تعداد بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹ - 2022 08 July
خدمات رایگان اکیپ‌های سیار در عید قربان
تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و انتقال این بیماری ویروسی به انسان، با خونریزی شدید همراه بوده و می‌تواند برای انسان کشنده باشد.

دکتر حمیدرضا ممتازیان سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان نی‌ریز، تب کریمه کنگو را از بیماریهای مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: انتقال این بیماری ویروسی به انسان، با خونریزی شدید همراه بوده و می‌تواند برای انسان کشنده باشد.


ممتازیان در ادامه گفت: با توجه به شروع فصل گرما و شدت گرفتن فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو نیز افزایش می‌یابد. با توجه به نزدیک شدن عید سعید قربان، توصیه می‌شود:


- از خرید دام زنده و گوشتهایی که خارج از نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خودداری شود.


- ذبح دام را در کشتارگاه‌ها انجام دهید و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید؛ چرا که خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماریهای منتقل شده از دام به انسان شود.


- افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح ضدعفونی کنند. همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.


- گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود.


- جگر و سایر امحاء و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۴ درجه سانتیگراد مصرف شود. در این صورت، ویروس در فرایند جمود نعشی به راحتی از بین می‌رود.


وی در ادامه گفت: اگر افراد اصرار دارند کشتار را در خانه انجام دهند، با همکاران دامپزشکی که به صورت اکیپهای ثابت و سیار حضور دارند تماس بگیرند تا قبل و بعد از کشتار، دام را به لحاظ بیماریهای انگلی و سایر بیماریها بررسی کنند و پس از کشتار، اقدام به ضدعفونی محل کشتار نمایند.


ممتازیان عنوان داشت:‌ به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید. لازم به توضیح است اگر کشتار غیرمجاز دام انجام شود، خطر انتقال این بیماری ویروسی از طریق ترشحات دام مبتلا وجود دارد. از آنجایی که در صورت رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال دو بیماری بالقوه خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم گوارشی از دامهای آلوده به انسان وجود دارد، بنابراین رعایت اصول بهداشتی در هنگام ذبح دام و مصرف گوشت آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی همچنین یادآور شد: اداره دامپزشکی شهرستان نی‌ریز در روز عید سعید قربان، به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تأمین بهداشت عمومی، با تشکیل اکیپهای ثابت و سیار بازرسی بهداشتی و همکاری کشتارگاه دام شهرداری، به صورت رایگان اقدام به معاینه بازرسی و نظارت شرعی و بهداشتی دام‌های قربانی و لاشه‌های گوشت می‌کند. لذا خواهشمند است با توجه به آمادگی کامل جهت معاینات دام زنده قبل از کشتار و بازرسی شرعی و بهداشتی لاشه‌های گوشت حین و پس از ذبح دام توسط ناظرین شرعی و بازرسی بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه دام شهرداری نی‌ریز، حتی‌الامکان از ذبح دامها در منازل، دامداریها، باغها و معابر عمومی خودداری کنید و با مراجعه به کشتارگاه دام، از خدمات رایگان ذبح شرعی و بهداشتی دام‌های قربانی استفاده نمایید. در ضمن شهروندان گرامی می‌توانند سؤالات خود را در زمینه طرح نظارت شرعی و بازرسی بهداشتی روز عید سعید قربان و استفاده از خدمات رایگان بهداشتی در کشتارگاه یا اکیپ‌های سیار سطح شهر، با مراجعه به اداره دامپزشکی و یا از طریق شماره تلفن 07153838500 مطرح کنند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها