تعداد بازدید: ۴۹۸
کد خبر: ۱۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶ - 2022 10 September
در زمانه‌ی مدیرکلی حیدرعلی کامیاب بر مسند ورزش و جوانان استان فارس شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح ورزشی در شهرستان نی‌ریز بودیم که از جمله آن می‌توان به افتتاح پر سر و صدای چمن مصنوعی زمین شماره 1 ورزشگاه شهدا  و سالن حجاب اشاره کرد.
نویسنده : مجید پاکیزه دامن/محمد صادق رجبی

چمن مصنوعی ورزشگاه شهدا با اعتبار 2 میلیارد و 400 میلیونی قرار بود التیامی بر زخم‌های فوتبال‌دوستان قدیم و جدید با نگرشی آینده‌ساز باشد، اما حالا پس از گذشت تنها چهار سال از افتتاح آن، به روکشی نمادین برای سطح بتنی آن بدل شده و به گفته بسیاری از فوتبالیست‌ها جز مصدومیت چیزی برای آنها در بر ندارد.

آفت زدگی چمن مصنوعی نی‌ریز

منصور معدلی کارشناس و تولید کننده چمن مصنوعی در کرمان به ما می‌گوید: از دو جهت می‌توان خرابی و پایین آمدن کیفیت چمن مصنوعی را مورد ارزیابی قرار داد:

اول اینکه مقدار متریال و گرانول یا همان شن مخصوص چمن مصنوعی بر روی زمین کم باشد که می‌تواند به مرور زمان باعث از بین رفتن چمن شود.

به طور مثال می‌بایست 100 کیلوگرم گرانول روی زمین تازه تأسیس استفاده شود. حال اگر این میزان 50 کیلو باشد، از عمر چمن می‌کاهد.

وی گفت: باوجود قراردادهایی که با شرکتهای تولید کننده بسته می‌شود، اما متأسفانه گاهی طرف‌های قرارداد جنس خوب را فاکتور می‌کنند ولی جنس بی‌کیفیت را می‌گیرند. این موضوع در کشور ما بسیار باب شده است.  به نظر بنده چمن مصنوعی نی‌ریز از نوع درجه 2 و 3   است.

در بحث نگهداری چمن مصنوعی منصور معدلی ادامه داد: این نوع چمن‌ها به مدت دو سال ضمانت دارند. دستگاهی وجود دارد که سیلیس و گرانول را به طور یکسان روی زمین و در جسم چمن مصنوعی قرار می‌دهد. اینکه در مدت زمان کمی از کیفیت چمن مصنوعی کاسته می‌شود، همین موضوع است که از این دستگاه استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: کیفیت پایین گرانول نیز تأثیر زیادی در این رویه دارد و تراکم کم چمن نیز از روز اول مزید بر علت بوده است.

رئیس هیئت فوتبال نی‌ریز هم معتقد است: کیفیت چمن مصنوعی زمین شماره یک ورزشگاه شهدا درجه 3  است. آنها هزینه چمن درجه یک را از وزارت ورزش گرفتند و جنس درجه 3 تحویل نی ریز دادند.

آفت زدگی چمن مصنوعی نی‌ریز

حسن شفیعی  گفت: در آن زمان با رئیس اداره ورزش و جوانان، نماینده مجلس و حیدرعلی کامیاب مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان نیز صحبتهایی مبنی بر پایین بودن کیفیت چمن مصنوعی انجام دادیم و هشدارهایی در این مورد داده شد.

رئیس هیئت فوتبال گفت: این چمن مصنوعی، باعث آسیب‌دیدگی بازیکنان و حتی داوران می‌شود و چنانچه بخواهیم همین چمن با وضعیت فعلی را حفظ کنیم، می‌بایست مبلغی حدود 40 الی 50 میلیون هزینه کنیم.
وی افزود: اگر بخواهیم کاری اساسی برای زمین شماره یک انجام دهیم، باید همه چمن مصنوعی از روی این زمین برداشته شود و چمن مصنوعی باکیفیت بالا نصب شود تا بتوانیم برای سالیان بیشتری از آن استفاده کنیم.

شفیعی گفت: به سبب بازی‌های متعددی که روی این زمین صورت می‌گیرد و با توجه به پایین آمدن سطح کیفی آن، این چمن مصنوعی دیگر دوام ندارد و نمی‌توان به آن خوشبین بود.

یکی دیگر از زمینهای چمن مصنوعی نی‌ریز که در همان سال یعنی 1397 همزمان با آغاز ساخت و اجرای چمن مصنوعی ورزشگاه شهدا انجام شد در پارک معلم بود. با این تفاوت که آن چمن مصنوعی پس از گذشت 4 سال هنوز کیفیت اولیه خود را بطور نسبی حفظ کرده. در این باره حامد فرغت شهردار نی‌ریز به ما گفت: 

چمن مصنوعی که ما در آن زمان خریداری کردیم از یک شرکت ایرانی و مستقر در استان فارس بود. گمان می‌رود همان شرکتی است که چمن مصنوعی استادیوم نیز از آن خریداری و نصب شد. حال اینکه چرا چمن مصنوعی زمین شماره یک ورزشگاه شهدا با چنین وضعیتی روبرو شده چندین عامل دارد که یکی از آنها می‌تواند زیرسازی باشد.

هرچند که زیر هر دو زمین بتن‌ریزی شده ولی کیفیت بتن یکی از عوامل است.

دومین مورد می‌تواند تکرار مسابقات و رفت و آمدهای متعدد فوتبالیست‌ها روی زمین چمن ورزشگاه شهدا  باشد که باعث خرابی و پایین آمدن کیفیت آن شده است.

مورد بعد می‌تواند استفاده از گرانول و سیلیس بعد از نصب چمن مصنوعی باشد که کیفیت این دو ماده بی‌تأثیر نیست. 

شهردار گفت: چمنی که ما در پارک معلم اجرا کردیم دارای تراکم 15 هزار است. ممکن است مقدار سیلیس و گرانول و حتی تراکم پایین چمن مصنوعی ورزشگاه شهدا باعث پایین آمدن کیفیت آن باشد.

البته شاهکارهای کامیاب مدیرکل وقت به همین چمن محدود نمی‌شود و وضعیت وخیم کفپوش سالن مجموعه ورزشی حجاب نیزمورد دیگری است که از آن دوران به جا مانده و همچنان نیز زدوده نشده و حتی قدم زدن روی آن نیز خطرناک است.

آفت زدگی چمن مصنوعی نی‌ریز

نوشتنی است در زمان افتتاح این چمن، خبرنگاران ما در مصاحبه با کامیاب مدیرکل وقت ورزش و جوانان از او پرسیدند: چه تضمینی وجود دارد که این چمن مثل سالن حجاب بعد از افتتاح غیر قابل استفاده نشود؟

ولی او از پاسخ شانه خالی کرد.

برای تهیه این گزارش چندین بار از شهرام مختاری رئیس اداره ورزش و جوانان خواستیم پاسخگوی ما باشد که هر بار پاسخگویی به هفته بعد موکول شد و نهایتاً به دست ما نرسید. چنانچه ایشان پاسخی ارسال کند در شماره‌های بعد به چاپ می‌رسد.

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها