عابد نعمتی، نیریزان فارس:
هفتهنامه نیریزان فارس و پیش از آن عصر نیریز از ابتدای انتشار با اختصاص صفحهای با عنوان «تریبون آزاد» سعی بر این داشته و دارد که پلی بین مردم و مسئولان باشد. این صفحه پرمخاطبترین صفحه هفتهنامه است.
چرا که شعار این هفتهنامه هم بر همین پایه انتخاب شده است: «نیریزان فارس، زبان مردم است».
ما در این شماره تصمیم گرفتیم که آمار انتقادات و پاسخهای ادارات، نهادها و سازمانهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی را در سال ۱۴۰۰ بررسی کنیم که در جدول زیر به ترتیب درصد پاسخگویی ارائه گردیده است.
در سال گذشته ۹۷۶ سؤال، انتقاد و پیشنهاد داشتهایم که به ۸۰۳ مورد پاسخ داده شده است؛ یعنی ۸۲ درصد از آمار کل. ملاک اصلی ما در این جدول، درصد پاسخگویی میباشد.
۵۰ اداره و سازمان از جمع ۹۴ سازمان و اداره دولتی و غیردولتی مورد سؤال، انتقاد و پیشنهاد واقع شده، توانستهاند به طور صد درصد پاسخگوی سؤالات مردم باشند. یعنی ۵۳ درصد ادارات و سازمانها ۱۰۰ درصد پاسخگو بودهاند و به سؤالات، انتقادات، اعتراضات و پیشنهادات مردم اهمیت داده و پاسخ دادهاند. این نرخ نسبت به سال ۱۳۹۹ چهار درصد کاهش داشته است. اما در مقابل ۱۴ اداره و سازمان نیز هیچ پاسخی به سؤالات مردم ندادهاند و نمره پاسخگویی آنان صفر بوده است؛ یعنی ۱۵ درصد که این نرخ هم نزدیک به ۵ درصد افزایش یافته است.
از نظر بیشترین تعداد سؤال، انتقاد و پیشنهاد، شهرداری نیریز با ۱۹۹ مورد رتبه اول را دارد. یعنی ۲۰ درصد کل سؤالات.
همچنین شهرداری نیریز، شبکه بهداشت و درمان، فرمانداری، نماینده مجلس و صمت به ترتیب با ۱۹۹، ۷۳، ۶۶، ۶۱ و ۵۰ سؤال، بیشترین آمار تعداد سؤال را دارند.
از نظر تعداد پاسخ نیز شهرداری نیریز، شبکه بهداشت و درمان، نماینده مجلس، صمت و فرمانداری به ترتیب با ۱۹۹، ۷۳، ۶۱، ۵۰ و ۴۳ پاسخ، بیشترین آمار را دارند.
مدیران ما لازم است بیش از گذشته این نکته پایهای را که رمز موفقیت میباشد هیچ گاه فراموش نکنند و این نکته چیزی نیست جز اهمیت دادن به افکار عمومی. همان گونه که بارها گفتهایم، افکار عمومی نیروی نانوشتهای است که از قدرت بالایی برخوردار است. از این قدرت در راستای دستیابی به اهداف سازمان تحت تصدی میتوان نهایت استفاده را برد و بهترین راه، ارتباط با افکار عمومی و اهمیت دادن به آنهاست.
برخی فکر میکنند اگر افکار عمومی تصوری غلط در مورد عملکرد سازمانشان دارد، این تصور غلط ناشی از غرض است؛ بنابراین نباید به افکار مغرضانه یا احیاناً غلط پاسخ داد؛ در حالی که در دنیای کنونی که عصر ارتباطات است، چنین برداشتی واقعبینانه نیست و در این میان کسی زیان میبیند که حتی به تصورات، ابهامات، سؤالات، ایرادات و انتقادات نابجا هم پاسخ نمیدهد. بهتر است با پاسخ مستدل، منطقی و همراه با سعه صدر، افکار عمومی را روشن کرد و نهایتاً از پشتیبانی این قدرت اجتماعی بهرهمند شد.
به پایگاه خبری - تحلیلی هورگان خوش آمدید... هورگان یعنی محل زایش خورشید