تعداد بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲ - 2022 10 September
روی میز شورای ترافیک
ساماندهی‌ سرویسهای مدارس و مشکلات گردنه لای‌رز در جلسه شورای ترافیک بررسی شد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

در این جلسه که چهارشنبه 16 شهریور برگزار شد، اعلام شد که نرخ سرویس مدارس توسط شهرداری به تصویب رسیده و پس از  تصویب شورای شهر و تأیید کمیته تطبیق فرمانداری، در هفته جاری به اطلاع مردم خواهد رسید. 

معاون فرماندار گفت: «کمیسیون ماده ۱۸ برگزار و قیمت سرویسها اعلام شده، آموزش و پرورش باید بررسی و قیمتها را اعلام کند تا هرج و مرج نباشد و هر کسی قیمتی را اعلام نکند.»

میرزایی افزود: «شهرداریها نظارت کافی روی سرویس مدارس و قیمتها داشته و رانندگان سرویس باید کارت صلاحیت اخذ کرده باشند. آنها نباید بیشتر از ظرفیت سوار کنند؛ چون مشمول بیمه نمی‌شود. همچنین خودروهای سرویس مدارس باید آرم و نشان داشته و از شرکتهای مجاز باشند.»

وی از آموزش و پرورش خواست تا زمان تعطیلی مدارسی را که نزدیک به هم هستند، بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه متفاوت قرار دهد تا گره ترافیکی در یک مسیر ایجاد نشود.

معاون فرماندار گفت: «خط‌کشی و نصب علائم راهنمایی جلوی مدارس انجام شود. به خصوص برای مدارس روستایی بخش قطرویه که کنار جاده هستند و نیاز به پارکینگ دارند. همچنین در بخش مرکزی برای روستاهای غدیرگه و دولت‌آباد.»

معاون آموزش و پرورش هم عنوان داشت: «چندین سال است به دنبال این هستیم که شرکتی متولی سرویس‌های مدارس شود. شرکتهایی هم ثبت شدند؛ اما به دلایل مختلف مالی و فنی کنار کشیدند و تنها به این نتیجه رسیدیم که با تاکسی‌رانی قرارداد ببندیم.»

منفرد با بیان این که هماهنگی لازم برای خط‌کشی و علائم هشداردهنده روبروی مدارس انجام شده، عنوان داشت: «در مسیر قلعه خواجه دو پیچ خطرناک است که برای رفت و آمد دانش‌آموزان باید سرعتکاه و علائم هشداردهنده نصب شود. همچنین نیاز به احداث پارکینگ کنار دبستان رمضان غدیرگه وجود دارد.

فرغت شهردار نی‌ریز گفت: «مردم و مسئولان مدارس، تخلفات سرویس‌های مدارس را به ما اطلاع دهند. هر چند سعی می‌کنیم نظارت بر روی آنها به شکل مستمر وجود داشته باشد.»

معاون فرماندار در مورد مشکلات باند دوم گردنه لای‌رز گفت: «این پروژه مشکلاتی دارد؛ اما قرار شده پیمانکار آن را ایمن‌سازی کند. این مسیر از ‌پلیس راه تا پیچ کارخانه‌های سیمان ۴۰۰ متر اختلاف ارتفاع و 11 کیلومتر طول دارد که شیب زیاد و پیچ تند آن را اجتناب ناپذیر می‌کند. عامل اصلی حوادث این مسیر، رعایت نکردن سرعت مطمئنه 50 کیلومتر در ساعت از طرف رانندگان است. هرچند باید ایمن‌سازی جاده با نصب علائم راهنمایی و هشدارها و همچنین نصب دوربینهای کنترل سرعت انجام شود.»

وی افزود: «درست است که می‌شد شیب مسیر را کمتر گرفت؛ اما بحث هزینه‌های پروژه را هم باید در نظر داشت.»

مظفری، جانشین پلیس راه نی‌ریز هم گفت: «در طول سالهای گذشته، کنترل و نظارت مستمری در گردنه لای‌رز داشتیم که باعث کاهش حوادث و تلفات شد. اما باند جدید، توقع سرعت بیشتری را در رانندگان ایجاد کرده و مخصوصاً کسانی که آشنایی با این جاده نداشته باشند، برایشان حادثه‌ساز می‌شود.»

یاراحمدی، رئیس راه و شهرسازی عنوان داشت: «احداث راه‌های فرار در مسیر جدید گردنه لای‌رز توسط پیمانکار در زمان تعیین شده انجام خواهد شد. همچنین قرار شده علائم هشدار دهنده را افزایش دهیم و دو یا سه دوربین کنترل سرعت هم در این مسیر نصب شود.»

در حالی که رئیس پلیس راه نی‌ریز - سیرجان در جلسه شورای ترافیک 16 آبان‌ماه سال گذشته گفته بود: ‌‌شیب‌های طولانی، پیچ‌های تند و پرتگاه‌های 7-8 متری از مشکلات باند دوم لای‌‌رز است و بی‌‌شک با افتتاح لاین دوم، سرعت اتومبیل‌ها بیشتر خواهد شد و این سه مشکل بیش از پیش به چشم خواهد آمد،  ما در گفتگو با کارشناسان پلیس راه، نظرشان را درباره این مسیر جویا شدیم که می‌خوانید: 

- در گردنه قدیم چون مسیر رخ به رخ و سبقت ممنوع بود، رانندگان احساس خطر می‌کردند و مسائل ایمنی بیشتر رعایت می‌شد. 

- این که برخی می‌گویند دو لاین رفت و برگشت را جا به جا کنیم، اجرایی نیست؛ چون زیرگذر می‌خواهد و هزینه کلانی دارد. ضمن این که با جابه‌جا کردن آن، اگر ترافیک روی این لاین بیفتد و بیاید پایین، مشکلاتش از آن هم بیشتر می‌شود. بنابراین ما محکوم به این هستیم که همین مسیر را ایمن‌سازی کنیم.

- واضح است که این جاده شیب و پیچ تندی دارد؛ اما لازم است که رانندگان را آگاه کنیم. باید با نصب تابلو، علائم و سرعتکاه‌های چشم‌گربه‌ای و ایجاد گریزگاه ها و تکمیل کردن حفاظ ایمنی، همچنین با فرهنگ‌سازی و آموزش، از حوادث بیشتر پیشگیری کنیم.

- برای ساخت این جاده هزینه میلیاردی صرف شده و چندین سال طول کشیده تا ساخته شود. خیلیها چشم امید داشتند که اینجا ساخته شود تا از شر آن ترافیک رها شویم. حالا گردنه جدید سهولت ترافیک را ایجاد کرده؛ اما ایمنی ترافیک را نه و لازم است روی آن کار شود.

- تأیید جاده جدید از سمت پلیس راه مشروط بوده است. وقتی تصمیم استانی برای گشایش این راه گرفته شده، معمولاً پلیس راه جلوی آن نمی‌ایستد. منتها به این صورت که آنها می‌گویند ما این جاده را باز می‌کنیم؛ اما شما بیایید در طول زمان و در تکمیل آن بگویید که چه کار کنیم تا ایمن‌سازی شود؛ وگرنه تأیید ما مشروط است و ما می‌گوییم تأیید می‌کنیم؛ به شرطی که این نکات ایمنی هم در آن رعایت شود. از جمله نصب تابلوهای هشدار دهنده کافی بزرگ با زمینه فسفری که به رانندگان هشدار دهد.

- هم‌اکنون ما به راهداری گفته‌ایم برای مدتی شبها مشعل روشن کنید یا چشمک‌زن‌های آبی نصب کنید که خیلی مؤثر است و وقتی راننده می‌بیند که هشدارهای زیادی در جاده هست، می‌گوید حتماً خطری وجود دارد.

- در همین حادثه واژگونی تریلر که منجر به کشته شدن دو نفر شد، راننده تریلر دیگری می‌گفت من با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کردم و این تریلر که واژگون شد، آمد و با سرعت زیاد از ما سبقت گرفت.

- اگر موارد ایمنی را که ما می‌گوییم، در طول مدت تعیین شده انجام نشود و اگر حادثه‌ای پیش بیاید، آن میزان سهم تقصیری را که اداره راه دارد اعمال می‌کنیم و وقتی آنها ببینند هزینه ایمن‌سازی جاده کمتر از دیه اشخاص است، حتماً این کار را انجام می‌دهند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها