تعداد بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹ - 2022 04 June
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

 ایستگاه آتش نشانی واقع در بلوار نصر نی‌ریز در شهریور 1398 افتتاح رسمی شد اما بهره‌برداری از آن تاکنون آغاز نشده است. همان‌گونه که قبلاً نیز چندین بار نوشتیم نداشتن نیروی انسانی ماهر علت اصلی این مسئله است. این ایستگاه نیاز به ۱۲ نیرو دارد و استخدام نیرو در اختیار شهرداری نیست. سازمان امور اداری و استخدامی کشور که جزو دولت است همانگونه که با برگزاری آزمون سراسری برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی اقدام به پذیرش نیرو می‌کند به همین منوال اختیار پذیرش نیرو برای شهرداری‌ها را دارد. در حالی که شهرداری‌ها نهاد عمومی غیر دولتی هستند. استانداری باید تقاضا بدهد و سازمان مذکور پذیرش کند. از همان ابتدا با ۱۲ نیرو مخالفت شده اما شهرداری اصرار کرده که همان تعداد پذیرش شوند. آخرین بررسی‌های ما بیانگر این است که مراحل پذیرش شش نفر در حال اتمام است در حالی که در این فرآیند طولانی سه نفر بازنشست شده‌اند؛ به عبارتی سه نیرو عملاً در اختیار شهرداری نی‌ریز قرار می‌گیرد. سؤال پایه‌ای که قبلاً مطرح کرده ایم و در این نوشتار مجدداً طرح می‌کنیم، هم متوجه دولت است و هم مجلس؛ و آن اینکه:

1- مگر دولت می‌خواهد حقوق و هزینه و و مسئولیت‌های ناشی از پذیرش کارکنان شهرداریها را به عهده گیرد... که اختیار به کارگیری نیرو را به شهرداری‌ها و شورای شهرها نمی‌دهد؟!

2 - چرا همانگونه که هرگونه تصمیم‌گیری در مورد درآمد، هزینه، دارایی و املاک شهرداری در اختیار شورای شهر است، اختیار بکارگیری نیرو به شوراها محول نمی‌شود؟

3 - مگر سیاست کلی کشور کوچک کردن بدنه دولت و محول کردن به بخش غیردولتی نیست؟ چرا در حالی که شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی و شورا به عنوان نهاد مدنی و غیر دولتی در قانون پیش‌بینی شده، دولت طی لایحه‌ای این بخش را از خود جدا و به بخش غیردولتی محول نمی‌کند؟

4- مجدداً تأکید می‌کنیم قانون شوراهای شهر و روستا نیازمند بازنگری جامع است. تا این قانون اصلاح نشود و شهرداری‌ها در امور خود مستقل نشوند آش همین آش است و کاسه همین کاسه.

آنچه مهم است اینکه دولت باید پاسخگوی بلا استفاده ماندن امکانات ایستگاه آتش‌نشانی شرق شهر نی‌ریز باشد. با توجه به فاصله زیاد ایستگاه اول-که در غرب شهر واقع شده- با شرق شهر و باز با توجه به تمرکز منازل مسکونی به ویژه منازل مرتفع مسکن مهر که1526 واحدند، شهرک جمال آباد، شهرک انتظام، شهرک شهید بهشتی، بلوارهای نصر، بهار و خیابان طالقانی، وقوع هرگونه حادثه آتش‌سوزی و وارد شدن خسارت مالی و خدای ناکرده خسارت جانی به عهده کیست؟ آیا باید نشست تا حادثه رخ دهد آنگاه کی بود کی بود راه بیفتد.

به عنوان یک رسانه منطقه‌ای به مسئولین شهرستانی و استانی اعلام می‌کنیم تاکنون چندین بار در منازل مسکونی مرتفع مسکن‌مهر آتش سوزی رخ داده و آتش‌نشانان فداکار با وجود تلاش سریع اما با مشکلات زیاد توانسته‌اند آتش را خاموش کنند. امید است گوش شنوایی وجود داشته باشد.
 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها