تعداد بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۱۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳ - 2022 18 June
خطیب جمعه نی‌ریز غذا را مانند اسلحه ابزار قدرت توصیف کرد که به گفته او نقش بسزایی در امنیت و اقتدار غذایی دارد.

حجت‌الاسلام سیدرضا رحمانی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه 27 خرداد، به سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی در سال ۵۸ اشاره کرد و اظهار داشت: «هدف از تشکیل آن، رسیدگی به مناطق محروم و دورافتاده کشور بود. جهاد نقش بسزایی در جبهه‌ها ایجاد کرد و حالا هم در امنیت غذایی نقش ایجاد می‌کند. حوزه امنیت غذایی و اقتدار غذایی ما در گرو کشاورزی است و امروز متولی امنیت غذایی، دولتها هستند. غذا مانند اسلحه ابزار قدرت است و مثل اقتدار نظامی باید به آن توجه کرد.»


وی افزود: «در حوزه کشاورزی مشکلاتی داریم که اگر حل نشود، امنیت و اقتدار غذایی ما تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد:


1- اراضی بی‌سند در معرض تغییر کاربری:
اراضی کشاورزی ما به شدت در حال تغییر کاربری است که اگر به همین منوال پیش برویم، در آینده با کمبود زمینهای کشاورزی مستعد مواجه می‌شویم. ما زمینهای کشاورزی را برای تبدیل به باغ شهر و ویلاهای کوچک می‌کنیم و این به خاطر اهمیت ندادن به حوزه کشاورزی و نداشتن سند این زمینها است. تنها ۴ درصد زمینهای کشاورزی دارای سند است و ۳۵ سال طول می‌کشد که سند‌دار شوند؛ راه حل این مشکل نیازمند نهضت است و قانون بالادستی.


2- وابستگی:
در کشور ما، تولیدات کشاورزی متناسب با نیاز جامعه نیست. در یک سال محصولی مازاد بر نیاز کشور را آن قدر تولید می‌کنیم که مجبور به صادر کردن آن می‌شویم. باید تولید ما متناسب با نیاز جامعه باشد. اما آمارها نشان می‌دهد در کشور ما تنها یک درصد تولید متناسب با نیاز جامعه و قراردادی است.


3- نقص آمار و اطلاعات:
ما آمار دقیقی از امکانات و ظرفیتهای خودمان نداریم و برای همین نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.


4- کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی:
در سال گذشته تنها ۴ درصد سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی داشتیم. اما ۷۰۰ میلیارد دلار در حوزه صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»


خطیب جمعه نی‌ریز در پایان به هفته صرفه ‌جویی در مصرف آب اشاره کرد و از مردم خواست که خطر کم‌آبی را جدی بگیرند.


رحمانی‌زاده همچنین به مسئله حجاب و رعایت نکردن آن در بوستانها پرداخت و گفت: «مسئله بدحجابی در جامعه به خصوص در پارکها، در این روزهای تابستان مشکلی است که باید پدر و مادرها مراقب باشند تا به آینده و سلامت فرزندانشان صدمه نزند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها