تعداد بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۱۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۹ - 2022 24 April

امید شهدان، نی‌ریزان فارس:

دکتر آل‌داود بر اهمیت دریافت دوز سوم و شستن دست‌ و صورت برای مقابله با سوش نوترکیب اُمیکرون تأکید کرد.

جلسه ستاد کرونا در روز ۲۸ فروردین در حالی برگزار شد که وضعیت شهرستان به خاطر فوت مرد ۸۵ ساله‌ای با بیماری زمینه‌ای قلبی، از ‌زرد به نارنجی تبدیل شده بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان در این خصوص گفت: «سوش جدید با بیماریهای گوارشی از جمله: حالت تهوع، استفراغ و اسهال به ویژه در کودکان همراه است و والـدین باید مراقب باشند.»

آل‌داود به نکات دیگری درباره این سوش که حائز اهمیت است اشاره کرد و این‌گونه توضیح داد: «زدن ماسک، شستشوی مرتب دست و صورت و ضدعفونی کردن سطوح با توجه به آغاز فصل گرما که احتمال بروز ویروس‌های دیگر هم وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.»

وی افزود: «کاهش مرگ و میر در ماه‌های اخیر، یا به خاطر ماهیت ویروس است یا به علت تزریقات واکسن که بدن‌ها نسبت به آن مقاوم‌تر شده‌اند.»

رئیس شبکه بهداشت، درباره بیماران زمینه‌ای گفت: «افرادی که این بیماری را داشته باشند، حالت استرس شدیدی به بدنشان دست می‌دهد و آب بدن را کم می‌کند و شانس مرگ و میر بالاتر می‌رود. به ویژه اگر بتوانیم در مکان‌های تجمعی مثل مدارس و...  پروتکل‌ها را رعایت‌ کنیم، کمترین عارضه را برای مردم شهرستان خواهیم داشت.»

این مقام مسئول در خصوص چگونگی اثربخشی دوز یادآور این‌گونه توضیح داد:‌ «ما با تزریق واکسن، معمولاً بین ۲ تا ۳ ماه اوج ایمنی را از آن دریافت می‌کنیم و هر چه جلوتر می‌رویم، میزان ایمنی کمتر خواهد شد. برخی واکسن‌ها به صورت ماندگار و بدون نیاز به تمدید شدن هستند؛ اما ایمنی این واکسن بعد از ٤ ماه کم کم کاهش می‌یابد و میزان اثربخشی آن کم می‌شود. »

داور آل‌داود اضافه کرد: «متأسفانه در ایران آمار واقعی مبتلایان کرونا در دستمان نیست؛ زیرا خیلی‌ از افرادی که بیمار می‌شوند،  برای انجام تست مراجعه نمی‌کنند.»

رئیس بیمارستان شهدای سلامت در خصوص این که آیا دوز چهارم ضروری است یا خیر گفت: «مقاله‌ها این را می‌گویند که زده شود؛ اما به صورت رسمی در ایران نهادینه نشده است. ولی برای کسانی که مشکل ایمنی دارند، بهتر است زده شود.»

در ادامه، معاون فرماندار گفت: «درصد تزریق واکسن دوز سوم در شهرستان 45 درصد و برای کودکان زیر 12 سال 16 درصد بوده است. ما در تزریق دوز سوم نسبت به دیگر شهرستانهای استان درصد کمی داشته‌ایم؛ باید اطلاع‌رسانی شود تا همه بیایند و دوز یادآور را دریافت کنند.»

میرزایی با بیان این که روزانه حدود ۲۵ نفر به پایگاه‌های تزریق واکسن شهرستان و 9 نفر برای انجام تست کرونا مراجعه می‌کنند، ادامه داد: «۱۹۲ گشت مشترک برای پروتکل‌های بهداشتی در سال‌جاری داشتیم؛ اما گلایه دارم از این که پس‌ از تعطیلات نوروز، میزان استفاده از ماسک توسط مردم کم شده. لذا تقاضا دارم گشت‌های صنفی این قضیه را به گونه‌ای مدیریت کنند که درصد استفاده به حد نرمال برسد. همچنین ورزشکاران را به دریافت دوز سوم ترغیب کنید و مسافران بین‌راهی حتماً ماسک داشته باشند.»

رضا جمالی مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز بیان داشت: «در بازگشایی مدارس تمام تمهیدات لازم اندیشیده شد و الحمدا... ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان سر کلاس درس حضور یافتند. ضمن این که بنده و همکارانم شخصاً از آموزشگاه‌ها بازدید و تهویه مناسب هوا و باز بودن دریچه کلاسها را چک کردیم. با وجودی که با گرمی هوا مواجه‌ایم، تلاش کردیم که دستورالعملهای سازمان بهداشت را رعایت کنیم. همچنین در طرح غربالگری به مدیران دستور دادیم چنانچه معلم یا دانش‌آموزی دارای علائم بود، به او مرخصی داده شود.»

حجت‌الاسلام جنگجو، رئیس اداره تبلیغات اسلامی هم از برگزاری مراسم شب‌های قدر در مساجد و اماکن مذهبی خبر داد.

امیر شاهسونی رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده‌ای نی‌ریز در رابطه با پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های مسافربری گفت: «مسافرانی که علاقه‌مند به استفاده از اتوبوس هستند، باید پیش از خرید بلیط، اطلاعات مربوط به کارت واکسن خود از جمله شماره کارت واکسن و کارت ملی را در سامانه امید بارگذاری کنند. لذا مسافرانی که کارت واکسن ندارند، باید پیش از خرید بلیط، تست منفی PCR خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا اجازه خرید بلیط داشته باشند. در غیر این صورت، سامانه به آنها اجازه خرید نخواهد داد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها