تعداد بازدید: ۹۹۵
کد خبر: ۱۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳ - 2022 30 July
نقدنوشت
سریال ساخت ایران پس از ۲۱ قسمت تمام شد و با پایانی عجیب زنجیره موفقیت‌های ساخت ایران «1» و «2» را پاره کرد و عجیب‌تر آنکه با چرخ‌هایی پنچر بنا به ادامه دارد...
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

راز موفقیت ساخت ایران در قسمت نخست در سال ۱۳۹۰ حضور دو چهره پرطرفدار سینمای ایران یعنی «امین حیایی» و «محمدرضا گلزار» بود.

آن سریال که بخشی از آن در لبنان فیلمبرداری شد با فیلمنامه‌ای جذاب به کارگردانی محمد حسین لطیفی توانست در 19 قسمت نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. حتی کار به جایی رسید که با وجود آنکه سریال در نمایش خانگی عرضه شده بود، اما تلویزیون هم مجاب شد تا آن را بارها پخش کند.

این سریال در فصل دوم و به کارگردانی «برزو نیک‌نژاد» در سالهای ۱۳۹۵ و 1396 با اضافه کردن «محسن کیایی» به زوج موفق حیایی و گلزار توانست روند موفقیت خود را تا حدودی ادامه دهد و حتی در دومین جشن سینمایی حافظ، امین حیایی بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی شد و محمدرضا گلزار نیز نامزد این بخش گردید.

اما پخش فصل سوم با کارگردانی جدید، از اسفند 1400 آغاز شد. 

«بهمن گودرزی» با کنار گذاشتن بسیاری از بازیگران فصل ۱ و ۲، «ساخت ایران 3» را کلید زد. در این فصل گلزار حضور نداشت و امین حیایی، مجید صالحی، آناهیتا درگاهی، هومن برق‌نورد، الهام کردا، حسین امیدی، مینا وحید و چند تن از بازیگران سینمای ایران نقش آفرینی کردند.

اما این سریال ۲۱ قسمتی با داستانی بدون خط راه و پیوند دادن قسمت‌های قبلی با ریز داستان‌های نامرتبط پخش شد.

در قسمتهای نخست بسیاری از منتقدان صبوری کردند و بر این باور بودند که باید به ساخت ایران فرصت داد تا با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

اما این مسئله قسمت به قسمت بدتر شد و حتی استفاده از کمدی‌های موقعیت، سفر به ترکیه تنها برای استفاده از بازیگر ترکیه‌ای  «عایشه گل» که این روزها کارگردانان ایرانی سعی می‌کنند نقشی را برای او در سریال‌ها و فیلم‌های خود جفت و جور کنند تا با استفاده از خواندن او و حجاب بازتر مخاطبی را دست و پا کنند، نتوانست موفقیتی برای این سریال رقم بزند.

در فیلمنامه ساخت ایران یک سفر به فرانسه کاملاً مشخص و توجیه‌پذیر بود.

در فصل دوم، عوامل به چین رفتند که باز هم پیوند قسمت نخست و دوم جفت و جور شد اما در فصل سوم فقط برای اینکه نشان دهند این فصل نیز در خارج از کشور فیلمبرداری شده آن هم در ایام کرونا سکانس‌هایی شبیه فیلم‌های بالیوودی را با استفاده از هر ابزاری از تیر و ترقه گرفته تا لباس بلوچی که داد همه را در آورد بهره گرفتند و در نهایت هم عوامل نتوانستند فیلمنامه را به این سفر پیوند دهند و به ایران بازگشتند...

(خطر لو رفتن داستان)
عرف بر این است که داستان‌ سریالها هر چه به پایان فصل می‌رسد بویی از آخر دهد اما هومن برق‌نورد طبق فیلمنامه در ادامه ساخت ایران نخواهد بود، لوح‌های مورد بحث سرنوشتشان نامفهوم باقی ماند و عجیب‌تر آنکه در قسمت پایانی امین حیایی دزدیده می‌شود و با یک زیرنویس ادامه دارد... پرونده این فصل نیز  بسته می‌شود.

ساخت ایران ۳ با وجود اینکه از بازیگران بسیار زیادی بهره گرفت اما در نهایت نتوانست از آنها استفاده مفیدی کند و سعی می‌کرد با دیالوگ‌های مسلسل‌وار در هر قسمت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای مغز مخاطب را بی‌فایده پر کند.

بی‌تردید زوج امین حیایی و مجید صالحی موفق نبود و با عبور از نویسندگانی چون زنده‌یاد خشایار الوند، آرش قادری و پیمان قاسم خانی که فصل نخست را طلایی کردند با فیلمنامه ضعیف امیر عربی، شهاب مهربان و احسان لطفیان کارنامه  نامطلوبی را رقم زدند و با کارگردانی بهمن گودرزی که در سابقه فیلم های کمدی فراوانی از جمله «ما چقدر خوبیم»، «ثبت با سند برابر است» و «شیش و بش»داشت، می‌توان به این نتیجه رسید که او ساخت ایران را سوزاند و بی‌شک با این اتومبیل پنجر ساخت ایران ادامه آن قابل دفاع نیست.

ساخت ایران با چرخ‌های پنچر!

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها