تعداد بازدید: ۱۹۴۹
کد خبر: ۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ - 2017 22 January
به نام آن که هستی نام ازو یافت
فلک جنبش، زمین آرام ازو یافت

شکفتن، ثمر دادن و ماندگاری هر نشریه و رسانه‌ای در یک جامعه، کاری بسیار مهم و دشوار است. 

کار رسانه و نشریه از این جهت مهم و دشوار است که یک رسانه باید هم از جامعه اثر گیرد و هم بر آن اثر بگذارد. باید صدا و آیینه‌ی جامعه باشد، و نماد اندیشه و فکر و زندگی مردمان آن. باید مردم خود را در آن ببینند و آن را از خود بدانند؛ رسانه باید آنگونه باشد که مردم به آن اطمینان کنند و آن را خیرخواه و حق‌خواه خود بدانند و بر آن به آسودگی تکیه کنند.

البته واضح است که مطبوعات باید دست‌شان در نوشتن باز باشد و برای دفاع از راستی و درستی و حق و عدالت به لرزه نیفتد.

به واسطه همین نقش‌های مهم و حیاتی، مطبوعات یکی از ابزارهایی است که کمک می‌کند مردم بر کشور و سرنوشت خود حاکم باشند و بر کار حاکمان نظارت کنند. از همین رو در کنار 1- قانون اساسی، 2- نظام پارلمانی (مجلس)، و  3- احزاب سیاسی، «مطبوعاتِ آزاد»، پایه و رکن چهارم دموکراسی شناخته می‌شوند و اگر نباشند بنای دموکراسی و مردمسالاری و حاکمیت مردم بر کشور به لرزه می‌افتد.

خدا را سپاس، که نی‌ریزِ ما یکی از شهرستان‌های فعال در عرصه مطبوعات استان است.

اولین نشریه شهرستان نی‌ریز - عصر نی‌ریز - در 13 آبان سال 1380 به عرصه وجود پا گذاشت و سالها به همت جمعی از اهالی مطبوعات و حمایت مردم شریف، هر هفته بی‌وقفه منتشر شد.

13 سال بعد، دومین نشریه این مجموعه یعنی نی‌ریزان فارس، در 6 مهر 1393 متولد شد و پس از یک سال انتشارِ همزمان، با خلفِ خود یعنی عصر نی‌ریز ادغام شد و نی‌ریزان با صفحات بیشتر و مطالب متنوع‌تر ادامه‌ی کار داد.

اکنون نی‌ریز با سه نشریه چاپی و چندین پایگاه خبری از طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی روزگار می‌گذرانَد و بیشترِ طیف‌ها و گروه‌ها برای خود تریبون و صدایی دارند و می‌توانند با مردم گفتگو کنند و از آنها بشنوند؛ و این برای نی‌ریز با همه‌ی محرومیت‌ها و کاستی‌هایی که دارد، مبارک است و میمون. امید که همه این نشریات و پایگاه‌ها روز به روز پربارتر و شکوفاتر و مردمی‌تر باشند.

البته باید اعتراف کرد که هنوز کارِ ما به عنوان اهالی مطبوعات، به آنجا که باید، نرسیده و جا برای کار فراوان است و ما همواره مدیون مردمان خوب و نجیب نی‌ریز هستیم.

اگر نشریات نی‌ریز با این تنوع فکری ماندگار شده‌اند و هر هفته منتشر می‌شوند، بیشتر از هرچیزی به واسطه فرهنگ همین مردم است. ما بی هیچ تعصبی باید به این فرهنگ ببالیم و آن را قدر بنهیم؛ هرچند باید کاستی‌های آن را نیز ببینیم و بشناسیم.

اکنون به یاری خداوند و با توکل به آستان او، از هم‌اکنون یک مجله در نی‌ریز متولد و منتشر شده است: «ماهنامه نی‌تاک»

اندیشه انتشار یک مجله ماهانه از سالها پیش و حتی پیش از تولد نی‌ریزان فارس در ذهن بچه‌های عصر نی‌ریز شکل گرفت. همه می‌دانستیم که جای یک مجله ماهانه در نی‌ریز خالی است. اما این را هم می‌دانستیم که باید کارهای زیادی انجام شود تا مجله به انتشار برسد که تا قبل از آن «سفره‌ی‌ نینداخته» بود. 

ولی چرا مجله؟

در نشریات با صفحات روزنامه‌ای مثل نی‌ریزان فارس، بسیاری از مطالب تحلیلی و عمیق جایی برای چاپ ندارد. نشریات روزنامه‌ای از نظر شکل و فضای کار به گونه‌ای هستند که همواره مجبورند مطالب و گزارش‌ها و یادداشت‌ها و مقالات و نقدها را خلاصه کنند و از نگاه عمقی بپرهیزند؛ چرا که هم جا برای چاپ ندارند و هم شاید مخاطب یک روزنامه، وقت و حوصله خواندن مطالب عمقی و پرحجم را نداشته باشد.

ماهیت مجله اما متفاوت است. در مجله می‌توان مقالات، مصاحبه‌ها و تحلیل‌های عمیق‌تر و مفصل‌تری را چاپ کرد. و خواننده نیز در فرصت بیشتری که تا انتشار شماره بعدی دارد می‌تواند مطالب را بخواند.

اکنون نخستین شماره ماهنامه نی‌تاک با یاری خداوند تقدیم خوانندگان عزیز شده است.

این ماهنامه دارای بخش‌هایی شامل: پیشخوان (مطالب تحلیلی - خبری و گفتگوهای آگاهی‌بخش که در سایر رسانه‌ها انتشار یافته)، پرونده ماه (بخش اصلی مجله که در هر شماره به شخصیت خاص یا موضوعی ویژه می‌پردازد)، اندیشه نو (پرداختن به اندیشه‌های نو و مورد نیاز جامعه)، کافه فرهنگ (معرفی شخصیت‌های فرهنگی و نویسندگان ملی و محلی، و آثار آنها)، پلان (اخبار، مصاحبه‌ها و معرفی‌های سینمایی و تئاتری)، ماهور (مقالات، اخبار و معرفی اهالی موسیقی)، و دیگر مطالب در زمینه‌های مختلف است. البته به تدریج و در شماره‌های بعد، بخش‌هایی دیگر نیز به آن افزوده می‌شود.

در این مسیر ابتدا یاری خداوند را آرزو می‌کنیم که در همه حال ما را از لغزش، ناراستی، غرور، جهل و تعصب محافظت کند و هدایت خویش را نصیب ما فرماید.

در مرحله بعد امید داریم مثل همیشه مردم پشتیبان ما باشند و ما را از نعمت نقد و نصیحت خود بهره‌مند کنند .

همچنین از اهالی اندیشه و قلم در هر زمینه‌ای و سطحی و گرایشی دعوت می‌کنیم با فکر و قلم و قدم خویش یاری‌امان کنند و این نشریه را از خود بدانند.

اولین شماره مجله نی‌تاک، با سختی‌های فراوانی آماده و منتشر شد؛ چه این که همیشه اولین گام‌ها دشوار برداشته می‌شود. از همین رو می‌دانیم که این شماره ممکن است با اشکالات زیادی روبرو باشد. امید که بر ما ببخشایید.

الهی! در دلهای ما جز تخم محبت مکار و بر جانهای ما جز باران رحمت مبار.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها