تعداد بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۱۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵ - 2022 09 April
محدثه نیک‌منش، کارشناس ارشد تغذیه

سیر سیاه چیست؟
همان سیر خام تازه است که در یک فرآیند مشخص، تخمیر شده است. تخمیر سیر تازه به این صورت است که آن را به مدت ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای ۶۰ تا ۷۷ درجه و در رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصد نگهداری می‌کنند. کار راحتی نیست؛ اما بعد از تخمیر، سیر حالت ژله‌ای پیدا می‌کند، رنگ حبه‌های سیر سیاه می‌شود و مزه شیرینی پیدا می‌کند.

تفاوت سیر سیاه با سیر سفید (سیر خام)
این فرآیند سخت و زمانبر، برای تبدیل سیر سفید به سیر سیاه برای چیست و تخمیر سیر خام چه فایده‌ای دارد؟ مهمترین فایده آن این است که بوی بد سیر از بین می‌رود و طعم شیرین و مطبوعی پیدا می‌کند. در واقع، خوردن سیر سیاه خیلی راحت‌تر و مطبوع‌تر از خوردن سیر تازه یا خام است. سیر سیاه طعم شیرین و بافت قابل جویدن دارد و بدون بو است.

اما این همه داستان نیست! در طی فرآیند تخمیر، سیر خواص جدیدی پیدا می‌کند و مواد درمانی و ضدسرطانی سیر (آنتی‌اکسیدانها) که پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها هستند، در سیر سیاه ۴ تا ۵ برابر بیشتر می‌شود!

به علاوه مواد درمانی، عناصر مغذی و سایر ترکیبات مفید در طی فرآیند تبدیل سیر تازه به سیر سیاه افزایش پیدا می‌کند!

پلی‌فنولها خواص درمانی زیادی دارند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. تحقیقات خارجی زیادی وجود دارد که تأیید می‌کند که پلی‌فنولها اثرات مفیدی روی پیشگیری از سرطان، درمان سرطان، پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی - عروقی، کنترل دیابت نوع ۲، پیشگیری از چاقی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

همچنین تحقیقات دیگری هستند که خواص مفید پلی‌فنولها را برای سلامت قلب و عروق، سوخت و ساز بدن، پیشیگیری از سرطان، شادابی پوست، سلامت روده‌ها و پیشگیری از عفونت میکروبی تأیید می‌کنند. این اثرات مفید در تحقیقات داخلی هم ثابت شده است؛ مثلاً در یک پژوهش در ایران، محققان به این نتیجه رسیدند که افزايش مصرف مواد غذایی حاوی پلی‌فنولها می‌تواند در کاهش خطر بروز و گسترش بیماریهای قلبی - عروقی در بیماران دیابتی مفید واقع شود.

یک تفاوت مهم سیر سیاه با سیر تازه: آلیسین

سیر سیاه در مقایسه با سیر تازه، مقدار کمتری آلیسین دارد. آلیسین یک ترکیب طبیعی سولفوری است که از سیر به دست می‌آید و خواص آنتی‌بیوتیک زیادی از جمله اثرات ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد انگلی و ضد قارچی دارد. بوی تند سیر در اثر آلیسین است. این بوی بد در واقع روش گیاه سیر برای دفاع از خود و خورده نشدن در برابر مهاجمان و حیوانات است.

اما چه اتفاقی برای این ماده مفید و بد بو در فرآیند تخمیر و تبدیل سیر تازه به سیر سیاه می‌افتد؟

آلیسین در فرآیند تخمیر به ترکیبات آنتی‌اکسیدان تبدیل می‌شود؛ ترکیباتی که خاصیت درمانی سیر را چند برابر می‌کنند! هر چند آلیسین کمتر می‌شود، ولی به جای آن، آنتی‌اکسیدانها که خواص مفیدی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها دارند، در سیر سیاه ۴ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد! فرآیند تخمیر و تبدیل سیر تازه به سیر سیاه، باعث بهبود خواص آن برای بدن انسان می‌شود. به علاوه، تبدیل آلیسین به آنتی‌اکسیدانها باعث می‌شود بوی بد سیر از بین برود.

بیشتر خواص مفید سیر سیاه در مقایسه با سیر تازه، در اثر تبدیل ماده مفید و بد بوی آلیسین به آنتی‌اکسیدانهای مفید و بدون بو است.

در مجموع تفاوتهای سیر سیاه با سیر سفید عبارت است از:

- سیر سیاه خواص پیشگیری از بیماری و درمان ۴ تا ۵ برابری دارد (آنتی‌اکسیدانها).

- سیر سیاه شیرین است و خوردن آن راحت، ولی سیر سفید مزه تند و زننده‌ای دارد.

- بر خلاف سیر سفید که بدبو است، سیر سیاه بویی ندارد.

- سیر سیاه بافت نرم و ژله‌ای دارد.

- سیر سیاه مقدار آلیسین کمتری دارد.

- در نهایت رنگ سیر سیاه، سیاه است و رنگ سیر سفید، سفید!

ارزش غذایی سیر سیاه
در هر ۱۰۰ گرم سیر سیاه، تقریبا ۳۴ گرم آب، ۱۴ گرم پروتئین و ۵۳ گرم کربوهیدرات (شامل ۲۰ گرم فیبر و ۲۷ گرم شکر و ۶ گرم سایر کربوهیدراتها) وجود دارد.

علاوه بر آن، سیر سیاه دارای ویتامین C، ویتامینهای B شامل B1، B2، B3 و B6، اسید فولیک (ویتامین B9)، کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و آهن است.

یک حبه سیر تازه درشت، تقریباً ۶ گرم است. یک حبه سیر سیاه درشت تقریبا ۳ گرم است.

سیر سیاه محصول کدام کشور است؟
سیر سیاه همان سیر معمولی است که تخمیر شده و محصول کشور خاصی نیست؛ بنابراین بذر سیر سیاه وجود ندارد و می‌تواند در هر کشوری تولید شود. سیر سیاه به انگلیسی بلک گارلیک (black garlic) گفته می‌شود.

از قرنها پیش، مردم کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، کره جنوبی و ژاپن سیر سیاه را تولید و از آن به عنوان طعم‌دهنده و برای درمان استفاده می‌کردند. در سالهای اخیر، این ماده غذایی پر خاصیت و بی‌بو در سراسر دنیا تولید و استفاده می‌شود.

خواص سیر سیاه
تحقیقات نشان داده که سیر سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان است که خواص ضد سرطان قوی دارد. به علاوه، اثرات سیر سیاه شامل ضد حساسیت، ضد دیابت و ضد التهاب بودن است.

سیر در رأس غذاهایی است که خاصیت ضد سرطان دارد. به طور خلاصه، خواص سیر سیاه عبارتند از:

 پیشگیری از سرطان - بهبود سرعت درمان سرطان - کاهش وزن و لاغری - کاهش چربی خون -  محافظت از قلب و عروق و پیشگیری از گرفتگی رگها - کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت - بهبود دیابت و کاهش عوارض آن - ضد حساسیت - کاهش التهاب -  محافظت از کبد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها