تعداد بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶ - 2022 28 May
نگاهی به اثر 6 میلیاردی مهدویان؛
این بار «مرد بازنده» از دل تاریخ معاصر قیام نمی‌کند، بلکه قرار است ماجرای یک قتل را باز بگذارد...
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

مهدویان که این روزها یکی از پرکارترین کارگردانان سینما و تلویزیون ایران به شمار می‌رود و تاکنون 7 فیلم بلند، یک مستند و یک سریال را کمتر از 7 سال ساخته و در اکثر آنها کارنامه‌ی قابل قبولی ارائه داده با بهره گرفتن از بازیگران تکراری اما مورد علاقه‌اش به خصوص «جواد عزتی» به سراغ موضوعی تازه رفت.

این بار نه‌تنها از دل تاریخ معاصر، فیلم قیام نمی‌کند، بلکه قرار است ماجرای یک قتل را باز بگذارد...

در ابتدا تصور می‌شد موضوع چندان جذاب نباشد اما گره زدن یک قتل به فسادهای اقتصادی و قاتلی که نباید او می‌شد، برگ تازه‌ی مهدویان به شمار می‌رود.

گریمی متفاوت اما نه دلچسب
آنچه که در این فیلم به چشم آمد نقش‌آفرینی جواد عزتی بازیگر توانمند سینماست که شاخص‌های بازیگری را تا حدودی تغییر داده؛ او از طنز «هزارپا» به ناگهان در «مرد بازنده» به فردی میانسال و سرخورده از زندگی شخصی و موفق و مشکوک به هر چیزی در کار تبدیل می‌شود!

بله کاراکتر «مرد بازنده» که در اغلب فیلم‌های مهدویان حرفی برای گفتن دارد از «زخم کاری» گرفته تا «ماجرای نیمروز» و «رد خون»  این بار باید نقشی را بازی کند با گردی از پیری و استیصال!

در مرد بازنده، کاراگاه خسروی نقش‌آفرین مردی شکسته و میانسال است که اگر از بازیگرانی در همین سن بهره گرفته می‌شد در چهره‌پردازی و باورپذیری بهتر بود اما مهدویان نتوانست عزتی را کنار بگذارد و با گریم متفاوت و سنگین سعی کرد او را به نقش اول فیلمش تبدیل کند که تا حدودی می‌توان با توجه به استعداد بازیگری عزتی نقش را پذیرفت هر چند چهره و فک رو به جلو برای نشان دادن مردی میانسال و خطوط پیشانی و تغییر صدای مردانه چندان حرفه‌ای نبود.

نماد سازی
کارگردان این فیلم همچون دیگر آثار سینمایی خود با نمادهایی پرتکرار، 114 دقیقه فیلم را جلو برد.

- نشان دادن آویز «الله» جلوی آینه خودرو شاید می‌خواهد به خواننده این را القاء کند که کاراگاه نفعی شخصی در این مسئله ندارد.

- ساندویچ خوردن کاراکتر کاراگاه در خودرو برای نشان دادن تنها بودن او و خانواده‌ای جدا شده از پدر دیگر نمادی بود که مهدویان در فیلم، پر تکرار از آن استفاده نمود.

باران در طول فیلم چالشی بزرگ برای به تصویر کشیدن فضای غبارآلود مرد بازنده است. کارگردان همانگونه که در پوسترهای معرفی فیلم هم می‌بینیم بنا دارد با این شیوه فضای سرد و یخ زده بین کاراکترها را نشان دهد.

 کارآگاه فیلم از درد دندان به خود می‌پیچد و داستان از همان سکانس‌های آغازین شروع می‌شود و بارها زیر دست دندانپزشک می‌رود اما کار به انجام نمی‌رسد؛ شاید مهدویان بنا دارد با همین ترفند نشان دهد می‌توان کار را تا دقیقه ۹۰ رساند اما تمام نکرد!

زخم کاری را فیلم کردند...
دو کاراکتر اصلی این فیلم یعنی «جواد عزتی» و «رعنا آزادی‌ور» که تا همین چند ماه پیش نقش آفرین خشم و انتقام و خیانت بودند در این فیلم با تغییر ۱۸۰ درجه‌ای یکی شوهر مرده شده و دیگری کاراگاه! اما مخاطب چون هنوز آن 2 را در خاطر دارد با نگاه چندان مظلومانه سمیه و پیرمردی با زندگی شخصی پرچالشش کنار نمی‌آید.
از دیگر مشابهت‌های این فیلم با زخم کاری پرونده‌ای با بوی رابطه‌های کثیف اقتصادی بود که یادآور  «مالک مالکی» و طمع او در سریال ذکر شده است و اگر برای لحظه‌ای، چند سکانس را کنار هم ببینیم شاید تصور کنیم زخم‌کاری را فیلم کرده‌اند!

«مرد بازنده» که در اکران نوروزی به فروش 6.216.813.000 تومان رسید حالا در «فیلیمو» به اکران آنلاین رسیده و به نظر می‌رسد می‌توان با تمام نقدهایی که بدان کردیم آن را به نظاره نشست.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها