تعداد بازدید: ۵۶۹
کد خبر: ۱۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴ - 2022 27 August
author
روزنامه نگار: امین رجبی

کمتر از ۱۶ روز پس از گشایش غیر رسمی باند دوم گردنه لای‌رز، در فاصله ۲۴ ساعت دو حادثه تلخ در این مسیر رخ داد. هر دو در آغاز طلوع آفتاب روز‌های جمعه و شنبه ۴ و ۵ شهریور.

واژگونی 2 تریلر با 2 کشته و 2 مصدوم. آغازی تلخ برای جاده‌ای که سالها انتظارش را می‌کشیدیم و سنگ آن را به سینه می‌زدیم تا زودتر راه بیفتد و از بار ترافیک و تصادفاتِ محورِ دو طرفه و قدیمیِ لای‌رز بکاهد.

و طنزی تلخ برای این جاده: افتتاح تصادفات قبل از افتتاح رسمی.

بحث‌ها برای دو بانده کردن این محورِ خطرناک سالها در جریان بود. اما پس از حوادث تلخی که در این محور رخ داد، و از همه مهمتر سقوط اتوبوس سربازان به دره در 2 تیر سال 1395، در دستور کار جدی مسئولان قرار گرفت. ساخت این لاین در یک حرکتِ آرام و کسل‌کننده، سال به سال پیش رفت تا این که همین چند روز پیش بطور غیررسمی گشایش یافت و منتظر افتتاح رسمی و چیدن روبان به دست مسئولانِ کت و شلواریِ اتوکشیده ماند. افتتاحی که احتمال می‌رود در همین هفته و به مناسبت هفته دولت اتفاق بیفتد.

راه‌اندازی باند دوم لای‌رز آرزوی دیرینه مردم شهرستان و رانندگان عبوری بود و سرانجام هم در شرایط کمبود شدید اعتبار و معطلی بسیاری از پروژه‌های عمرانی، اگرچه دیر اما با فشار افکار عمومی و پیگیری مسئولان شهرستان تا پایتخت به نتیجه رسید و البته باید قدردان هم بود. اما ذکر چند نکته بسیار ضروری است:

  • در هنگام ساخت لاین دوم و قبل از آسفالت و حتی زیرسازی، برخی هشدارها مبنی بر حادثه‌خیز بودن این لاین و شیب تند آن به گوش می‌رسید. این سؤال باید پاسخ داده شود که آیا طرح اولیه کارشناسی شده بود؟
  • جان آدمی از همه‌چیز مهم‌تر است. پس اگر قرار بر افتتاح این باند در این هفته است، در این شرایط بهتر است از لیست برنامه‌های هفته دولت خارج شود و جاده تا رفع نقاط حادثه‌خیز بسته بماند.
  • برای بررسی نقاط حادثه‌خیز باید با اصرار و فشار نماینده مجلس و فرماندار و اداره راه و شهرسازی، یک هیئت کارشناسی خبره از تهران یا شیراز برای بررسی نقاط حادثه‌خیز و ارائه راهکار و تعیین بودجه مورد نیاز به نی‌ریز بیاید. البته به فوریت و نه این که بماند برای وقتی دیگر.
  • تأمین اعتبارِ فوری باید در دستور کار نماینده و مسئولان شهرستان و استان باشد.
  • محور قبلی نیز چند نقطه حادثه‌خیز جدی داشت که پس از وقوع چند حادثه و از دست رفتن جان چند نفر، با حضور کارشناسان و صرف هزینه‌ای نه چندان زیاد با نصب گاردریل، نصب نیوجرسی‌های بزرگ (موانع بتنی) و شن‌ریزی، حداقل جلوی سقوط‌های مرگبار گرفته شد. پس اکنون نیز این کار شدنی است.
  • حقیر در زمینه راه و راه‌داری هیچ سررشته‌ای ندارد. اما تا پیش از اصلاحِ اصولی نقاطِ حادثه‌خیر، می‌توان حداقل با نصب علائم هشدار دهنده جدی، نصب میخ‌های زردرنگ چشم گربه‌‌ای، شن‌ریزی، نیوجرسی، افزایش گشت‌زنی پلیس‌راه و غیره که هزینه چندانی ندارد، جلو اتلاف جانهای عزیز مردم را گرفت.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها