تعداد بازدید: ۲۴۹۷
کد خبر: ۱۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳ - 2022 01 May

شهردار نی‌ریز در گفتگو با نی‌ریزان فارس عنوان نمود: خرید و فروش ضایعات طبق قانون جرم است و مراکز جمع‌آوری ضایعات غیر مجاز باید پلمب می‌شدند.

در اواخر سال گذشته و به دستور دادستان اکثر مراکز جمع‌آوری زباله در نی‌ریز به دلیل فعالیت غیرمجاز پلمب شدند.

همین مسئله سبب شده تا فعالان این عرصه با ارسال نامه‌ای به نی‌ریزان فارس درخواست بازنگری توسط مسئولان را داشته باشند. در بخشی از این نامه آمده است:

انتظار می‌رفت مسئولان به نحوی دیگر با موضوع برخورد می‌‌کردند که جامعه و خانواده‌های تحت پوشش کمتر آسیب ببینند چرا که در کنار هر ضایعاتی حداقل دو خانواده زندگی خود را می‌چرخاند. این تصمیم موجب زیان به هر دو طرف هم کودکان کار و هم خریداران ضایعات شده است.

معترضان در این نامه با بیان اینکه ساله عوارض پرداخت می‌کنند عنوان کرده‌اند که خارج از قوانین، فعالیتی نداشته‌اند.

اما در این ارتباط شهردار نی‌ریز در ️جلسه کارگروه مدیریت پسماند نی‌ریز که اواخر سال گذشته برگزار شده بود گفته:
موضوع تفکیک زباله از مبدأ شامل ۲ بخش است که یکی ایجاد زیرساخت‌های لازم و حرکت ایجابی می‌باشد و یکی بخش برخورد قهرآمیز قانونی و حرکت سلبی!

تفکیک زباله از مبدأ، متأسفانه به‌رغم اینکه جزو موارد بسیار مهم زیست‌محیطی است در فرهنگ ایرانی‌ها جایگاه چندانی ندارد. ما این طلای کثیف را داریم به بدترین شکل ممکن مدیریت می‌کنیم و محیط‌زیست‌امان را آلوده می‌کنیم و این غنیمت را از دست می‌دهیم.

در بحث برخورد با مراکز خرید و فروش ضایعات که کاملاً غیرقانونی هستند، مطابق قانون مدیریت پسماند آغاز شده و مراکز قابل‌توجهی از آنان با دستور مقامات قضایی و انتظامی پلمب شدند.

همچنین، باکس‌های تفکیک زباله را در سطح شهر نصب نمودیم، تهیه نرم‌افزار و اپلیکیشن مورد نیاز برای خرید و فروش پسماند توسط واحدهای مجاز انجام شده و در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تخصیص خوبی برای آن درنظر گرفته شده است.

اما مشکل اصلی ما این است که کسی داوطلب نمی‌شود. اما امیدواریم به نتیجه برسد و در سال جدید در چند نقطه از محلات شهر نی‌ریز این کار را آغاز کنیم.

نوشتنی است در آن جلسه موارد دیگری نیز مورد تأکید قرار گرفت که در زیر بدان اشاره می‌شود:

- شهرداران و دهیاران جانمایی سایت‌های زباله را به‌گونه‌ای انتخاب کنند که به سفره‌های آب زیرزمینی لطمه نزند.

- با انتقال بیمارستان به جاده کمربندی، سنگبری‌ها و کارخانجات صنعتی اجازه ندارند پسماند خود را در زمینهای اطراف رها کنند.

- دستگاه زباله‌سوز شهرداری که قرار بود کنار بیمارستان جدید قرار بگیرد، عملیاتی شود.

- هنوز پس ‌از 3.5 سال از تغییرات زمانی در ساعات جمع‌آوری زباله، برخی‌ها خارج از زمان مقرر زباله‌ها را بیرون می‌گذارند.

- شهرداری ماهیانه نزدیک به 1 میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله‌های شهر نی‌ریز هزینه می‌کند که ۲۲ درصد کل هزینه‌های شهرداری است!

- جابه‌جایی سایت زباله شهر نی‌ریز بنا به دلایلی امکان‌پذیر نیست. پیشنهاد فرمانداری این است که سایت فعلی بهینه‌سازی شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها