تعداد بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۱۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷ - 2022 12 June
نویسنده : گروه ورزش نی‌ریزان فارس

در آخرین شماره هفته‌نامه نی‌ریزان فارس (۳۸۷ – ۲۲/۳/۱۴۰۱) گزارشی از بانوان فوتسالیست چاپ شده است.

ورزش بانوان در ایران همیشه با چالش‌های عمده‌ای روبرو بوده. از نگاه جامعه به آن‌ها گرفته تا قوانین سلیقه‌ای دولت‌ها و سیاست‌های مسئولان. آن‌ها گرچه از میانه این چالش‌ها جوانه زده و در حال رویشند، ولی در این مسیر متأسفانه استعداد‌های فراوانی تلف می‌شود.

بخشی از این چالش‌ها در حال رفع شدن است مانند نگاه جامعه به ورزش بانوان ولی همچنان برخی محدودیت‌ها جلو حرکت روان این نیمه جامعه را گرفته است.

در این باره چند نکته مهم قابل ذکر است:
۱- در این گزارش می‌خوانیم که بانوان آرزوی بازی روی زمین چمن را دارند. ظاهراً بر اساس بخشنامه‌های وزارت ورزش، بازی بانوان در چمن به شرطی قابل انجام است که زمین دارای دیوار بوده و از بیرون قابل مشاهده نباشد. با توجه به نبود چنین زمین چمنی در نی‌ریز و خیلی شهر‌های دیگر، عملاً این امکان برای بانوان وجود ندارد. در حالی که پوشش ورزشی این بانوان هیچ مشکلی ندارد (و به مراتب پوشیده‌تر از سطح جامعه است) و حتی در تلویزیون پخش می‌شود و عکس آن‌ها در رسانه‌های ورزشی به چاپ می‌رسد. علاوه بر این در شهر‌های دیگر از جمله فسا و استهبان، بانوان به راحتی از زمین چمن باز استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید. فسا حتی در لیگ‌های کشوری بانوان هم تیمداری می‌کند. پس چنین محدودیتی در نی‌ریز یک مسئله غیرضروری است. به نظر می‌رسد اگر کسانی با این مسئله مخالفند به این دلیل است که فکر می‌کنند پوشش بانوان فوتبالیست دارای اشکال است. بهتر است متولیان ورزش مسئولان و نهاد‌ها را توجیه کنند.

۲- بانوان ورزشکار همواره از نبود سالن اختصاصی گلایه‌مندند. با توجه به این که سالن حجاب از ابتدا با هدف استفاده اختصاصی بانوان ساخته شد، پس باید به آنان اختصاص یابد. استفاده مکرر گروه‌های مختلف از این مکان، به سالن و بویژه کف‌پوش آن آسیب جدی زده. بهتر است مسئولان ورزش و شورای ورزش شهرستان این مسئله را یک بار برای همیشه حل کنند.

نکته مهم این که کف‌پوش سالن از همان ابتدا کیفیت نداشت. مقصران این خسارت چه کسانی هستند؟ آیا پیگیری شده؟

۳- نکته دردآور این گزارش که همیشه هم وجود دارد، این است که استعداد‌های فراوان ورزشی در روستا‌ها به هدر می‌روند و شناخته نمی‌شوند و رشد نمی‌یابند. بویژه در بخش بانوان. در همین گزارش پیداست که بانوان و خانواده آنان با چه مشکلاتی برای ورزش روبرو هستند.

لازم است ریاست محترم اداره ورزش و جوانان با هماهنگی فرماندار به عنوان رئیس شورای ورزش، ترتیبی دهند تا از مینی‌بوس ادارات و شرکتهایی، چون فولاد، دو کارخانه سیمان سفید و خاکستری و ... برای حمل و نقل بانوان ورزشکار از روستا به شهر استفاده شود. این مسئله نیاز به یک مدیریت ساده دارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها