تعداد بازدید: ۴۴۵
کد خبر: ۱۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸ - 2022 06 August
جهاد کشاورزی نی‌ریز از خسارت 59 میلیارد و 262 میلیون تومانی به انجیرستان‌های دیم در نی‌ریز خبر داد.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

در واقع از 5 هزار هکتار انجیرستان در نی‌ریز 2822 هکتار خسارت 20 درصدی را در چین اول تجربه کردند. برداشت انجیر 5 چین دارد. 

باران خمینه با تمام حُسنی که برای درختان و کشاورزی نی‌ریز داشته و دارد به محصول «انجیر» خسارت وارد کرد.

برای بررسی این موضوع به سراغ یکی از انجیرکاران قدیمی دیم در نی‌ریز که بیش از ۶۰ سال فعالیت داشته و به گفته خودش بیش از ۱۳۰۰ انجیر کاشته و به ثمر رسانده رفتیم.

در بین راه انجیرستانهای بسیار زیادی را دیدیم که سرسبز بودند و پر نشاط؛ اما در زیر همه آنها حجم زیادی از انجیرهایی بود که بر اثر باران به زیر درخت ریخته و خراب شده بودند؛ حتی انجیرهایی هم که رسیده و هنوز روی درخت بودند سیاه و خراب و غیرقابل استفاده بودند.

به نزدیک ارتفاعات کوه‌ زنجیرو رفتیم تا به ملک آقای درویش آتشی رسیدیم.

باران برای درختان عالی اما محصول را خراب کرد
او در همان ابتدا دستش را به سوی آسمان دراز کرد و از خدا بابت باران رحمتش تشکر کرد و گفت: این باران برای درختان عالی اما برای محصول نه. امسال به دلیل نیامدن باران در فصل زمستان سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال درختان صدمه بسیار زیادی خوردند و این باران برای درختان ضروری و لازم بود.

پیش‌بینی من آن است که بیش از دو سوم محصولمان خراب شده و خسارت ۸۰ درصدی به انجیرستان‌های نی‌ریز وارد شده است.

انجیرهای ترشیده!
او خود بچه کوهستان است و انجیرستان‌ها را مثل کف دستش می‌شناسد و می‌داند یک درخت با چه مشکلاتی روبه‌رو است.

‌انجیرهای مرغوب صدیک را به ما نشان می دهد و می‌گوید: اینها قیمتی بالای ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلو داشتند اما متأسفانه همانگونه که مشاهده می‌کنید همه آنها ترشیده شده و به زیر درخت ریخته‌اند.

باران بهار مثل روغن حیوانی روی برنج
از آتشی در مورد زمان مناسب باران برای درختان انجیر پرسیدم و گفت: باید در زمستان درخت، باران را به خود ببیند تا آب مورد نیاز را جذب کند اما به قول ما قدیمی‌ها باران بعد از عید یعنی فروردین و اردیبهشت مثل روغن حیوانی است که بر روی برنج ریخته شده و کیفیت انجیر را دو چندان می‌کند.

همچین خمینه‌ای را به چشم ندیدم
او در ادامه گفت: امسال و سال گذشته گرد و خاک و بی‌بارانی به درختان انجیر خسارات زیادی زده است اما من در مدت ۶۰ سال کار در انجیرستان‌های دیم خمینه‌ای که امسال بارید، به چشم ندیدم و آخرین خمینه که با این شدت در نی‌ریز آمده مربوط به ۴۲ سال پیش است.
امسال ما پنج باران خمینه را تجربه کردیم آن هم در فصل جمع آوری محصول!

پلنگان 10 روز عقب‌تر
این انجیرکار کهنه‌کار در رابطه با دیگر انجیرستان‌های شهرستان نی‌ریز گفت: فرقی نمی‌کند آنها نیز دچار خسارات بسیار زیادی شده‌اند. البته پلنگان ۱۰ روزی از منطقه ما عقب‌تر است و به همین دلیل گردافشانی آنجا نیز دیرتر انجام می‌شود اما این باران سبب شد تا حاصل ۱۱ ماه تلاش و هزینه‌های زیادی که کرده‌ایم از بین برود. برایمان سخت است که جلوی چشمانمان ببینیم محصولمان در حال خراب شدن است.

مبلغ ناچیز بیمه
از او در مورد بیمه محصولات پرسیدم، گفت: مبلغی که بیمه به ما می‌دهد کفاف حتی چند روز کارگری که گرفتیم، نمی‌دهد. اگر درخت، پر محصول داشته باشیم به قول مسئولان بیمه شامل گزینه ۳ می‌شود و به آن ۷۰۰ هزار تومان می‌دهند یعنی پول پنج کیلو انجیر در حالی که هزینه‌های ما به شکل سرسام آوری بالاتر از اینهاست.

اِشپنگ با انجیرهای گل‌آلود
با هم سری به انجیرستان‌هایش می‌زنیم.
اِشپنگ (محل پهن کردن انجیرها) را به ما نشان می‌دهد همه سیاه و پر از گل و خاک شده‌اند. می‌گوید: ببینید این انجیرها اگر باران زده نشده بود بالای هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت اما حالا ۱۰ هزار تومان هم قیمت نمی‌شود و شاید تنها به درد کارخانه‌ فرآوری انجیر بخورد که آنها هم چون می‌دانند مجبوریم به آنها بفروشیم یا دور بریزیم با پایین‌ترین قیمت از ما می‌خرند.

مسئولان ما را ببینند
او بار دیگر در حالی که چشمانش پر از اشک شده با امیدش به خدا عنوان کرد گفت: هنوز هم ناراضی نیستم و دستش را به سوی او دراز می‌کنم اما از مسئولان شهرستان توقع دارم تا به مشکلات رخداده برای ما انجیرکاران رسیدگی کنند.

تعداد بازدید : 60
 
 
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
0
0
درویش جان ممنون.حرفای مارو زدی
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها