تعداد بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۱۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵ - 2022 18 September
کافه کتاب

نویسنده: جورج اورول / مترجم: سیروس نورآبادی
انتشارات: شورآفرین / تعداد صفحات: 363

کتاب ۱۹۸۴ در سال‌های اخیر به عنوان یک کتاب برجسته در محافل ادبی جهان موردتوجه بوده و نویسنده‌ی آن را در ردیف نویسندگان سرشناس ادبیات انگلیس قرار داده است.

۱۹۸۴ یک رمان تخیلی است که در رد نظام‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) و کمونیسم نوشته شده است.

دنیای حیرت‌انگیز و ترسناکی که جرج اورول در رمان خود به تصویر کشیده از سه کشور بزرگ، مقتدر و بی‌رحم تشکیل شده که دائماً با همدیگر در حال جنگ هستند: اوشینیا، اوراسیا، ایستیشیا

دولت مرکزی اوشینیا یک دولت تمامیت‌خواه است که همه‌چیز را کنترل می‌کند و به شما می‌گوید که چه کاری انجام دهید، کجا حضور داشته باشید، با چه کسانی صحبت کنید، اوقات فراغت خود را چگونه سپری کنید، و به چه چیزی فکر کنید.

اگر از شما خلافی سر بزند (شامل هرکاری که به نفع حزب نباشد) شما ناپدید خواهید شد، یا به اصطلاحی که در کتاب آمده است بخار می‌شوید. دیگر هیچ مدرکی از وجود شما در هیچ جایی وجود نخواهد داشت و حتی خاطرات شما از ذهن دیگران پاک خواهد شد.

در کشور اوشینیا مردم بیش از حد به کار گرفته می‌شوند، غذا به اندازه‌ی کافی نیست، آدم‌ها هویت ندارند، عشق و علاقه و احساس بین افراد ممنوع شده است، ساختمان‌ها به غیر از ساختمان‌های دولتی همه پوسیده و مخروبه هستند، موشک‌ها و خمپاره‌ها ناگهان منفجر می‌شوند و…

حزب، سه شعار معروف دارد که بر بدنه وزارت حقیقت حک شده است: جنگ صلح است، آزادی بردگی است، جهل قدرت است.

شخصیت اصلی کتاب ۱۹۸۴ وینستن اسمیت است که در وزارت حقیقت کار می‌کند. وینستن تنها زندگی می‌کند و با اینکه کارمند حزب است از آن تنفر دارد و بنابر یک سری از حوادث و اتفاقات که در کتاب نقل شده است، می‌داند که حزب، حیقیقت و باورهای مردم را تحریف می‌کند.

در ادامه کسی که وینستن از او می‌ترسید و همواره فکر می‌کرد او یک پلیس است یعنی جولیا وارد داستان می‌شود. جولیا رابطه‌ای مخفیانه‌ با وینستن ایجاد می‌کند و آن‌ها بعد از آشنایی متوجه می‌شوند که هر دو از حزب متنفر هستند و... 

درست است که کتاب ۱۹۸۴ یک کتاب تخیلی محسوب می‌شود اما دنیای عجیب کتاب چندان هم غیرواقعی و دور از ذهن نیست.

جرج اورول کتاب ۱۹۸۴ را استادانه نوشته و موضوعات مختلف را بسیار زیبا به همدیگر وصل می‌کند. پیش‌بینی‌های اورول بسیار جسورانه است و نوشته‌های او در مورد دغدغه‌های فکری انسان، ترس، امید، وجه تاریک قدرت، جدال دروغ و حقیقت، و… بسیار دقیق هستند.

کتاب ۱۹۸۴ در شبکه کتابخوانی گودریدز توانسته است با رأی بیش از ۲ میلیون نفر امتیاز ۴٫۱۵ از ۵ را کسب کند.

متن زیر برگرفته از این کتاب است:
ما هم الان از زمان انقلاب و زمان قبل از آن چیزی نمی‌دانیم، تمام اسناد و مدارک و پرونده‌ها یا از میان رفته و یا مجعول است، تمام کتاب‌ها دوباره‌نویسی شده، تمام مجسمه‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها از نو نامگذاری شده و هر تاریخی تغییر یافته است و این وضع، همچنان هر روز به دنبال روز قبل و هر دقیقه به دنبال دقیقه ماقبل خود ادامه می‌یابد. تاریخ متوقف شده است و هیچ چیز جز زمان حال پایان‌ناپذیری که در آن همیشه حق با حزب است وجود ندارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها