تعداد بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶ - 2022 21 May
امید مسئولان به آرامش بازار

فرماندار شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه این مرحله گذراست و باید این جراحی اقتصادی انجام می‌شد از مردم تقاضا کرد مدتی تحمل کنند.

جلسه ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت در فرمانداری نی‌ریز برگزار شد.

ملاک، قیمت اعلامی نه قیمت روی کالا
در ابتدای این جلسه رئیس اداره صمت با بیان اینکه بازرسی‌ها شدت داده شده است، در مورد اقلام افزایش یافته در طرح جراحی اقتصادی گفت: در زمینه روغن کمبودی در بازار وجود ندارد اما قیمت آن بر پایه مصوبات دولت است و ملاک، قیمت اعلامی می‌باشد نه قیمت روی کالا!

سهراب قدم‌زن با بیان اینکه قیمت مرغ و تخم‌مرغ روند کاهشی دارد، پیش‌بینی نمود که این روند کاهش قیمت ادامه‌دار باشد.

افزایش قیمت برنج
وی به بحث برنج‌های داخلی و خارجی هم اشاره کرد و گفت: برنج‌های خارجی با افزایش روبرو است. به عنوان نمونه برنج طبیعت از ۳۴۰ هزار تومان به 370 هزار تومان افزایش یافته است. برنج عنبربو ۴۷۱، و کامفیروزی ۵۲۰ هزار تومان شده است.

 

در ستاد تنظیم بازار مطرح شد:     / افزایش قیمت در بیشتر کالاها     / قیمت شیر خام در گاوداری 12 هزار تومان                                           / روند کاهشی قیمت مرغ و تخم‌مرغ / بحران سیمان خاکستری در نی‌ریز / تا اعلام نرخ جدید، اصناف اجازه افزایش قیمت ندارند

بحران سیمان
رئیس صمت با بیان اینکه از زمانی که شرکت سیمان خاکستری محصولش را در بورس می‌فروشد با مشکل روبرو شده‌ایم؛ گفت: در حال حاضر با کمبود عرضه سیمان در بازار روبرو هستیم و در همین رابطه کارگاه‌های تیرچه و بلوک اعلام کرده‌اند که احتمال تعطیلی این کارگاه‌ها وجود دارد.

تا تصویب نرخنامه جدید افزایش قیمت ممنوع!

افزایش قیمت میوه و تره‌بار و نابسامانی در قیمت نان ساندویچی از دیگر مواردی بود که قدم‌زن بدان اشاره نمود و اعلام کرد: به اتحادیه‌هایی که به هر شکل رابطه مستقیمی با چهار قلم جنس افزایش یافته دارند، اعلام شده تا نرخ‌های جدید خود را اعلام کنند و تا زمان مشخص نشدن نرخنامه جدید، اجازه افزایش قیمت را ندارند.

گرانی گوشت قرمز
در ادامه بصیری رئیس جهاد کشاورزی نی‌ریز با بیان اینکه پس از بالا رفتن قیمت‌ها استقبال مردم از کالاهای گران شده، بسیار کاهش پیدا کرده گفت: قیمت مرغ روز به روز در حال کاهش است و همچنین تخم‌مرغ هم به کیلویی ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان رسیده است.

وی همچنین خبر از گرانی گوشت قرمز داد و گفت: قیمت  هر کیلو گوشت قرمز به حدود ۱۶۵ تا ۱۷۵ هزار تومان رسیده است.

در ادامه موارد زیر مطرح شد:
- تعمیرات وسایل برقی و مکانیکی در نی‌ریز در حال افزایش است.

- شیشه‌بری‌ها و عطاری‌ها دست به افزایش قیمت زد‌ه‌اند.

- مردم از اینکه قیمت روی کالا با قیمت فروش متفاوت است معترض هستند و خواستار پیگیری این موضوع می‌باشند.

- قیمت نان محلی از کیلویی ۷ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده که کاملاً غیرقانونی است.

- غذاخوری‌ها پیشنهاد افزایش قیمت را ارائه داده‌اند.

- قیمت روغن موتور برای ماشین‌های سبک و سنگین با افزایش ۳۵ درصدی روبرو شده است.

- قیمت شیر در نی‌ریز هر کیلو 13.500 تومان است. این نرخ به گفته‌ فرماندار مناسب‌تر از مابقی شهرهاست.

درک بالای مردم
در این جلسه فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه نی‌ریزی‌ها مردمانی با فرهنگ هستند از آنها خواست که تا زمان اجرای کامل و ثبات بازار همراهی کنند.

ساماندهی نانوایی‌ها جواب داد
مختار یوسفی در ادامه با بیان اینکه با همکاری بسیج توانسته عرضه نان در نانوایی‌ها را کنترل کند و جلوی احتکار، کم فروشی و فروش آرد در بازار سیاه را بگیرد گفت: وقتی نظارت باشد کار به خوبی پیش می‌رود و در حال حاضر با نظارتی که توسط دوستان بسیج انجام شده هیچ مشکلی برای تأمین نان و آرد نداریم و کسانی که بی‌دلیل اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند تخلف نموده و باید با آنها برخورد شود.

وی با بیان اینکه تأثیر افزایش قیمت‌ها بر سه بخش تقسیم‌بندی می‌شود گفت: مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات دچار افزایش قیمت شده است و اگر قیمت روی کالا با قیمت فروش تفاوت دارد مشکلی نیست و باید این مرحله گذار، طی شود.

مشاغلی که متأثر از کالاهای نامبرده هستند باید ظرف ۱۰ روز آینده نرخ‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند اما مابقی مشاغل که ارتباطی با گرانی محصولات ندارند به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت به آنها داده نمی‌شود.

وی در پایان اصلاح قیمت‌ها را بسیار مؤثر دانست و گفت: با این طرح جلوی دلالان گرفته می‌شود و سود آن به جیب افراد کم توان طبقه متوسط خواهد رفت. در حال حاضر کشورهای همسایه نیز در پی افزایش این چهار قلم مواد غذایی دچار مشکل شده‌اند و این نشان می‌دهد که اقلام به صورت قاچاق به این کشورها ارسال می‌شده که با اصلاحات قیمت جلوی آن گرفته شده است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها