تعداد بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱ - 2022 23 April

امید شهدان، نی‌ریزان فارس:

در آخرین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی که قرار بود مسئولان پای درخواست‌های هنرمندان بنشینند بدون حضور رؤسای آنان پنجشنبه ۲۵ فروردین در سرای فاتح برگزار شد.

رئیس فرهنگ و ارشاد نی‌ریز از عدم همت هنرمندان در بازاریابی و تبلیغ آثارشان گلایه کرد و اعلام داشت: برای عضو شدن در صندوق هنرمندان حرکتی از سوی کسی نشد و این جای سؤال دارد.

جواد قطرانی درباره صندوق اعتباری هنر هم گفت: یک سری عوامل به عنوان شاخص در نظر گرفته شده تا فرد به عضویت صندوق در بیاید به عنوان مثال عضو انجمن هنرهای تجسمی باید ۳ نمایشگاه انفرادی داشته باشد یا اینکه انجمن شعر و ادب کتاب چاپ کند؛ این شاخصه‌های صندوق اعتباری است و هر هنرمندی می‌بایست در دوره فعالیت خود اثری خلق نماید. از امتیازهای دیگر این صندوق آن است که کمک می‌کند یک هنرمند شناخته و وام به آنها اعطا شود.

قطرانی افزود: از شروط این صندوق این است که هر ۳ سال فعالیت هر هنرمند بررسی می‌شود‌، چنانچه آن فرد فعالیت نداشت عضویت آن لغو خواهد شد.

از هنرمندان گرامی می‌خواهیم عضو این صندوق شوند تا خدای ناکرده هنرمندی دچار مشکل بیمه یا عدم تخصیص وام نشود.

ستاره شهرستان شوید
حمیدرضا هادی رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: امروز در جمع شاهد هنرمندی هستیم که برای نخستین‌بار نشان ملی در رشته منبت را کسب نموده و آن کسی نیست جز آقای محمدجواد معدلی.

مفتخرم هنرمندی را معرفی کنم که عاشقانه از دل خروارها سنگ، تندیس سردار سلیمانی را در حال تراش دادن است و قصد داریم در روزهای آتی از آقای جواهرآثار تقدیر ‌نماییم.

مفتخرم تا سرکارخانم زهرا نظری را معرفی کنم او نشان ملی در رشته گلیم‌بافی دارد. همچنین عزیزانی که در این رقابت‌ها شرکت نکردند اما قطعاً این توانمندی را دارند که چنین افتخاراتی را کسب نمایند و برای شهرستان ستاره‌ای باشند.

در ادامه هنرمندانی از جمله بنایی، امین‌پور، صیادپور، رنجبر، جهاندیده، زهری زاده و نظری مسائل و مشکلات خود را بیان کردند که به برخی از آنها اشاره می‌‌شود.


مکان نداریم
محمدجلال رنجبر دبیر انجمن شعر و ادب گلبانگ پشت تریبون قرار گرفت و عنوان داشت: انتظار داشتیم فرماندار در این جلسه شرکت داشته باشند تا مشکلات را مستقیماً به وی ابلاغ نماییم.

رنجبر با گلایه از شورای‌ شهر گفت: ما ۲ سال پیش مکانی را به شورا معرفی کردیم و درخواست دادیم که آن را به انجمن‌های هنری شهرستان واگذار کنند چرا که انجمن‌ها مکان دائمی ندارند، شورای پنجم این موضوع را تصویب کرد و اقدام به آماده‌سازی آنجا نمود اما شورای جدید خلف وعده کرد؛ با این حال لازم به ذکر است که بگویم مکان مشخصی برای کارکردن نداریم.

وی افزود: این مشکل در انجمن‌های خالی‌از درآمد مضاعف است. مثلاً ما در انجمن شعر و ادب گلبانگ با هزینه‌ شخصی کارها را مدیریت می‌کنیم و ریالی هم برای عضویت هنرجو نمی‌گیریم.

دبیر انجمن ادبی گلبانگ خاطر نشان کرد: با وجود مشکلات کارهایمان را تعطیل نکرده‌ایم به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۳  اردو برگزار نمودیم که به ترتیب: پاکسازی تفرجگاه پهنابه، شرکت در کنگره سردار شهید سلیمانی در حرم شاهچراغ و کنگره شعر دفاع‌مقدس که در شیراز بود.

رنجبر دیگر دغدغه‌اش را این‌گونه اعلام کرد: برای اعزام بچه‌ها به اردوها در تأمین وسیله ایاب و ذهاب با مشکل مواجه بودیم به‌گونه‌ای که به هر سازمانی تماس می‌گرفتیم می‌گفت مینی‌بوس خراب است!

او در پایان گفت: در برگزاری شب ‌شعر طبق معمول باید دست نیاز به سوی سازمانها دراز کنیم.
 
از آثار هنرمندان خودمان هدیه بدهید
زهری‌زاده مسئول انجمن هنرهای تجسمی حمایت از هنروران و تشویق از آنان را خواستار شد و گفت: گاهی یک پیام انگیزشی و دست‌مریزاد می‌تواند هنرجویی را به یک آرتیست جهانی تبدیل کند.

او درخواست دیگرش این بود هنگامی که مهمانی به نی‌ریز می‌آید از آثار هنرمندان خودمان به وی هدیه دهید.

به فریاد سالن آمفی‌تئاتر برسید
در ادامه، کمیل امین‌پور که به نمایندگی از انجمن موسیقی سخنرانی می‌کرد گفت: بیشتر برنامه‌هایی که سال گذشته در نی‌ریز اجرا شد سلیقه‌ای بود و با وجودی که استعدادهای هنرمندان خودمان زبان‌زد عام و خاص است اما  رفتار مناسبی با آنان نمی‌شود.

امین‌پور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان هستیم، می‌توان هنرمندان را به ضیافت افطاری دعوت کرد.

او با اشاره به نواقص سالن آمفی‌تئاتر تصریح نمود: این سالن آبروی شهرستان است و رنگ اجرای برنامه‌های زیادی را تاکنون به خود دیده، حتی اگر ۱۰ سالن دیگر هم کلنگ بزنند اما اینجا خانه هنرمندان است پس به فریاد آن برسید.

هزینه برنامه ملی را از جیب دادیم!
محمدعلی جهاندیده دیگر هنرمند حاضر در جلسه، از مشکلات عمده هنرمندان شهرستان سخن گفت و در ابتدای صحبت‌هایش به سالن اجتماعات خانه فرهنگ (کتابخانه مرکزی) اشاره کرد و عنوان داشت: سالها پیش بودجه‌ای برای بازسازی صندلی‌های سالن آمد اما چون ریاست وقت اداره کتابخانه‌ها و ارشاد به تفاهم نرسیدند این بودجه در جایی دیگر هزینه شد.

جهاندیده افزود: مجتمع‌های اقتصادی فراوانی در شهرستان وجود دارد و می‌شود حمایت مالی بسیاری از برنامه‌ها را بر دوش آنها گذاشت. مثلاً در برگزاری «شب‌شعر نظامی» که برنامه‌ای ملی بود پول نبود و هزینه پذیرایی را از جیب خود دادیم.

رنگ هیچ مسئولی را ندیدیم
دیگر هنرمند حوزه صنایع‌دستی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: یک هفته نمایشگاه دایر شد اما رنگ هیچ مسئولی برای خرید آثار ندیدیم. ما اثر از ۵ هزار تا ۵۰۰ میلیون تومان داریم اما یک مسئول آیا ۵ هزار تومان هم برای خرید ندارد تا باعث دلگرمی هنرمند شود!؟

دغدغه‌ها را انتقال می‌دهم
محمدصادق جبالی مسئول بسیج هنرمندان نی‌ریز گفت: قصد داشتیم مدیرکل فرهنگ و ارشاد و رئیس میراث‌فرهنگی استان در جمع ما باشند اما به دلیل مشغله کاری حضور پیدا نکردند ولی بنده دغدغه‌ها را به صورت رسمی به فرماندار، نماینده ‌مجلس و رئیس دادگستری اعلام نمودم.

در ادامه از هنرمندانی که با ستاد گرامیداشت شهید مرتضی آوینی همکاری داشتند با اهداء لوح تقدیر شد.

در انتها باتوجه به عدم شرکت رؤسای برخی انجمن‌ها‌، قرار شد اداره فرهنگ و ارشاد جلسه‌ ویژه‌ای با حضور فرماندار و هنرمندان برگزار کند.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
0
0
آیا خوشنویسی هنر نیست؟
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها