تعداد بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۱۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ - 2022 21 August
خبرنگار: سمیه نظری

اگرچه فوتبال را پرطرفدارترین رشته ورزشی می‌دانند، اما این همه طرفدار بیشتر بیننده هستند تا ورزشکار و از پشت شیشه جعبه جادو، اسیر جادوی فوتبالیستها می‌شوند.

اما اگر بخواهیم پر طرفدارترین رشته از لحاظ ورزشکار را انتخاب کنیم، شاید به جرئت شنا در صدر باشد. چه این که بیشتر ورزشکارانِ سایر رشته‌ها هم دوست دارند هرازگاهی تن به آب بزنند و خلسه‌ی سونا و جکوزی را تجربه کنند.

هزینه هر جلسه که‌ می‌آییم با کرایه تاکسی 220 هزار تومان می‌شود.

در نی‌ریزِ ما تنها استخرِ موجود یعنی کوه‌سرخ پذیرای علاقه‌مندان است؛ اما در این بین شلوغی بیش‌ازحدِ برخی سانس‌ها و هزینه‌های بالای استخر برای مردم آزاردهنده است.

در طرفِ دیگر نباید از هزینه‌‌های بالای نگهداری و اداره استخر هم غافل شد. 

بانوان اما در استفاده از استخر با محدودیتهای به مراتب بیشتری نسبت به مردان مواجه‌اند که مهمترین آن کم بودن تعداد سانس‌های بانوان است. تصمیم گرفتیم سری به استخر بزنیم و از مشکلات بانوان این رشته گزارشی تهیه کنیم.
*****
مریم جلالی استخر را به خاطر ورزش و تناسب اندام دوست دارد و می‌گوید: «با شنا به راحتی می‌شود بر استرس غلبه کرد. او از مشکلات استخر به فضای کوچک آن اشاره دارد.»

یکی از بانوانی که خودش را معرفی نمی‌کند می‌گوید: «نی‌ریز از لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی ضعیف است. این کمبودها از نظر ورزشی هم وجود دارد بویژه برای بانوان. من برای اینکه دخترم کنار خودم باشد اسمش را برای شنا نوشته‌ام و هفته‌ای یک بار می‌آییم.»

کاش استخری مخصوص بانوان ساخته می‌شد با فضایی بزرگتر و بازی‌های آبی برای کودکان.»

الینا فایض 13 سال دارد و عاشق شنا است. علاوه بر شنا، اسکیت و دوچرخه‌سواری هم می‌رود. می‌گوید: «قبلاً زیاد می‌آمدم اما به خاطر کرونا دو سالی نیامدم و دوباره شروع کردم. استخر فضای خوبی دارد اما اگر وسایل بازی داشت هیجانش بیشتر بود.»

ف.خ 45 ساله سه دختر دارد که معمولاً در ماه یکی دو بار به استخر می‌‌آیند.‌ می‌گوید:‌ «بلیط استخر گران است. ما 4 نفر هستیم. هزینه هر جلسه که‌ می‌آییم با کرایه تاکسی 220 هزار تومان می‌شود. استخر باید برای کودکان نیم‌بها باشد.»

او ادامه می‌دهد: «کاش استخری مخصوص بانوان ساخته می‌شد با فضایی بزرگتر و بازی‌های آبی برای کودکان.»

یک خانم که کارمند است و 53 سال سن دارد، برای درمان کمردرد به استخر می‌آید. می‌گوید: «مشکل استخر بحث هزینه و برگزاری کلاسهای آموزشی است که می‌گویند باید به حد نصاب برسد اما چون هزینه زیاد است کلاسهای آموزشی به این راحتی تشکیل نمی‌شود. ‌مخصوصاً ما که کارمند هستیم زمان آموزش را نمی‌توانیم هماهنگ کنیم.»

نرگس زال‌پور 7 سال است که به استخر می‌آید. می‌گوید: «حیف که فضای جکوزی کوچک است و استخر مخصوص بانوان ندارد. درست است می‌گویند کلرزنی می‌شود اما ما با دل چرکین می‌آییم که مثلاً قبل از ما یا دیروز سانس آقایان بوده.»

ستایش حبیبی 8 ساله می‌گوید: «هفته‌ای دو بار می‌آیم. خیلی خوب است و من راضی هستم اما اگر وسایل بازی هم می‌آوردند عالی‌تر می‌شد.»

انوی دیگری که 66 ساله است و برای آب‌درمانی و درمان کمردرد به استخر می‌آید می‌گوید: «از وقتی آمده‌ام حالم بهتر است اما متأسفانه هزینه‌ها بالا است. قبلاً به ما کارت 12 جلسه‌ای می‌دادند که هزینه‌مان کمتر می‌شد اما الان خودشان می‌گویند تخفیف می‌دهیم برایتان اما ما کارتی برای تخفیف نداریم.»

مریم دشتی‌زاده می‌گوید: «استخر رفتن را دوست دارم؛ چون هم تفریح است و هم ورزش. ولی استخر نی‌ریز یک مشکل دارد و آن این که مساحت بخش کم‌عمق را باید بیشتر کنند. چون تعداد زیادی از این فضا استفاده می‌کنند و شناکردن برای ما کمی سخت‌تر می‌شود. به نظرم جای یک سرسره آبی در استخر خالی است.»

آسیه حدادان که چند ماهی است با همکاری همسرش استخر را اجاره کرده می‌گوید: «همیشه عده‌ای از وضعیت ناراحت و عده‌ای خوشحالند که ما هر دو را به فال نیک می‌گیریم. کسانی که به استخر می‌آیند نسبت به قیمت بلیط اعتراض دارند. این در حالی است که علیرغم تورم بالایی که در هزینه‌های جانبی استخر وجود دارد در این دو سال هزینه سانس‌ تغییری نکرده‌. در صورتی که طبق بخشنامه صادرشده از اداره ورزش باید 30 درصد افزایش می‌دادیم که به خاطر رفاه حال همشهریان هزینه را ثابت نگه ‌داشتیم. حتی برای کسانی که هفته‌ای دو بار به استخر می‌آیند 20 درصد تخفیف گذاشته‌ایم. قبلاً کارتی صادر می‌کردند تا مشخص شود هر ورزشکار هفته‌ای چندبار می‌آید اما چون سوءاستفاده و جعل کارتها زیاد شده بود ما کارتها را حذف کردیم اما خودمان حواسمان هست و خود مراجعین هم به ما یادآور می‌شوند و ما تخفیف آنها را محفوظ نگه می‌داریم.»

حدادان این را هم گفت که: «ما نیرو اضافه کرده‌ایم تا به محض اتمام سانس، ‌برای سانس بعد محیط سالن، ‌استخر و حمام‌ها نظافت ‌شود. آب استخر هم مدام تصفیه و وارد استخر می‌شود.»

برای کسانی که هفته‌ای دو بار به استخر می‌آیند 20 درصد تخفیف گذاشته‌ایم.

محبوبه شجاعیان 17 سال در استخر کوه سرخ نی‌ریز ناجی است و مربیگری می‌کند. او می‌گوید: «من از سال 1378 وارد این رشته شدم و در این مدت، آموزشهای ما در همه رده‌های سنی از کودک گرفته تا میانسال برقرار بوده و شکر خدا تا به الان استقبال خوبی داشته‌ایم. در حال حاضر ما 6 الی 7 سانس در روز در آب هستیم و آب از نظر سلامتی مشکلی ندارد.»

شجاعیان ادامه ‌می‌دهد: «به جرئت می‌گویم استخر کوه سرخ نی‌ریز تنها استخر در استان فارس است که قسمت موتورخانه و وسایل آن به روز است. درست است که دیواره‌های آن کمی کهنه شده اما قسمتهای اصلی آن کاملاً تعمیر و به روز است. فقط می‌طلبد که ادارات و مردم محترم با استخر همکاری داشته باشند تا ما بتوانیم در کنار آنها فضای خوب و دلنشینی برای همشهریان بوجود بیاوریم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها