تعداد بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۱ - 2022 28 August

یک رأس گور نر آسیایی در مسیر حسن‌آباد به دهچاه و در نزدیکی دهچاه، با یک دستگاه خودرو پژو  برخورد کرد و تلف شد. 

به گفته رئیس پارک ملی قطرویه، این حادثه شامگاه سه‌شنبه یکم شهریورماه در جاده حسن‌آباد به دهچاه رخ داد که بر اثر آن، گور ایرانی تلف و خودروی مذکور نیز از جاده منحرف و واژگون شد. اما خوشبختانه برای سرنشینان خودرو اتفاق خاصی نیفتاد.

جواد مهدی‌پور افزود: «در طول این مسیر، تابلوهای هشداری مبنی بر محل عبور حیوانات وحشی نصب شده و رانندگان باید احتیاط بیشتری کنند و با سرعت مطمئنه حرکت نمایند.»

گفته می‌شود به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله، حیوانات وحشی بخصوص گورها به صورت گله‌ای و دسته‌جمعی برای تأمین علوفه به زمینهای کشاورزی هجوم می‌آورند.

مهدی‌پور در این باره گفت: «هر ساله شاهد اتفاقات تلخ و ناگوار تلفات جاده‌ای گور آسیایی هستیم‌. دلیل اين امر به خاطر وجود دامهای اهلی در مراتع است که مدیریت صحیح چرا برای آنها صورت نمی‌گیرد. بعضاً وجود دامهای غیر مجاز، رعایت نکردن دامداران مبنی بر تعادل دام در مرتع و ورود زود هنگام  دام در مراتع و همچنین حضور دامها در فصول ممنوعه، باعث شده که مراتع به تولید انبوه علوفه نرسند و نهایتاً ظرفیت چرایی خود را از دست بدهند. همین امر باعث شده که گونه‌های حیات‌وحش به ویژه گورهای آسیایی به مراتب در راستای تهیه و تأمین علوفه مورد نیاز، مجبور به گذر و از زیستگاه خود خارج و به سمت مزارع هدایت شوند. لازم است با همکاری و هماهنگی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، نسبت به تهیه آمار دامداران مجاز اقدام و با دامداران غیرمجاز و همچنین دامداران مجازی که دامهای مازاد بر پروانه چرا داشته باشند، برخورد قانونی صورت پذیرد تا تنها زیستگاه گور ایرانی در خطر انقراض در امن و امان قرار گیرد‌. ضمناًَ مقرر شده از سوی این اداره و اداره کل متبوع، به منظور جلوگیری از گذر گورهای آسیایی به صورت‌ گله‌ای و دسته‌جمعی از منطقه حفاظت شده بهرام گور به سمت مزارع روستا‌های غوری،  دهچاه، حسن‌آباد و...، از دوراهی حسن‌آباد به سمت دهچاه و غوری فنس‌کشی نمایند که این امر تاکنون محقق نشده و با مخالفت شدید مرتعداران، دامداران، کشاورزان و اهالی روستاهای همجوار با منطقه حفاظت شده بهرام‌گور روبرو شده است. از دو سال گذشته تاکنون، جلسات متعددی با مقامات شهرستانی و استانی در سالن اجتماعات فرمانداری، دادگستری و جهاد کشاورزی و با حضور اهالی و نماینده‌های مرتعداران‌، دامداران و کشاورزان برگزار شده که نهایتاً از مسیر غوری به سمت دهچاه و حسن‌آباد فنس‌کشی گردید تا کشاورزان منطقه دچار خسارت از سوی حیات وحش نشوند. شایان ذکر است زیرساختهای این امر آماده شده و شروع به عملیات فنس‌کشی خواهیم کرد. ضمناً  در طول مسیر تابلوهای عبور حیوانات وحشی و چراغ چشمک‌زن نیز نصب شده و از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم خواهشمندیم که نسبت به نصب تابلوهای  هشداردهنده بیشتری در این مسیر اقدام کند تا بعضاً شاهد اتفاقات ناگواری برای همشهریان عزیز و تلفات جاده‌ای گونه در معرض خطر انقراض گور آسیایی نباشیم. چندین سال است که به‌ دلیل‌ خشکسالی‌های متعدد، مسیر دوراهی حسن آباد به دهچاه تبدیل به کریدور گذر گورهای آسیایی شده که از رانندگان عزیز عاجزانه خواهشمندیم در این مسیر چند کیلومتری (دو‌راهی حسن‌آباد به سمت دهچاه) با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا احتمال خطر برخورد به گور آسیایی کاهش یابد. »

مرگ دلخراش گورخر ایرانی در برخورد با پژو

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها