تعداد بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۱۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸ - 2022 23 July

با اعتباری که دولت ژاپن و زیر نظر undp گذاشته طرحی در حال پیاده‌سازی است تا مردم ساکن در اطراف دریاچه بختگان به دنبال شغل جایگزین باشند. این شغل باید کمترین آسیب برای دریاچه داشته باشد.

به دنبال شغل‌های جایگزین

در واقع در نظرسنجی‌هایی که از 6 ماه پیش آغاز شد مردم همان منطقه شغل‌های مورد نظرشان را بیان می‌کنند و شغلی که بیشترین آرا را داشته باشد برای آموزش و اجرا عملیاتی می‌شود. 

آنچه که در بررسی نی‌ریزان فارس مشخص است در حال حاضر بیشتر بانوان از این طرح استقبال کرده‌اند و مشاغلی مثل تابلو فرش، کفش بافی و... بیشترین آرا را دارند. در این طرح مردان که نقش محوری دارند کمتر روی خوش نشان داده‌اند.

به همین منظور جلسه هماهنگی و معارفه طرح معیشت‌های سازگار با منابع تالابی در تالاب بین‌المللی بختگان به ریاست مختار یوسفی فرماندار و با حضورجمعی از مسئولان در سالن اجتماعات فرمانداری نی‌ریز برگزار شد.

در این جلسه که به قلم روابط عمومی فرمانداری نگاشته شده، فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه اجرای طرح‌هایی که موجب کاهش برداشت آب از چاه‌های حوزه تالاب می‌شود و در نتیجه در دراز مدت به احیاء تالاب کمک می‌کند گفت: یکی از این طرح‌ها، تنوع بخشی به شیوه معیشت‌هایی است که کمترین وابستگی را به مصرف آب تالاب داشته باشد؛ که خوشبختانه این طرح در دو روستای غدیرگه و حاجی‌آباد در دهستان رستاق بخش مرکزی نی‌ریز در حال اجراست.

فرماندار نی‌ریز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز خرسندی مجدد از اجرای طرح‌های مشارکتی در شهرستان، از ادارات مرتبط خواست تا همکاری‌ لازم را با مجری طرح داشته باشند.

در ادامه محمدجواد رنجبر مجری طرح تنوع بخشی به معیشت‌های سازگار با منابع تالابی، ابتدا علل و عواملی که سبب خشکیدن تالاب بین‌المللی بختگان شده، برشمرد و گفت: نباید خشکسالی را تنها عامل این مهم دانست بلکه بی‌تدبیری در مدیریت آب را نیز باید مد نظر داشت.

وی تأثیراتی که خشکیدن این تالاب بر طبیعت و زندگی زیستمندان، آب و هوای منطقه و زندگی مردمِ حاشیه و اطراف تالاب را دارد، بیان کرد و اضافه نمود: شور شدن آب چاه‌های منطقه اگر بدین منوال ادامه یابد منجر به مهاجرت مردم می‌شود. 

مدیر انجمن میراث ماندگار بختگان و عضو کمیته محلی تالاب‌ها همچنین توضیحاتی پیرامون طرح‌های اجرایی حوزه تالاب بختگان که به مدت سه سال و با کمک دولت ژاپن و زیر نظر undp انجام خواهد شد، داد.

وی همچنین ضمن معرفی طرح معیشت سازگار با منابع تالابی در روستای حاجی‌آباد نی‌ریز از فرماندار در خواست نمود که طی مراحل اجرایی این طرح و گرد آوری اطلاعات پایه این روستا، ادارات و نهادهای ذیربط همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها