تعداد بازدید: ۶۹
کد خبر: ۱۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱ - 2022 14 August

 با چند کار ساده می توانید مغزتان را به مرحله ی جدیدی برسانید.

۱- دست از نق زدن بردارید
نق زدن اگر عادت‌تان باشد، مغزتان دستخوش تغییرات متعددی می‌شود؛ تغییراتی که سوگیری‌های منفی در شما ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است در نهایت به افسردگی بیانجامند.  به جای شکایت از سختی‌های زندگی بهتر است زیر نور آفتاب بروید، قدم بزنید و مدیتیشن کنید.

روانشناسان دانشگاه کارولینای شمالی دست به آزمایشی زدند و متوجه شدند کسانی که هر روز ۲۰ دقیقه به چیزهای مثبت فکر می‌کنند، هم ذهن‌آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند هم علائم بیماری در آنها کمتر می‌شود.

۲- قدر داشته‌هایتان را بدانید
در پایان هر روز دست کم سه چیز پیدا کنید که شاکرشان هستید.

 به گفته روانشناسان این تمرین سطح سروتونین را در مغز بالا می‌برد. سروتونین برای عملکرد مناسب قشر جلوپیشانی ضروری است، بخشی از مغز که کار درون‌نگری و حفظ تعادل عاطفی را بر عهده دارد.

۳- افکار منفی‌تان را بیان کنید
احساسات منفی‌تان را روی کاغذ آورید. خجالت نکشید. دست به کار شوید و آنها را بنویسید.


دانشمندان می گویند پردازش زبانی احساسات، فعالیت بخش آمیگدال (مرکز ترس در مغز) را کاهش می‌دهد و بنابراین اضطراب را کم می کند. هر چه بخش آمیگدال مغز آرام‌تر باشد، شما هم فرد شادتری خواهید بود.

۴- با دیگران معاشرت داشته باشید
تحقیقی در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه میشیگان نشان داد وقت‌گذرانی با دوستان یا صرفاً حضور در یک فضای فیزیکی یکسان با دیگران، فواید زیادی برای مغز دارد. معاشرت گسترده با افراد باهوش و دارای ثبات عاطفی می‌تواند مغز را دستخوش تغییرات مثبتی کند.

۵- یک نفر را بغل کنید
دانشمندان می‌گویند بغل کردن فشار خون و اضطراب را کاهش می‌دهد و روحیه را تقویت می‌کند.

۶- همزمان چند کار را با هم انجام ندهید
تلاش برای تمرکز بر روی بیش از یک چیز به طور همزمان، بازدهی را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می دهد.

بنابراین آن چیزهایی را که باعث پرت شدن حواستان می‌شود حذف کنید و تمرکزتان را بر انجام یک کار واحد ظرف مدت زمانی محدود بگذارید.

۷- موسیقی مناسب گوش کنید
گوش دادن به موسیقی مناسب باعث تولید امواج آلفا در مغز می‌شود، امری که به شما احساس آرامش می بخشد.

البته اینها تنها کارهایی نیستند که می‌توانید برای بهبود عملکرد مغزتان انجام دهید. خنده، چرت زدن، نوازش گلها و پرندگان و حیوانات اهلی، تنفس هوای تازه، قرار دادن خود در معرض نور بیشتر و هر کار سالم دیگری که روحیه‌تان را بهتر کند هم برای مغزتان مفید است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها