تعداد بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۱۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ - 2022 24 August
هفته گذشته دو نوزاد یک ماهه بدحال مبتلا به کرونا از نی‌ریز به شیراز اعزام شدند که متأسفانه یکی از آنها در بیمارستان نمازی درگذشت.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

به نقل از منابع آگاه، یک نوزاد دو ماهه بدحال مبتلا به کرونا، دوشنبه 24 اَمرداد به بیمارستان شهدای سلامت انتقال یافت و پس از دو روز، به بیمارستان نمازی شیراز اعزام شد. اما متأسفانه شنبه 29 اَمرداد جانش را از دست داد.

همچنین یک نوزاد یک ماهه نیز که ریه‌اش کاملاً درگیر و راه تنفسش بسته شده بود، پس از لوله‌گذاری و باز کردن راه هوایی، جمعه 28 اَمرداد از بیمارستان شهدای سلامت به شیراز اعزام شد.

هم‌اکنون نیز یک کودک 4 ساله بدحال مبتلا به کرونا در بیمارستان شهدای سلامت بستری است. 13 نفر دیگر نیز در بخش کرونا بستری هستند که حال دو مرد 82 و 78 ساله بد است.

نوشتنی است در یک هفته گذشته، 26 نفر در بخشش کرونا بستری شده‌اند و بیش از 600 مبتلا به کرونا نیز تنها به بیمارستان نی‌ریز مراجعه کرده‌اند.

رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی توسط مردم نگران کننده است و بویژه اکنون سرایت آن به کودکان و نوزادان، بر این نگرانی افزوده است.

در همین زمینه، سرپرست بیمارستان نی‌ریز از راه‌اندازی دوباره بخش کرونا در بیمارستان خبر داد.

دکتر پیمان امیدواری در مورد مطالبی که توسط برخی افراد مبنی بر این که اشتباه بیمارستانی باعث مرگ نوزاد دو ماهه شده و بیماری کرونا نداشته است، گفت: تست رپید (سریع) این نوزاد مثبت بود و اعضای خانواده‌اش هم در این فصل سال علامت‌دار بودند. ضمن این که آمپول مورد نظر مطرح شده، جزو روند طبیعی درمان بیماران بد حال کرونایی برای جلوگیری از خونریزی معده است که عوارضی هم ندارد.

او گفت: با توجه به روند افزایشی مراجعه بیماران مبتلا به کرونا در روزهای گذشته و قرار گرفتن شهرستان در وضعیت نارنجی، بخش کرونای بیمارستان از 29 اَمرداد در محیطی ایزوله و جدا از سایر بخشها، راه‌اندازی شده است.

امیدواری افزود: در حال حاضر در پیک کرونا هستیم و متأسفانه موارد ابتلا و بستری زیاد شده است. احتمالاً جهش‌هایی صورت گرفته و سویه‌های جدید اُمیکرون بالاخص در کودکان با خطر بیشتری همراه است. به طوری که طی دو هفته اخیر، موارد بدحال بیشتر شده و متأسفانه این کودک دو ماهه‌ فوت شد. 

وی گفت: لذا با توجه به شرایط کنونی، رعایت پروتکلهای بهداشتی باید هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از حضور در مکانهای عمومی در حد امکان باید خودداری کرد. مثلاً حضور کودکان در مکانهای شلوغ مثل پارکها و... می‌تواند خطر‌ساز باشد.  رفت و آمد‌های خانوادگی را باید حتی‌الامکان کم کرد و حتماً در مکانهای شلوغ و سربسته از ماسک استفاده شود. موارد کرونا از افراد بی‌علامت و ناقل تا علائم خفیف مثل سردرد یا گلودرد به تنهایی تا موارد متوسط و شدید است. مخصوصاً اگر در خانواده‌ای همزمان چند نفر این علائم را داشته باشند، با احتمال خیلی زیاد درگیری کرونا وجود دارد. تست PCR کرونا جهت تشخیص کمک کننده است؛ ولی باید توجه داشت که منفی بودنش، کرونا را رد نمی‌کند. در نهایت باید مراقب علائم خطر باشیم که نشانه شدید شدن بیماری است و معمولاً طی ۴-۵ روز اول ممکن است رخ دهد. علائمی مثل سرفه شدید، بیحالی شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه و استفراغ مکرر اگر وجود داشته باشد، باید بلافاصله به پزشک یا اورژانش بیمارستان مراجعه کرد. در پایان امیدواریم با رعایت پروتکلهای بهداشتی مخصوصاً زدن ماسک که خیلی مهم است، باعث کاهش ابتلا و موارد بستری شویم.

نوشتنی است تاکنون 94.6 درصد (65068 نفر) مردم شهرستان نی‌ریز واکسن نوبت اول، 86.4 درصد (59486 نفر) واکسن نوبت دوم و 45.8 درصد (28173 نفر) واکسن نوبت سوم را تزریق کرده‌اند. 1.7 درصد (1025 نفر) مردم شهرستان نیز اقدام به تزریق واکسن دوز چهارم کرده‌اند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها