تعداد بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹ - 2022 28 May
خطیب جمعه نی‌ریز:
خطیب جمعه نی‌ریز در خطبه‌های نماز جمعه، از گرانی روی اکثر کالاها به شدت انتقاد کرد و گفت: وقتی کارد به استخوان مردم رسید، در برابر حرف حق هم موضع می‌گیرند.

حجت‌الاسلام سیدرضا رحمانی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه 6 خرداد اظهار داشت: «بنا بود مردمی‌سازی یارانه‌ها سبب افزایش قیمت روی 4 کالا شود. اما متأسفانه شاهد این هستیم که گرانی‌ها روی همه اجناس حتی اجاره مسکن ورود پیدا کرده است.»


وی افزود: «این گرانی اثراتی سوء در جامعه دارد. امام صادق(ع) می‌فرماید: گرانی‌ها سه اثر دارد؛ یکی این که رفتار اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گرانی قیمتها، اخلاق مردم را بد می‌کند. دوم این که حقوق اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امانت‌داریها را از بین می‌برد. سوم این که آرامش و امنیت روانی جامعه را هم می‌گیرد، دلمردگی و زجر شدیدی ایجاد می‌کند که حتی مردم در برابر حرف حق هم سر تعظیم فرو نمی‌آورند. وقتی کارد به استخوان مردم رسید، در برابر حرف حق هم موضع می‌گیرند. پس باید گرانیها را مدیریت کرد.»


خطیب جمعه نی‌ریز عنوان داشت: «وظیفه مردم در شرایط فعلی این است که در حق همدیگر انصاف داشته باشند و ملاحظه هم را بکنند. خود مردم هم دارند احتکار می‌کنند و احتکار، فراخوان جامعه به ناکامی است.»


حجت‌الاسلام رحمانی‌زاده به تأخیر در بررسی مسئولان نی‌ریز برای ساماندهی قیمت رهن و اجاره منزل انتقاد کرد و گفت: «بنا بود بر پایه امتیازاتی که در شهر وجود دارد، یک تقسیم‌بندی و بلوک‌بندی و مبالغ رهن و اجاره مشخص شود. اما چند ماه می‌گذرد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. با توجه به این گرانیها و مهاجرتها به شهر، رهن و اجاره منازل باید مدیریت شود تا سوء استفاده نشود. کسی که بدون حساب و کتاب اجاره را بالا می‌برد، دارد گرانی ایجاد می‌کند.»


وی افزود: «بر پایه آمار، ۳۲ میلیون ایرانی درگیر اجاره مسکن هستند. تعداد اجاره‌نشینان در ایران در سال 65 دوازده درصد،  در سال 85 بیست و سه درصد، در سال 90 بیست و هفت درصد و در سال 99 سی و هشت درصد بوده است. 43 درصد از هزینه زندگی مردم در مناطق شهری صرف اجاره‌بهای مسکن می‌شود. دولت باید کاری کند و این تعهداتی که داده و گفته سالیانه یک میلیون مسکن می‌سازد، عملی کند. همچنین زمینهای اطراف شهرها را آزاد کند. گفته شده که طبق مصوبه اخیر، افزایش سالیانه کرایه‌ها باید حداکثر در تهران ۲۵ درصد، در سایر کلانشهرها ۲۰ درصد و در دیگر شهرهای کشور ۱۵ درصد باشد؛ اما آمارها خلاف این را نشان می‌دهد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها