تعداد بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵ - 2022 18 September
نویسنده : رها 


الان چند روزه اینستا رو گذاشتم کنار. واتساپ و تلگرام هم در حد ضرورت و خیلی کم و برای رد و بدل کردن پیام‌های ضروری. اخبار رو هم دنبال نمی‌کنم.

واقعاً حس کردم فضای مجازی همه زندگیم رو گرفته و بهش معتاد شدم. و اینو از اونجایی فهمیدم که یکی دو روز گوشیم هنگ ‌کرد و به اینترنت وصل نشد. سردرگم بودم. پر از حس‌های جورواجور: اضطراب؛ احساس این که یه چیزی گم کردی و نمی‌دونی چیه؛ خلاء؛ دلشوره و ... کلافگی.

یه آن به خودم اومدم و دیدم من که تو عمرم نه لب به سیگار زدم و نه اهل مواد هستم، حالا الکی الکی معتاد شدم. معتاد به موبایل، به اینترنت، به اینستاگرام، پست، کامنت، لایک، کوفت، زهر مار. 

و تصمیم گرفتم. به خودم گفتم تو چطور یه عمر با قیافه حق‌به جانب به آدمای معتاد گفتی ترک کنن؟ یالله! حالا نوبت خودته. اگه جربزه داری بسم‌الله.

و شروع کردم. واقعاً سخت بود. همونقدر که یه آدم معتاد وقتی مواد لعنتی رو کنار می‌گذاره، دچار بدن‌درد و کلافگی و بی‌حوصلگی میشه، من هم دچار دردِ روحی شدم. کلافگی، اضطراب. اما کوتاه نیومدم. چند بار گفتم بابا تو این دنیا بدون فضای مجازی نمیشه زندگی کرد. اما گفتم: نه. باید تحمل کنم. هر بار موبایل رو برداشتم و با اثر انگشت وارد شدم و دوباره پرتش کردم کنار.

شب اول خواب نمی‌رفتم. حس می‌کردم باید مث شبای دیگه قبل از خواب و آخرِ بیداری سرم بره توی گوشی. اما باید تحمل ‌می‌کردم. شروع کردم به خوندن اشعاری که از حفظ داشتم و یادآوری اسم کتابایی که خونده بودم.چقدر کم کتاب خوندم. چقدر کم شعر از حفظ دارم. بغض کردم و با همون بغض خوابم برد.

فردا هم با همین حال و هوا گذشت و من تحمل کردم. روز سوم و چهارم و ... بالاخره هوای اینستا از سرم پرید. سبک شدم. احساسِ پاکی کردم. احساس فتح یه قله بلند، احساس دوش آب سردتو یه هوای گرم. چه حس خوبی. چقدر دلم برای خودم می‌سوخت.

حالا شبها با خونواده حرف می‌زنم. با بچه‌ها بیشتر بازی می‌کنم. کتاب می‌خونم و می‌خوابم. فرداش زودتر بیدار میشم. سرحال‌ترم. امیدوارتر و سرزنده‌تر. اخبار منفی رو کمتر می‌شنوم. برنامه‌ریزی بهتری دارم. به گلهای باغچه آب می‌دم، گل باغچه رو هم می‌زنم. 

و حالا می‌بینم که ما داریم از اصل خودمون روز به روز دورتر می‌شیم. فضای مجازی ما رو از خودمون دور می‌کنه، از خدا، از خونواده، و از ریشه‌هامون. فهمیدم که دنیا بدون فضای مجازی، بدون اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، و حتی موبایل خیلی آرومتر و هماهنگ‌تره. تو هم تجربه کن.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها