ نماینده سینمای ایران در اسکار است. در سال ۹۶ ایران نماینده‌ای را معرفی نمی‌کند و بعد از یکسال غیبت در سال ۱۹۹۷ فیلم «گبه» ساخته محسن مخملباف راهی آکادمی اسکار می‌شود.

۲۰۰۷: «میم مثل مادر» به کارگردانی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور نخستین فیلم در حوزه دفاع مقدس است که در سال ۲۰۰۷ برای معرفی به هفتادو نهمین دوره مراسم اسکار انتخاب می‌شود.

۲۰۰۹: اصغر فرهادی که با «درباره الی» موفق شده بود خرس نقره‌ای جشنواره برلین را از آن خودش کند، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ با این فیلم راهی آکادمی اسکار می‌شود.

۲۰۱۰: فیلم «بدورود بغداد» ساخته مهدی نادری تنها فیلم غیرفارسی زبانی است که به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. این فیلم با حضور بازیگران ایرانی و با زبان عربی ساخته شده است.

۲۰۱۲: در سال ۲۰۱۲ اولین جایزه اسکار به سینمای ایران می‌رسد. اصغر فرهادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» موفق می‌شود مجسمه طلایی اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خودش کند.

۲۰۱۳: «یه حبه قند» به کارگردانی سید رضا میرکریمی برای حضور در هشتادو ششمین دوره اسکار انتخاب می‌شود، اما به دلیل تحریم مراسم توسط ایران این فیلم به آکادمی اسکار معرفی نمی‌شود.

۲۰۱۶: فیلم «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجیدمجیدی اولین فیلم تاریخی-مذهبی است که از سینمای ایران برای حضور در اسکار انتخاب و به آکادمی معرفی می‌شود.

۲۰۱۷: سینمای ایران در سال ۲۰۱۷ برای دومین بار توسط اصغر فرهادی اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود می‌کند. این اسکار به فیلم «فروشنده» تعلق می‌گیرد.

۲۰۱۸: نرگس آبیار اولین کارگردان زن سینمای ایران است که فیلمش به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار انتخاب می‌شود. «نفس» به کارگردانی او در سال ۲۰۱۸ به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

۲۰۲۰:  ۴۲ سال بعد از انتخاب مستند «باد صبا» برای حضور در اسکار، سینمای ایران در سال ۲۰۲۰ بار دیگر یک اثر مستند به نام «در جست وجوی فریده» را به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی می‌کند.

۲۰۲۱: مجید مجیدی در سال ۲۰۲۱ برای ششمین بار فیلمش برای حضور در اسکار انتخاب می‌شود. فیلم «خورشید» موفق می‌شود به جمع ۱۵ فیلم برتر خارجی زبان نود و پنجمین دوره اسکار راه پیدا کند.

۲۰۲۲: اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» برای پنجمین بار به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. فیلم او در نهایت در بین ده فیلم برتر خارجی زبان دوره نود وششم قرار می‌گیرد، اما به جمع پنج نامزد نهایی راه پیدا نمی‌کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها