تعداد بازدید: ۲۱۸۲
کد خبر: ۱۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴ - 2022 02 July
نویسنده : فاطمه زردشتی نی‌ریزی - عابد نعمتی

تعارف که نداریم... یک زمانی جبران بیشتر کارها به عروسی‌های آینده حواله داده می‌شد...

- ان‌شاءا... در عروسی‌ات جبران کنم...

- ان‌شاءا...  برای دامادی‌ات جبران کنم...

این روزها اما با این گرانی‌های سرسام‌آور، مراسم عروسی کم‌کم دارد به نوعی برای جوانان به یک رؤیا تبدیل می‌شود و صد البته که خبری هم از جبران اقوام و خویشان نیست...

هزینه‌ی غذا، تالار،‌ آرایشگاه، لباس عروس، آتلیه و ...  و در کنار آن، مبالغ اندکی که مهمانان به عنوان کادو برای عروس و داماد می‌برند، از چیزهایی است که باعث شده برخی از عروس و دامادها قید مراسم عروسی را به طور کامل بزنند و حسرت پوشیدن لباس عروس و داماد بر دلشان بماند.

بر آن شدیم در این زمینه گزارشی تهیه و هزینه‌های یک عروسی معمولی با 400 نفر مهمان را محاسبه کنیم...
نوشتنی است در تهیه هزینه‌ همه خدمات محاسبه شده، با حداقل دو صنف از هر گروه مصاحبه شده است.

هزینه‌ غذا:
غذا به تعداد 400 مهمان: چلومیکس (شامل یک سیخ جوجه + یک سیخ کباب) یک ماست و یک نوشابه.

هر دست غذا 141700 تومان که جمعاً 56 میلیون و 680 هزار تومان شده و برای کسانی که متقاضی تشریفات  هستند، 10 میلیون تومان هم به این مبلغ اضافه می‌شود.

هزینه‌ شیرینی و کیک عروسی:
دو مدل شیرینی برای 400 مهمان  به عبارتی جمعاً 30 کیلو که با احتساب کیلویی 85 هزار تومان، جمعاً 2 میلیون و 550 هزار تومان می‌شود.

کیک عروسی دو طبقه ساده  هم یک میلیون تومان.

هزینه‌ میوه:
دو مدل میوه شامل هلو و خیارسبز:
حدود 50 کیلو هلو، هر کیلو هلو 35 هزار تومان  که به عبارتی یک میلیون و 750 هزار تومان می‌شود.

40 کیلو خیار، هر کیلو 15 هزار تومان که می‌شود 600 هزار تومان.

به این ترتیب هزینه‌ میوه، دو میلیون و 350 هزار تومان است.

هزینه‌ آرایش عروس و داماد شامل همه‌ خدمات:
5 میلیون و 500 هزار تومان،  
هزینه‌ آرایشگاه داماد: 
400 هزار تومان

هزینه‌ آتلیه:
شامل فیلمبرداری، یک عکس سرمجلسی و چند عکس معمولی: 
7 میلیون تومان

کرایه لباس عروس:
4 میلیون تومان

تزئین ماشین عروس با گل مصنوعی:
400 هزار تومان

دسته گل عروس:
400 هزار تومان

چاپ کارت عروسی: 
یک میلیون تومان

حال به این هزینه‌ها، خواننده و دیجی و غنچه عقد و ... را اضافه کنید.

هزینه‌های عروسی را که جمع زدیم، برای یک عروسی 400 نفره معمولی بدون مراسم حنابندان و هیج مراسم خاص دیگری، مبلغی نزدیک به 100 میلیون تومان می‌شود.

یعنی به عبارتی هزینه هر مهمان 250 هزار تومان است و اگر یک خانواده 4 نفره بخواهد تنها هزینه خودش را جبران کند، باید یک میلیون تومان کادوی عروسی بدهد که در شرایط فعلی خیلی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

پس از آن بد ندیدیم در قیمت برخی از خدمات،  مقایسه‌ای با شهرستان همجوار یعنی استهبان انجام دهیم که بعد از بررسی‌های انجام شده، به نکات جالبی برخوردیم. 
*****
پس از پرس و جو از چندین تالار استهبان،  آنها قیمت غذاها را این‌گونه اعلام کردند:

غذا به تعداد چهارصد مهمان شامل چلومیکس (یک سیخ جوجه+  یک سیخ کباب) یک ماست و یک نوشابه:

هر دست غذا 75 هزار تومان که جمعاً 30 میلیون تومان شده و با ورودی، 33 میلیون تومان  می‌شود.

این یعنی این که قیمت غذا و ورودی تالار در استهبان، حدود نصف نی‌ریز است و تفاوتی بین 31 تا 32 میلیون تومان دارد.

این تفاوت قیمت باعث شد تحقیق مختصری نیز در مورد دیگر خدمات عروسی در استهبان انجام دهیم که خواندن آن خالی از لطف نیست:

هزینه‌ آتلیه:
شامل فیلمبرداری، یک عکس سرمجلسی، چند عکس معمولی: 5 میلیون تومان.
یعنی چیزی حدود 2 میلیون تومان کمتر از نی‌ریز.

مقایسه هزینه عروسی در تالارهااز نی‌ریز تا استهبان

هزینه‌ آرایش عروس شامل همه‌ی خدمات:
4 میلیون تومان
*****
خارج از بحث این تفاوت قیمتهای فاحش که باید برای یافتن آن عوامل مختلفی را در نظر گرفت، پدیدار شدن رخداد جدیدی در نی‌ریز است و آن این که عده‌ای بر خلاف میلشان، دیگر حاضر به برگزاری مراسم عروسی نیستند و ترجیح می‌دهند بدون سور و سات عروسی راهی خانه بخت شوند.
*****
بعد از گرفتن آمار غیرمحسوس اولیه از منابع مختلف، نظر مسئولان، صاحبان مشاغل و رئیسان اتحادیه‌های نی‌ریز و استهبان را نیز جویا شدیم:

استفاده نمی‌بریم
امیرحسین هائم یکی از مسئولان تالار پذیرایی کوثر با بیان این که هر دست غذای مراسم عروسی (میکس چلوکباب و جوجه همراه با ماست و نوشابه) 130 هزار تومان است، می‌گوید: «9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم به این مبلغ اضافه و در نتیجه هر دست غذا 141700 تومان محاسبه می‌شود. هزینه تشریفات مثل گروه موسیقی، تزیین جایگاه و نورپردازی نیز 10 میلیون تومان است که اضافه می‌شود.»

او معتقد است که با 12 نیروی بیمه شده، بیشترین هزینه را در بین تالارهای مجالس نی‌ریز دارد و اضافه می‌کند: «ما دلمان برای کارگر می‌سوزد؛ وگرنه از سال ۹۷ به بعد هیچ سودی نداشته‌ایم. اگر شما نی‌ریز را با جاهای دیگری مثل شیراز مقایسه کنید، نتایج دیگری دارد. مثلاً در شیراز یکی از اقوام ما برای مراسمشان هر دست از همین غذا را ۷۵۰ هزار تومان قرارداد بستند.»

هزینه‌های سرسام‌آور
هائم و حسین محمدزاده مسئول تالار و عمارت کسرا، هزینه‌های زیادشان از جمله موارد زیر را از علل بالا بودن هزینه هر دست غذا به نسبت قیمت بیرون‌بر و نرخ مصوب آن اعلام می‌کنند و می‌گویند با این شرایط ممکن است کارشان به تعطیلی بکشد. هزینه‌هایی از جمله:

- هزینه تعمیر و نگهداری سردخانه 24 ساعته (حدود 20 میلیون تومان در ماه) و همچنین کولر.

- هزینه بالای حقوق پرسنلی و بیمه آنها.

- افزایش سرسام‌آور و چند برابر شدن قیمت اقلام مصرفی از جمله روغن، مرغ و استیک، گوشت، برنج، ماست و نوشابه، آب معدنی، کیسه زباله، کاور قاشق چنگال، دستمال کاغذی، لیوان و سفره یکبار مصرف، ادویه‌جات، سیستم روشنایی و نورپردازی.

- تعمیر و نظافت شیرآلات و سرویس بهداشتی و سیستم فاضلاب.

- خسارت به میز و صندلی‌ها و گم شدن تجهیزاتی مثل ظروف و قاشق و چنگال و ...

محمدزاده می‌گوید: «مسئولان دولتی هیچ حمایتی از ما نکرده‌اند که حالا بخواهند جریمه‌مان کنند. من در یک عروسی 400 نفری، 720 آب معدنی و 1500 لیوان یکبارمصرف استفاده کردم. از طرفی هزینه برق فیلمبردار و پخش کلیپ و گروه موسیقی را هم ما باید بدهیم.»

او که به گفته خودش برای ساختن عمارت کسرا 20 میلیارد تومان هزینه کرده، می‌گوید ۱۲ گارسون و 4 ظرفشور دارد که هر کدام برای هر مراسم 300 هزار تومان می‌گیرند و یک آشپز که ماهیانه 12 میلیون تومان حقوقش است و در ماه‌های محرم و صفر و رمضان و ماه‌های سرد سال، باید از جیب حقوقش را بدهد.

وی اضافه می‌کند: «مسئولان کمیته نرخ‌گذاری نی‌ریز کار کارشناسی نکرده و نتوانسته‌اند برای ما نرخ مشخص کنند. ما حاضریم با هزینه شخصی کارشناس از استان دعوت کنیم تا انواع غذا را برایمان نرخ‌گذاری کند.»

نرخنامه آزاد
محمد علیپور مسئول تالار وزرا  با بیان این که غذای استهبان و نی‌ریز را از نظر کیفیت نمی‌توان با هم مقایسه کرد، می‌گوید: «در استهبان هزینه‌هایشان را به شدت پایین می‌آورند. ما بابت همین پلاستیکی که برای هر مراسم روی میز می‌کشیم، هر شب بیش از یک میلیون تومان هزینه می‌کنیم. قبض برق ما برای یک ماه ۱۲ میلیون تومان آمده، قبض آب ۴ میلیون و قبض گاز هم ۸ میلیون تومان آمده است. مالیات ما برای سال ۹۸ ، مبلغ۱۳۱ میلیون تومان آمده است و کسی عمق هزینه‌های ما را در نظر نمی‌گیرد.»

وی معتقد است: «نرخنامه یا باید آزاد باشد که هر کسی بر مبنای هزینه‌های تالار و بیرون‌برش نرخ بدهد و یا این که اگر می‌خواهند یک نرخنامه باشد، باید همه استان فارس یکی باشد. اما متأسفانه هر شهرستان یک نرخ دارد. در شیراز معمولی‌ترین غذا در تالار زیر ۱۸۰ هزار تومان نیست.»

بدعادت شده‌ایم
غلامحسین گلزاده رئیس اتحادیه اغذیه فروش شهرستان نی‌ریز اما معتقد است تالار هر چقدر شکیلتر و غذا هم هر چقدر خوشمزه‌تر از استهبان باشد، قیمتهای دوبرابری توجیهی ندارد و به نظر می‌رسد ما بد عادت شده‌ایم.

او می‌گوید: «ما حتی حاضر شده‌ایم نرخمان را ده هزار تومان بالاتر از استهبان اعلام کنیم؛ اما تالارهای نی‌ریز قبول نمی‌کنند. باید کاری کنیم که جوانهای اول راه که می‌خواهند تشکیل زندگی دهند، توانش را داشته باشند.»

محمدرضا باهوش رئیس اتحادیه اغذیه‌فروش استهبان هم با بیان این که نرخ غذای میکس 80 هزار تومان است، می‌گوید: «مبلغ ورودی هم  شامل در اختیار گذاشتن سالن، سفره و لیوان یکبار مصرف، آب معدنی و دستمال کاغذی روی میز است؛ به علاوه سه خدمه مرد، سه خدمه زن و دو خدمه در پارکینگ برای محافظت از خودرو ها با لباس فرم مخصوص.»

باهوش اضافه می‌کند: «این روزها اقلام مصرفی خیلی گران شده، اما نه آنچنان که ما بخواهیم غذای ۸۰ هزار تومانی را ۱۵۰ هزار تومان بدهیم و این اجحاف در حق مشتری است.»

فسا حتی ارزانتر است
فیروزی رئیس صمت استهبان در گفتگو با ما، غذای میکس را شامل دو نوع برنج (450 گرم چلو و لوبیاپلو) و یک سیخ کوبیده (80 گرمی) و یک سیخ جوجه کباب (120 گرمی بدون استخوان) بعلاوه ماست و نوشابه عنوان می‌کند و می‌گوید: «این نرخنامه 80 هزار تومانی مربوط به اوایل خرداد ماه است. برای ورودی هم اعلام کرده‌ایم تا ۴۰۰ نفر مبلغ سه میلیون تومان و بیشتر از آن به ازای هر صندلی اضافه هزار تومان باید پرداخت شود.»

وی نرخ استهبان را بالاتر از فسا می‌داند و می‌گوید آنجا همین کار را دارند با 60 هزار تومان ارائه می‌دهند؛ به طوری که برخی مردم استهبان و رونیز به فسا می‌روند و مراسمشان را آنجا برگزار می‌کنند.»

سود زیادی نمی‌خواهیم
ملکی مسئول یکی از تالارهای استهبان که می‌گوید مبلغ ورودی برای 400 میهمان را 5 میلیون تومان می‌گیرد، عنوان می‌کند: «ما هم مثل تالارهای نی‌ریز سرمایه گذاشته‌ایم و هزینه می‌کنیم؛ ولی سود بیشتری نمی‌خواهیم و می‌خواهیم کار همه انجام شود. هدف ما این است که همه بتوانند ازدواج کنند و عروسی بگیرند. مطمئن باشید اگر نمی‌صرفید، کار را ادامه نمی‌دادیم.»

در ادامه گزارش، با ابوالفتح توکل رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران و فرح صادقپور رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه تماس گرفتیم.

توکل می‌گوید: «ممکن است در یک شهرستان برای جذب مشتری مبلغی کمتر بگویند؛ اما تفاوت فاحش نباید باشد. اگر هم در جایی مبلغ زیادی گفته می‌شود و توافقی بین مشتری و آتلیه صورت می‌گیرد، این برای ما مستند نیست. ملاک ما نرخنامه است و نرخنامه هم چون مصوب است، جنبه رسمی دارد.»

صادقپور هم عنوان می‌کند: «الآن بیشتر در سالنها توافقی کار می‌شود و نرخنامه ما را قبول ندارند. ما هم فعلاً با آنها کاری نداریم. ولی نرخ جدید به زودی اعلام می‌شود.»

اما هیچ کدام از آنها نرخ جاری را به ما اعلام نکردند.

ملاک نرخنامه است
در ادامه، علی سلمان‌نژاد رئیس اتاق اصناف با بیان این که طبق نرخی که اتحادیه اعلام می‌کند، واحد صنفی موظف است که نرخنامه را در محل در معرض دید مشتری قرار دهد، می‌گوید: «ما با این که بعداً مشتری با تالار یا آرایشگاه یا عکاسی چه توافقی می‌کند، کاری نداریم. ولی اگر مشتری بعد از آن  طبق نرخنامه به بازرسی اتاق اصناف یا اداره صمت یا تعزیرات مراجعه کند، آنها توافق و قرارداد بین مشتری و تالار را قبول ندارند و بر اساس نرخنامه مصوب کمیسیون نظارت شهرستان تصمیم می‌گیرند.»

مقایسه هزینه عروسی در تالارهااز نی‌ریز تا استهبان

چانه‌زنی و شکایت در نی‌ریز کم است
رئیس صمت نی‌ریز با بیان این که تالارهای استهبان حتی ۱۰ هزار تومان نسبت به نرخ مصوب تخفیف می‌دهند، می‌گوید: «اتحادیه نرخ را به تالارها اعلام کرده، اما آنها بحث دارند. ورودی تالارهای استهبان تا تعداد ۵۰۰ نفر، ۵ میلیون تومان و از 501 نفر تا هزار نفر، ۷ میلیون تومان است. اما در نی‌ریز بی‌حساب می‌گیرند و مثلاً می‌گویند هر دست غذا، یکجا پای شما ۱۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.»

قدم‌زن با اشاره به این که نرخ خدمات و نرخ غذا باید جدا باشد، عنوان می‌کند: «نرخ غذا را اتحادیه تعیین می‌کند و نرخ خدمات را ما در کمیسیون نظارت مصوب می‌کنیم. برای خدمات (ورودی) هنوز امسال هیچ نرخی مشخص نکرده‌ایم؛ چون فعلاً دولت اجازه نمی‌دهد. اما نهایتاً ۱۰ درصد می‌تواند افزایش پیدا کند. هرچند استهبان پیش‌دستی و این نرخ را اعلام کرده است.»

وی در مورد ادعای تالارهای نی‌ریز مبنی بر هزینه‌های زیادشان می‌گوید: «ما در قیمت تمام شده کالا و خدمات، سود سر به سر داریم. هر چه تولید بالاتر رود، هزینه‌ها سرشکن و مقرون به صرفه‌تر می‌شود. اما متأسفانه آنها قیمت پایه را بالا برده‌اند و ما الان شاهد هستیم که خیلی از عروسی‌ها را مثل قدیم در خانه برگزار می‌کنند. اینها پول و سودی است که دارد از جیب تالار‌دار می‌رود و خودش هم به این فکر نمی‌کند. تالار ساخته شده و قدمت و هزینه‌های نگهداری آن دارد بالا می‌رود. اما متأسفانه آنها به این نکته توجه نمی‌کنند.»

رئیس سابق صمت استهبان ادامه می‌دهد: «ما قبلاً در استهبان هر ماه یک جلسه آموزشی بازاریابی و مشتری‌مداری با صاحبان صنوف داشتیم. آنها در عمده فعالیت تجاری و اقتصادیشان فروش بالا را در نظر می‌گیرند؛ اما در نی‌ریز چون قشر پولدار چانه نمی‌زند و می‌گوید فقط کار خوب برایم مهم است و پول خوب می‌دهم، و چون پول کیفیت را اضافه می‌دهند، هیچ وقت برای شکایت پیش ما نمی‌آیند.»

از بازرسی و نظارت راضی نیستم
قدم‌زن با بیان این که نرخ مصوب خدمات عکاسی و آرایش عروس در نی‌ریز و استهبان یکی است،

می‌گوید: «تخلفاتی هم دارد صورت می‌گیرد که واحد بازرسی اتاق اصناف باید پاسخگو باشد. این گلایه من بوده و هست که اگر نرخ نامه بدهیم و روی آن نظارت نکنیم، هیچ فایده‌ای ندارد. ما بر روی اتاق اصناف نظارت عالیه داریم و روی کار بازرسان نظارت می‌کنیم که کارشان را در بازار خوب انجام می‌دهند یا نه. اما من از این نظارت و بازرسی راضی نیستم و به آن‌ها هم اعلام کرده‌ام. البته کارهای خیلی خوبی هم انجام می‌شود؛ اما مشکلی که داریم این است که مردم نی‌ریز کمک نمی‌دهند. حتی قشر کارگر یک مناعت طبع دارد که به خودش نمی‌بیند چانه بزند یا شکایت کند. مردم در اولین مغازه می‌ایستند و خرید می‌کنند؛ اما در استهبان، تا از ده جا نپرسند، خرید نمی‌کنند.»

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ابراهیم پورمحمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
0
به خاطرگرونی همه جوانان ازازدواج میترسند به مسئولین بگویید بخاطر خدا فکری به احوال جوانها بکنند
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها