تعداد بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱ - 2022 23 April
هشدار!
فرماندار: خطر اتباع بیگانه را جدی بگیرید

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:

در جلسه کار گروه فرهنگی اجتماعی سلامت زنان و خانواده، در مورد احتمال شیوع بیماری سرخک و سالک در شهرستان نی‌ریز هشدار داده شد.

در ابتدای این جلسه که چهارشنبه 31 فروردین در فرمانداری نی‌ریز برگزار شد، رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز گفت: «بیماری سرخک تا چند سال پیش در ایران ریشه‌کن شده بود؛ اما به دلیل مشکلات جنگ در کشورهای اطراف و ورود افراد مهاجر و همچنین یک سری مشکلاتی که بیماری کرونا برای جامعه ایجاد کرد، افراد غیر ایمن وارد جامعه شدند و باعث یک پاندمی و همه‌گیری در بیماری سرخک شد. در برخی بیماریها، تعداد خیلی محدود آن هم برای ما بسیار مهم است؛ مثل بیماری سرخک که عامل آن ویروس بوده و بسیار مسری است و معمولاً در کودکان زیر ۵ سال دیده می‌شود. عوارض آن تب، گلودرد و نشانه‌های سرماخوردگی را ایجاد می‌کند و قرمزی چشم و لکه‌هایی در دهان را به همراه دارد. طول دوره آن معمولاً بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد که کمبود مصرف ویتامینها از جمله ویتامین آ، شانس ابتلا را بیشتر می‌کند.»

دکتر داور آل‌داود اضافه کرد: «در حال حاضر در کشور ۵۳ مورد این بیماری پیدا شده که ۴۰ مورد آن مربوط به اتباع افغانی بوده است. در استان فارس تا چند ماه پیش آثاری از این بیماری نبود؛ اما در دو ماه گذشته 9 مورد پیدا شده که زنگ خطری برای شهرهای استان است و اگر در شهرستانی دیده شود، نیاز است دوز یادآور این واکسن برای افراد زیر 30 سال تزریق شود.»

وی عنوان داشت: «البته شهرستان ما شهرستان ممنوعه برای اتباع بیگانه است؛ ولی بعضاً اتباع غیرمجاز به صورت غیر قانونی رفت و آمد دارند و اگر هستند، باید واکسینه شوند تا وضعیت خطرناک نشود.»

او ادامه داد: «با توجه به این که ممکن است اثربخشی واکسن کم شده باشد، همه افراد زیر 30 سال و به ویژه کودکان زیر 5 سال در معرض خطر هستند. چرا که وقتی حجم زیادی از یک ویروس وارد جامعه شود، نگرانی ایجاد می‌کند.»

رئیس شبکه بهداشت در مورد بیماری سالک گفت: «نی‌ریز تا قبل از جدا شدن از شهرستان بختگان، جزو شهرستانهای بزرگ این بیماری بود و همیشه ۶۰ تا ۷۰ درصد بستریها در بیمارستان نمازی شیراز، از شهرستان نی‌ریز بود.»

آل داود افزود: «تا دو سال پیش پیشگیری و درمان خوبی روی این بیماری انجام شد و شرایط مناسبی داشتیم؛ اما سال گذشته تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفتیم که روند آن افزایشی شد. بیماری سالک در دو نوع پوستی و احشایی وجود دارد که در این منطقه بیشتر نوع پوستی آن شایع است. این بیماری ضایعاتی روی پوست ایجاد می‌کند که بسیار اذیت کننده است و درمان سخت و طولانی مدتی دارد. متأسفانه آمار آن در حال افزایش است که زنگ خطری برای شهرستان به حساب می‌آید.»

حسین‌پور کارشناس شبکه بهداشت هم گفت: «خوشبختانه واکسیناسیون بیماری سرخک در گروه ایرانی پوشش ۱۰۰ درصدی دارد؛ اما در مورد اتباع خارجی با توجه به این که آماری از آنها نداریم، دچار مشکل هستیم. گفته شده جمعیت زیر ۳۰ ساله افغانی باید واکسینه شوند؛ ولی هیچ دسترسی و آماری از آنها نداریم. در این خصوص از سازمانهای دیگر خواهش می‌کنیم که دست یاری به ما دهند تا دسترسی بهتری به آنها داشته باشیم.»

وی با بیان این که بیماری سرخک به شدت واگیردار است، عنوان داشت: «9۰ درصد افراد غیر ایمن به سرعت از طریق انتقال ذرات تنفسی مبتلا می‌شوند.»

حسین‌پور سالک را بیماری مشترک بین انسان و حیوان توصیف کرد که ناقل آن پشه خاکی است و مخزن آن حیواناتی مثل موش یا سگ هستند.

او گفت: «تا زمانی که شهرستان بختگان از نی‌ریز جدا نشده بود، موارد سالک بسیار بالا بود. چون شرایط آن منطقه و دریاچه بختگان و حالت مردابی که دارد، شرایط را برای این بیماری مهیا می‌کند. اما همچنان در نی‌ریز مواردی داریم؛ چون خیلی از اهالی این شهرستان در نی‌ریز هم خانه دارند و در رفت و آمد هستند. تغییرات فصلی نیز می‌تواند روی این بیماری تأثیر بگذارد؛ البته جاهایی که تجمع زباله باشد یا سیستم دفع فاضلاب مناسبی نداشته باشد، مکانی مستعد برای تجمع این نوع پشه و شیوع بیماری است.»

در ادامه جلسه، فرماندار نی‌ریز با بیان این که افغانی‌ها در سنگبری‌ها هستند و برخی هم با خانواده حضور دارند، عنوان کرد: «باید موضوع اتباع خارجی را خیلی جدی بگیریم و راهکاری برای آن پیدا کنیم. همچنین باید آنها به پایگاهی بهداشتی مراجعه کنند تا بیماری‌هایشان فراگیر نشود.»

مختار یوسفی به دیگر موضوعات آسیبهای اجتماعی مربوط به این کارگروه اشاره کرد و گفت: «باید موضوعاتی از جمله اعتیاد، خودکشی، سگ‌گردانی، بیکاری و... نیز در این کارگروه مورد بحث قرار بگیرد. شهرستان نی‌ریز در آمار خودکشی‌های ناموفق، رتبه ۳ یا ۴     استانی را دارد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها