تعداد بازدید: ۹۲۰
کد خبر: ۱۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵ - 2022 25 June
نقد نوشت
با کمرنگ شدن کرونا و در این شرایط سخت اقتصادی نیاز است مسئولان فرهنگی کشور با برنامه‌ریزی‌های مختلف به دنبال آرامش روانی مردم باشند. در این بین می‌شود برنامه‌های فرهنگی متعددی را اجرا نمود، اما نگاه نخست باید به جیب مردم باشد.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

 

درست است که گرانی‌ها دامان همه را گرفته، چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی، اما بد نیست بدانیم که مردم به دنبال تهیه مایحتاج زندگی هستند و قطعاً موسیقی، سینما، خرید وسائل هنری از جمله نقاشی و صنایع دستی اولویت چندم یک خانواده هم نیست!

در این راستا بهترین عملکرد آن است که نه تنها به دنبال افزایش قیمت نباشیم بلکه افزایش را در تعداد اجراها و نفرات حاضر در سالن جستجو کنیم؛ آیا اکران فیلم با حضور 10 تا 15 تماشاگر مثبت است یا قیمت کمتر با سالنی پر از بیننده؟! آمارها هم همین را می‌گویند؛ استقبال از اکران نوروز کمتر از اکران پاییز بوده! پاییزی که همراه با کرونا و ترس مردم از سینما بود و قابل مقایسه با شرایط بهار 1401 نبود.

اما در حوزه موسیقی خبرهای عجیب و غریب به گوش می‌رسد از بلیت‌های آنچنانی که به نظر می‌رسد برای عدم حضور مردم ایران گرفته شده است!

چندی پیش یکی از خوانندگان موسیقی پاپ با قیمت بلیت‌هایی که از ۳۰۰ هزار تومان آغاز و تا ۷۰۰ هزار تومان بوده رکورد بالاترین قیمت بلیت کنسرت و البته میانگین قیمت را شکست!

بی‌تردید این عددِ پیروزی نیست بلکه شکست برای حوزه موسیقی به شمار می‌رود.

همانگونه که اعلام شد گرانی و تورم گریبان جامعه را گرفته و بی‌تردید کنسرت از نیازهای اولیه مردم نیست و اگر قرار باشد قیمتش اینگونه بالا رود نبودش خللی در زندگی مردم ایجاد نخواهد کرد و حضور مردم در این رویدادهای فرهنگی کمرنگ شده و عطایش را به لقایش خواهند بخشید.

البته درست است که این کنسرت‌ها از سوی دولت حمایت نمی‌شود اما اگر این بی‌تدبیری و افزایش قیمتها و رقابت تلخ فروش ادامه داشته باشد خود اهالی موسیقی هستند که باید با دنیای کنسرت و حضور  روی استیج‌ خداحافظی کنند.

اما راهکار ماجرا چیست؟
بهتر است خط مشی پدر را که پسر این بار به خوبی دنبال کرد   الگو قرار داد.

«همایون» پسر «محمدرضا شجریان» قرار است در روزهای ابتدایی تیرماه با گروه «سیاوش» به رهبری «آرش گوران» در سالن همایش‌های وزارت کشور به روی صحنه برود و آنگونه که اعلام شده کف قیمت بلیت‌ها برای این خواننده درجه یک کشوری ۱۲۰ هزار تومان و حداکثر قیمت آن 395.000 تومان است و جالب‌تر آنکه همایون شجریان در یک اقدام فرهنگی و قابل تقدیر بخشی ازجایگاه وی آی پی را به صورت رایگان به دانشجویان هدیه داده است و اعلام گردیده که آنها می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی و اطلاعات خود به شماره ۲۰۰۰۹۰۹۰ پیامک دهند و بلیت خود را دریافت کنند.

بی‌شک فرزندی که در خانواده‌ای بزرگ دیده به جهان گشوده نمی‌تواند به غیر از آنچه که این روزها شاهد آن هستیم عمل کند و باید ایستاده او را تحسین نمود.

بنا نداریم انگشت سرزنش را به سوی دیگر خوانندگان کشور دراز کنیم اما بد نیست بدانند که اگر یک خانواده چهار نفره بخواهد به کنسرتشان بیاید  بدون خورد و خوراک‌های قبل و بعد آن فقط لازم است یک میلیون و 200 هزار تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت بلیت پرداخت کنند و این یعنی حذف طبقه پایین و متوسط از حضور در کنسرت‌ها!

بی‌تردید اگر این رویه ادامه یابد در روزگاری نه چندان دور طعم تلخ دوری از مردم را خواهید چشید...

در پایان به نظر می‌رسد گردانندگان سینما و کنسرت‌ها باید راه چاره‌ای برای حفظ مردم و حضور حداکثری آنها بیابند اما  افزایش قیمت، آن هم از جیب مردم راه چاره نیست!

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها