تعداد بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸ - 2022 10 September
نویسنده : خبر جنوب

آمار روزانه سقط جنین در فارس ۶۰ مورد و آمار غیر رسمی آن ۱۵۰ سقط در روز است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: یکی از برنامه‌هایی که بسیج جامعه پزشکی در راستای جوانی جمعیت شروع کرده، جلوگیری از سقط‌های غیرمجاز است.

حسین صمصام عنوان کرد: در همین راستا مرکز مردمی نفس «نجات فرزندان سقط» در شیراز راه‌اندازی شده و هدف ما پیشگیری از سقط با فرهنگ‌سازی بین زوج‌ها و مشاوره افرادی است که قصد سقط جنین دارند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه آمار و ارقامی در این رابطه افزود: اوایل دهه شصت تعداد زنان در سنین باروری ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، در حال حاضر این تعداد دو برابر است، اما میزان موالید آن زمان دو میلیون و ۱۵۰نفر بوده و الان نصف شده است.

وی تصریح کرد: به نحوی که نرخ رشد سالانه‌امان 4 بوده، اما الان به 1.7 رسیده است.

صمصام گفت: در همین باره نرخ جایگزینی‌امان باید 2.4 باشد، اما الان 1.7 است و این رقم اگر به 1.5 برسد در پرتگاه جمعیت افتاده‌ایم.

رئیس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: پیش بینی شده سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به ۳۲ میلیون برسد که متأسفانه درصد قابل توجهی سالمند خواهند بود و این نامطلوب است.

صمصام تأکید کرد: باید در برنامه ۱۰ ساله کاری کنیم وگرنه با مشکلات عدیده‌ای ناشی از کاهش جمعیت جوان و مولد مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به طرح «ایران جوان بمان»، گفت: در قالب کارگروه سلامت این طرح بر عهده جامعه پزشکی است و باید بر روی مسائلی چون کاهش فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند که در حال حاضر ۵ سال است کار شود.

رئیس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بررسی اینکه چه عوامل و مسائلی باعث می‌شود یک خانواده جنین خود را سقط کند گفت: طبق بررسی‌ها ۶۷ مسئله تأثیرگذار بر این قضیه شناسایی شده که می‌توان به مسائل اقتصادی، باورهای غلط، مسائل اجتماعی، فرهنگی و... اشاره کرد.

صمصام افزود: آمار سقط جنین در کشور سالانه ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار مورد است و روزانه 1000 سقط عمدی در کشور داریم.

وی تصریح کرد: فقط 2 درصد این ها سقط خودبه خودی و ۳ درصد هم سقط درمانی ناشی از اختلالات کروموزومی است و ۹۵ درصد این آمار سقط جنایی و غیر قانونی است.

وی افزود: این آمار روزانه در فارس ۶۰ مورد و آمار غیر رسمی آن ۱۵۰ سقط در روز است.

صمصام گفت: طبق این آمارها وظیفه رسیدگی داریم و اولین کار ما در این راستا فرهنگ سازی است. بیشتر فرهنگ‌سازی بین زنان در سنین باروری به منظور پیشگیری از سقط مد نظرمان است و از طریق برنامه‌های مختلف احکام مرتبط به سقط جنین را برای آنها بیان می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این باره ما سراغ واسطه‌ها مانند داروخانه‌ها، عطاری‌ها، ماماها و متخصصان زنان نیز می‌رویم.

صمصام مشاوره را یکی از راهکارهای مطلوب دانست که باعث می‌شود سقط‌های غیر مجاز کاهش یابد.
رئیس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: حمایت از خانواده‌های در معرض سقط، نیز جزو فعالیت‌های ما در این باره است که حمایت‌های معیشتی، بهداشتی و مشاوره‌ای در این راستا قرار دارد.

صمصام تأکید کرد: ما از همه نهادها به منظور اجرای برنامه یادشده کمک می‌گیریم تا بتوانیم زوج‌های بیشتری را به انصراف از سقط جنین متقاعد کنیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها