تعداد بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۱۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲ - 2022 28 May
در نشست مشترک شورا و آموزش و پرورش:
شهردار نی‌ریز در نشست اعضای شورای شهر نی‌ریز با مدیر آموزش و پرورش، معاونان و نمایندگان مدارس گفت: قدرت اصحاب زر در واگذاری معادن بیشتر از اجماع شهرستان است.
author
خبرنگار: امید شهدان

این جلسه دوم خرداد در سالن شماره 2 شورای شهر نی‌ریز برگزار شد.

قدرت اصحاب زر در واگذاری معادنبیشتر از اجماع شهرستان است!

تدریس در کانکس!
رضا جمالی مدیر آموزش و پرورش شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه ۶۰ درصد مدارس ما سن ساختمان‌هایشان بالای ۴۰ سال و غیرقابل استفاده است گفت: فرسودگی‌ها آنقدر زیاد است که دانش‌آموزان را به خاطر کمبود فضا به کانکس‌ها فرستادیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دیگر شهرستانها درآمدزایی‌های دیگری دارند و از طریق باشگاه‌های ورزشی، زمین کشاورزی و... کسب درآمد می‌کنند اما مجموعه آموزش و پرورش نی‌ریز نتوانسته به حق خود برسد تا مشکلات کلاسها، وسایل ورزشی و سرویس‌بهداشتی مدارس را برطرف سازد.

آب اردوگاه آموزش و پرورش تأمین شود 

جمالی با اعلام اینکه‌‌، ۵ مدرسه خیرساز با کمک دولت در نی‌ریز نیمه‌تمام مانده ابراز امیدواری نمود تا اداره کل نوسازی استان نسبت به تحویل پروژه‌ها یکی پس‌از دیگری اقدام نماید.

مدیر آموزش و پرورش از شهردار نی‌ریز در پرداخت ۵ درصد مسئولیت‌های اجتماعی که در اختیار آموزش و پرورش می‌دهد، سپاسگزاری نمود.

دبیر شورای آموزش و پرورش شهرستان افزود:  1.5 ماه آموزش حضوری در ابتدای امسال مانوری بود تا  کمبودها را شناسایی، خانواده‌ها را توجیه و مسائل را در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ برطرف سازیم. الحمدا... تاکنون بسیاری از معضلات با کمک دادگستری، دادستان، سپاه و حوزه علمیه  شناسایی شده است. 

رضا جمالی که ادعا دارد معلمان در جبران عقب‌ماندگی‌های درسی دانش‌آموزان، رضایت‌‌مندی ۸۰ درصدی را کسب نمودند خاطر نشان ساخت: در کوران کرونا آموزش به فضای‌مجازی انتقال یافت اما معلمان هرگز دست از تعلیم و تربیت نکشیدند.

مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز تصریح کرد: مشاورین، معلمان و مدیران مدارس بسیج شدند تا آسیب‌های روحی و جسمی که در طول این مدت به بچه‌ها وارد شد اعم‌از پرخاشگری، چاقی، استفاده از بازی‌های غیراستاندارد و... را برطرف نمایند.

مدرسه نزهت تغییر کاربری می‌دهد

 اُردوگاهی برای مردم
مجید منفرد نی‌ریزی معاون پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش نی‌ریز گفت: اردوگاه فرهنگیان واقع در پلنگان تنها مکانی است که دانش‌آموزان ما می‌توانند در محلی دنج و آرام‌ به تفریحات سالم بپردازند. حتی فرهنگیانی از شهرستانهای مجاور به اینجا می‌آیند که جنبه گردشگری نیز دارد اما حالا با بحران کمبود آب مواجه‌ شده و خشکی درختان آزاردهنده است.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای استفاده مردم از اردوگاه نداریم، گفت: این فضای تفریحی- ورزشی می‌تواند مورد استفاده شهروندان قرار بگیرد اما نیاز است شهرداری و شورای‌شهر به دید مکان عمومی به آن بنگرند.

درآمدزایی و ساخت مدرسه‌های جدید
معاون پشتیبانی و توسعه با گلایه‌ از پیمان‌شکنی شورای شهر(وقت) که ۲۰۰ متر مدرسه نزهت قدیم را با فشارهای زیاد جهت بازشدن معبر به آنها وارد کرد و قول داد مابقی زمین را تبدیل به واحد تجاری کند اما این طرح نهایی نشد و هم‌اکنون ۱۸۰۰ مترمربع فضا باقیمانده و چنانچه تبدیل به واحد تجاری شود من قول می‌دهم انقلاب بزرگی در حوزه فرهنگی ایجاد گردد و ۵ مدرسه ۱۲ کلاسه با استانداردهای روز دنیا در جای جای شهر چه در مناطق محروم و چه در مناطق بیشتر توسعه یافته احداث نماییم.

منفرد نی‌ریزی در پایان از حمایت‌های شهرداری جهت احداث زمین چمن مصنوعی مجموعه ورزشی سادات تقدیر نمود.

اعتیاد به موبایل
محمدرضا رجبی نماینده انجمن اولیاء و مربیان، از اعتیاد دانش‌آموزان به موبایل و بازی‌های اینترنتی سخن به میان آورد که باعث شده بچه‌ها از درس و مشق عقب بمانند، لذا معلمان گرامی در سال تحصیلی جدید این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

موقوفات آموزشی
رئیس شورای شهر نی‌ریز در ادامه جلسه گفت: با گرانی‌ها و ناتوانی‌های دولت در تجهیز مدارس، لازم است آموزش و پرورش موقوفاتی برای تعلیم و تربیت شهرستان در نظر بگیرد. چه بسا هستند افرادی که در نی‌ریز علاقه‌مند به امور فرهنگی هستند یا صاحب خانه هستند و یا مغازه‌ای دارند که می‌توانند از ماحصل اجاره آن مبلغی به صندوق آموزش و پرورش بپردازند. می‌بایست به دنبال درآمد پایدار باشید و برای تجهیز کردن کلاسها و امکانات مدرسه گامی مهم بردارید.

سید علاءالدین فقیه در ادامه گفت: معتقدم جلساتی که در صحن شورا تشکیل می‌شود باید خروجی مثبتی داشته باشد. خواسته‌های خود را مکتوب کنید و به دبیرخانه شورا ارسال نمایید تا در اسرع وقت به آنان رسیدگی شود.

خواسته مدارس
صاحب‌جلال به نمایندگی از مدیران مدارس نی‌ریز عمده خواسته آنها را آسفالت حیاط‌ها، خط‌کشی عابر پیاده، نصب نیمکت و باکس زباله، آبیاری درختان و ایجاد فضای‌سبز خواند.

مسابقات ورزشی
عبدی دیگر عضو شورای آموزش و پرورش، از تنبلی و عدم تحرک دانش‌آموزان سخن گفت و خواستار اجرای مسابقات ورزشی جهت نشاط‌آفرینی و روحیه‌سازی دانش‌آموزان با اهداء جوایز به ویژه در مدارس دولتی شد.

عدم نظارت بر سرویس‌ها
سرمدیان مدیر مدرسه سما که وابسته به دانشگاه آزاد است از عدم نظارت سازمان حمل و نقل بر تعداد دانش‌آموزان و قیمت‌ها سخن گفت و خواستار پیگیری شد.

قیر از شما، ماشین‌آلات از ما
حمید پریش عضو شورای شهر نی‌ریز با بیان اینکه برای معضلاتی که بیان نمودید به اتفاق دیگر اعضاء بازدید میدانی می‌کنیم، ادامه داد: شهرداری برای آسفالت معابر بخاطر گرانی‌ها با مشکل مواجه‌ است، بنابراین اگر مدرسه‌‌ای متقاضی باشد و قیر را خودش تهیه کند شهرداری ماشین‌آلات، شن و ماسه را در اختیارش قرار می‌دهد.
 
کتاب اصول شهروندی
محمد شاهسونی سخنگوی شورای شهر از انتشار کتابی با عنوان «اصول شهروندی» خبر داد که پس ‌از آماده شدن در اختیار معلمان قرار می‌گیرد تا آنان در رابطه با آموزش بازیافت زباله و کنترل ترافیک توسط دانش‌آموزان فرهنگ‌سازی نمایند.

حق ۱۵ درصدی شهرستان از معادن
حامد فرغت در پاسخ به این سؤال که آیا معادن فعال در شهرستان موظف به پرداخت عوارض هستند یا خیر؟ گفت: این را بگویم مطابق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن، دولت مکلف است ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده معادن را جذب و خرج همان شهرستان معدنی کند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که آنچه معادن ما را به این نقطه رسانده و متمول شده‌اند حقوق دولتی نیست بلکه فروش واقعی است. بین فروش واقعی و عددی که برای حقوق دولتی اعلام می‌شود؛ اولاً اختلاف بسیار زیاد است و دوماً حقوق دولتی سهم زیادی را نصیب شهرستان نمی‌کند. فرض را بر این بگیریم که ۱۵ درصد هم به شهرستان بدهند مطمئن باشید وصول نمی‌شود یعنی ما داریم سر ماجرایی دعوا می‌کنیم که آخرالامر چیز زیادی نصیب شهرستان نمی‌کند.

شهردار نی‌ریز در خصوص برگزاری جشنواره‌های ورزشی جهت روحیه‌ و نشاط دانش‌آموزان گفت: هنگامی که ما برای ارائه خدمات فوق‌العاده ضروری مثل جمع‌آوری پسماند و نگهداری فضای‌سبز در نی‌ریز و... دچار مشکلیم نمی توانیم برای موارد این چنینی هزینه کنیم.

معدن غنی با قدرت زَر!
فرغت در خصوص معدنی که قرار است شهرداری نی‌ریز آن را برای خدمت‌رسانی به شهروندان ثبت کند، گفت: بیش‌از ۴ سال پیش تا به امروز تخصیص معدن غنی برای شهرداری نی‌ریز پیگیری شده، در این راه بزرگانی همچون: زنده‌یاد آیت‌ا... سیدمحمد فقیه، نمایندگان سابق و فعلی مجلس، اعضای شورای تأمین، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با تمام توان تلاش داشتند که این معدن نصیب مردم نی‌ریز شود، پیگیری‌های دامنه‌داری هم انجام شد اما متأسفانه به نظر می‌رسد قدرت اصحاب زَر بیشتر از اجماع شهرستانی است!

حامد فرغت افزود: این معدن می‌بایست 2.5 سال قبل به بهره‌برداری می‌رسید تا مردم شریف نی‌ریز حلاوت درآمد پایدار شهری را می‌چشیدند.

با این حال تلاش فراوانی کردیم هر چند با رشادت‌های اعضای محترم شورای شهر نی‌ریز با پرهیز از هر نوع مصلحت‌اندیشی و همین‌طور سایر دستگاه‌های نامبرده این موضوع در آستانه به نتیجه رسیدن است اما مردم نی‌ریز باید بدانند که سهم خودشان را نه تنها از مسئولان استانی بلکه از مدیران کشوری بخواهند!

این خواسته را مطالبه کنند که پس‌ از ۴۳ سال پیروزی حق علیه باطل، مردم فقط شاهد عبور تریلی‌های سنگ از سطح شهر و تخریب محیط‌زیست نباشند. بالاخره از این چند معدنی که در جای جای این شهر واقع شده یکی باید پولش نصیب خود نی‌ریز شود  یا نه؟

آب به اردوگاه می‌رسد
شهردار نی‌ریز به آب مورد نیاز اردوگاه فرهنگیان گفت: روز‌ به ‌روز برای همه مصرف‌کنندگان آب اعم از بخش صنعت، کشاورزی، شهرداری‌ها و مردم دشوارتر می‌شود. کاهش برف و باران نگرانی‌هایمان را افزایش داده، دغدغه‌ زیادی برای تأمین منابع آب برای فضای‌سبز شهری داریم.

قیر از شما آسفالت مدارس با شهرداری

اما با توجه به اینکه خط لوله آبرسانی ۴۰۰ میلی‌متر شهرداری نی‌ریز از مجاور این اردوگاه عبور می‌کند این ماجرا را از چند ماه قبل پذیرفتیم که طی تفاهم‌ نامه‌ای با رعایت تشریفات قانونی بتوانیم آب مازاد بر نیاز فضای‌سبز شهر را با نظر کارشناس رسمی دادگستری به آموزش و پرورش بفروشیم تا درختان اردوگاه از این آب بهره‌مند شوند. 

حامد فرغت افزود: این تفاهم نامه در مراحل پایانی قرار دارد و پس‌از امضای طرفین اجرایی خواهد شد در قبال آن آب‌بهایی که مدیریت آموزش و پرورش بایستی پرداخت کند مقرر شده یکسری تجهیزات متعلق به اداره آموزش و پرورش در اختیار شهرداری نی‌ریز قرار بگیرد.

موافقت با تغییر کاربری
حامد فرغت گفت: این موضوع مستلزم ارائه نقشه‌ها و طرح‌های فنی- مهندسی از سوی مدیریت آموزش و پرورش به شهرداری نی‌ریز است تا شهرداری بتواند در کمیسیون ماده ۵ شورای شهرسازی و معماری استان به تصویب برساند.

چنانچه مدیریت آموزش و پرورش نی‌ریز نقشه را در خصوص تغییر کاربری ارائه دهد ما هم موضوع را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد.

شهردار نی‌ریز با افسوس از اینکه مدرسه نزهت قدیم(تربیت) می‌توانست در زمره اماکن تاریخی نی‌ریز قرار گیرد با رفتاری ناصحیح تخریب شد و در حال حاضر هم امکان استفاده از آن وجود ندارد و باید پذیرفت آثار معرف پیشینه تاریخی شهر نی‌ریز که متأسفانه تخریب شده و قابل بازگشت نیست جهت کمک به مدیریت آموزش و پرورش شهرستان در صورتی که مباحث مربوط به گذربندی‌ها، ترافیک و تراکم جمعیت منطقه قابل مرتفع شدن شود، ما هم با تغییر کاربری این مدرسه در کمیسیون ماده ۵ موافقت می‌کنیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها