تعداد بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱ - 2022 20 August
author
خبرنگار: امید شهدان

کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده ۲۴ اَمرداد در فرمانداری تشکیل جلسه داد و بر روی طرح جوانی جمعیت بحث کردند و ناگفته‌هایی را بیان کردند که نیاز به تعمق بیشتری دارد..

طرح‌های دارای مشکل
فرماندار نی‌ریز در ابتدا با بیان اینکه، یک سری مزایا برای ازدواج و فرزندآوری مثل زمین، وام‌های کلان با تنفس چند ساله توسط دولت قبل آغاز شده گفت: یکی از واقعیت‌های جامعه، طرح‌ لذت‌بخش فرزندآوری است. جمعیت ایران رو به پیری است لذا کارشناسان می‌بایست راهکارهای سریع ارائه کنند.

سران کشور طرح‌های بسیار مفیدی در جامعه برای ما تعریف کردند اما وقتی می‌خواهیم آن را اجرا کنیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

یوسفی ادامه داد: گاهی همین مشکلات باعث می‌شود مسئولان متولی نتوانند تعهدات خود را برآورده کنند.

من خواهش می‌کنم این معضلات توسط مسئولان به عنوان دلسوزان نظام شناسایی شود و به ما مکتوب گردد تا با معاونت اجتماعی استانداری در میان بگذاریم.

وام ازدواج پرداخت نشده
نماینده دولت در نی‌ریز معتقد است بیشترین میزان ارباب‌رجوع فرمانداری، متعلق به وام‌های پرداخت نشده‌ ازدواج است؛ او گفت: کسانی به ما مراجعه می‌کنند که حتی صاحب فرزند هم شده‌اند اما هنوز وام ازدواج دریافت نکرده‌اند. لازم است این نواقص به گوش مقامات ذی‌صلاح رسانده شود.

مختار یوسفی بر این باور است جلساتی که گرفته می‌شود باید خروجی مثبت داشته باشد.

هزینه‌های سرسام‌آور، اشتغال بانوان، نبود فرصت تربیت فرزند و...

شرایط چندگانه برای عدم تمایل به فرزندآوری
آل‌داود رئیس شبکه بهداشت نی‌ریز گفت: گفتن عبارت «جوانی جمعیت» بسیار زیبا است اما نکته اصلی ماجرا، جلوگیری از پیری و کاهش جمعیت است. همانطور که همه انسانها در طول زندگی به دنبال کسب ثروت و دارایی هستند تا به آرامش برسند، فرزندآوری هم دیگر موضوعی است که می‌تواند منجر به آرامش در زندگی شود.

این مقام مسئول افزود: در سالهای گذشته، ایران جزو جوان‌ترین جمعیت‌های خاورمیانه محسوب می‌شد اما با مشکلاتی که حاکم شده، این روند کاهش پیدا کرده و زنگ خطر را به صدا در آورده است!

داور  آل‌داود افزود: شرایط مختلفی مانع فرزندآوری شده که شایع‌ترین آن، فرهنگ شهرنشینی، هزینه‌های سرسام‌آور، نبود فرصت کافی برای تربیت فرزند، فرهنگ کار بانوان و... می‌باشد.

او خاطر نشان کرد: همگی ما درگیر روزمرگی‌هایی شدیم و فکر می‌کنیم با وجود فرزند زندگی دشوار می‌شود. متأسفانه همین‌ تفکر، منجر به افزایش سقط جنین به صورت قانونی و غیرقانونی گردیده است.

ما ‌بایست به مردم بیاموزیم که داشتن فرزند جزو سرمایه به شمار می‌رود نه بار اضافه!

متأسفانه جوانان ما که تازه وارد زندگی مشترک می‌شوند داشتن فرزند را بار اضافه می‌دانند لازم می‌دانم بگویم جامعه کهنسال آینده، نیاز به بنیان خانواده دارد اگر این چنین پیش برود در کهنسالی دیگر کسی نیست به بالین فرد بشتابد.

شما هر قدر هم که ثروت داشته باشید اگر فرزندی نداشته باشید کسی نیست عصای دست شما شود.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه سرمایه نیروی انسانی ما در حال منقرض شدن است گفت: بسیاری‌ از کارمندان ما به دلیل حجم‌ کاری فرصت نمی‌کنند فرزندآوری کنند.

او یکی‌از بالاترین عامل کاهش جمعیت را تصادفات عنوان کرد و گفت: خشونت‌ها هم دیگر عامل این مرگ و میرها است!

آل‌داود اضافه کرد:‌ روش جبران این مصیبت‌ها در گام نخست، تسهیل روند ازدواج و بعد عوامل تشویقی است که ادارات می‌توانند ایجاد کنند. همچنین باید فرهنگ سودآوری از طریق تولیدمثل برای والدین توضیح داده شود.

مرکزی برای فرزندآوری
در ادامه سید سعید حسینی رئیس اوقاف پیشنهاد داد: همانگونه که برای ازدواج مراکز مشاوره‌ای وجود دارد مرکزی هم برای زوجین که از فرزندآوری ترس دارند تشکیل شود و مشاوره‌‌هایی به آنان ارائه گردد.

تأثیر بیکاری
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه بیکاری تأثیر بسزایی در کاهش فرزندآوری دارد، گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نی‌ریز بیش ‌از ۱۶ کارگاه آموزشی در حال فعالیت دارد. به‌گونه ای که در سال گذشته بیش‌از ۹۸ حرفه مهارتی به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر یاد دادیم.

مهدی مرادی افزود: بعضی اوقات ارباب رجوع می‌آید که با رشته‌های مهارتی بیگانه است و رسیدن به هدف را بیشتر در اخذ مدرک دانشگاهی می‌داند تا کسب مهارت!

به احتمال زیاد جوان امروزی اگر مهارت داشته باشد بیکار نمی‌ماند و اگر بیکار نماند دستش در جیب خود بوده و می‌تواند ازدواج کند و در نهایت صاحب اولاد شود.

وی پیشنهاد داد جوانان بیکار تشویق شوند تا به این مرکز آموزشی سر زده و از امکانات آن استفاده کنند.

حمایت 128 هزار تومانی از مادران شیرده
در ادامه، مدیر کمیته امداد نی‌ریز از همکاری مشترک بین شبکه بهداشت و کمیته ‌امداد سخن گفت: از مادران باردار و شیرده حمایت می‌شود و در شهرستان نی‌ریز به ۸۰ نفر سهمیه اختصاص یافته که ۴۷ نفر به بخش قطرویه و ۳۳ نفر به مرکز نی‌ریز با مبلغی به ازای هر نفر ۱۲۸ هزارتومان.

ایرادی که این موضوع دارد، در بحث سرانه‌هایی است که اختصاص می‌یابد چنانچه فرماندار محترم مکاتباتی با استانداری یا وزارتخانه داشته باشند تا سرانه فعلی ما که واقعاً در این شرایط اقتصادی بسیار کم است، بیشتر شود.

مهدی درویش‌زاده افزود: مطالب آموزشی در طول سال برای آگاه‌سازی مددجویان ارائه می‌شود و به همین منظور تسهیلاتی برای اشتغال به آنانی که عائله‌مند می‌باشند، داده می‌شود.

همچنین در بحث تشویق و کمک به خانواده‌هایی که ۳ قلو دارند با همکاری دفتر مقام معظم رهبری تسهیلات بسیار خوبی اعطاء شده است.

بانک اطلاعات شغلی
سید اسماعیل مریدی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این موضوع که در نی‌ریز بانک اطلاعات شغلی وجود ندارد گفت: برای اشتغال جوانان بانک اطلاعاتی وجود دارد اما از سوی کارفرما استقبال چندانی نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که کارفرماهایمان از این بانک‌های اطلاعاتی استقبال نمی‌کنند این است که اگر کارگری که مشغول کار است فرزند بیشتری داشته باشد چون بار مالی برای کارفرما ایجاد می‌کند ترجیح می‌دهند که او را به کار نگیرند.

پیشنهاد ما این است که مشوق‌هایی نیز برای کارفرمایان در نظر گرفته شود تا بتوانند از نیروهایی که دارای فرزند بیشتری هستند استفاده کنند.

برای آموزش فرزندان نسل جدید با مشکل مواجه‌ایم
قاسم زارع معاون آموزش و پرورش نی‌ریز با بیان اینکه اغلب ساختمان‌های مدارس سن زیادی از آنان گذشته و با کمبود مدرسه مجهز برای دانش‌آموزان مواجه‌ایم؛ نبود معلم را دردسر بزرگی عنوان نمود و گفت: بی‌شک درخواست‌ها به سمت تأسیس مدارس غیرانتفاعی می‌رود اما خیلی از خانواده‌ها از پس هزینه‌های زیاد آن بر نمی‌آیند.

این بدان معناست که برای تعلیم و تربیت فرزندان نسل جدید با مشکل مواجه‌ایم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش آمادگی دارد از طریق پاورپوینت و بروشور‌، در طول سال آگاهی‌هایی نسبت به ترغیب والدین نسبت به فرزندآوری دهد.

در شرایط ضمن عقد نوشتیم که بچه‌دار نشویم!
مهین صحراگرد رئیس دانشکده فضل دختران گفت: من با دانشجوهایم که صحبت می‌کنم اکثراً علاقه‌ای به ازدواج ندارند، اگر هم ازدواج کنند می‌گویند در شرایط ضمن عقد نوشتیم که بچه‌دار نشویم!

نیاز است در ابتدا از خود مسئولان، این طرح آغاز شود مثلاً ساعات مرخصی زنانِ کارمند را افزایش دهند تا خانم‌ها بتوانند به خانه‌داری بپردازند. با وجودی که هزینه نگهداری خردسال در مهدکودک‌ها بسیار زیاد است کسی رغبت نمی‌کند فرزند خود را آنجا بسپارد.

این مقام آموزشی اضافه کرد: ریشه‌ای‌ترین مشکل ما بُعد اقتصادی است. به عنوان نمونه الان مثل قدیم نیست‌، در جریان بهداشت یک نوزاد اگر خانمی بخواهد باردار شود چند ماهی که فرزند را در شکم دارد باید مرتب سونوگرافی رفته و چکاپ شود. همین را بخواهید حساب کنید چقدر هزینه دارد!؟

بماند که گاهی پزشک حاذق در نی‌ریز نیست و زنان مجبورند به مراکز استان بروند.

دیگر مشکل جوانان ما اجاره سنگین خانه‌ها است که علاقه به فرزندآوری را کاهش می‌دهد.

آ‌زمایش‌های ژنتیک فرزندآوری رایگان است
رئیس اداره بهزیستی عنوان کرد: هزینه آ‌زمایش‌های ژنتیک فرزندآوری را به صورت کاملاً رایگان تقبل می‌کنیم اگر موردی بود که نیاز به مشاوره داشت به ما معرفی نموده تا برای خانواده‌هایی که جوان هستند‌، فرزند معلول دارند و می‌ترسند فرزند دوم بیاورند کمکشان کنیم.

اسفندیاری اضافه نمود: همچنین در بحث خانواده‌هایی که ۲ یا ۳ قلو دارند با هر دهک درآمدی که داشته باشند‌، در اسرع وقت به ما مراجعه کنند تا تشکیل پرونده دهیم و مستمری ماهیانه به اضافه شیرخشک برای بچه‌هایشان تأمین سازیم.

فرزند زینت دنیا است
محمد امین بخشدار مرکزی که خود مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان می‌باشد گفت: فرزند زینت دنیا است. در بسیاری از آیه‌ها و احادیث بیان شده که روزی شما را به واسطه فرزند می‌دهیم.

در نظام خانواده، وظیفه نگهداری فرزند مربوط به خانم‌ها است که باید یکی ‌از مصوبات این باشد که ساعات کاری خانم‌ها در ادارات تغییر کند تا بتوانند به امور خانه‌داری بیشتر بپردازند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها