تعداد بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۱۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ - 2022 12 February
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

هفته گذشته بیشتر کارکنان و تجهیزات بیمارستان شهدا به بیمارستان جدید که به نام «شهدای سلامت» نامگذاری شده منتقل و بیمارستان جدید شروع به پذیرش بیمار نمود. 

احداث، تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان شهدای سلامت را باید به فال نیک گرفت و خرسند بود که بخش درمان شهرستان نی‌ریز گامی بلند در زمینه توسعه برداشته است. 

لازم است از همه کسانی که در احداث، تجهیز و راه‌اندازی این بیمارستان تلاش دائم و فراوان نمودند، سپاسگزاری شود به ویژه جناب آقای دکتر حمیدرضا جمشیدی که بودجه احداث را از طریق بنیاد برکت تأمین کردند و در طول ۵ سال به طور مداوم این پروژه را دنبال نمودند تا به نتیجه رسید. همین‌طور باید تشکرکرد از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز و رئیس فعال آن جناب آقای دکتر داور آل‌داوود و همکارانشان که در شرایط اقتصادی نامطلوبی که در چند سال گذشته بر کشور حاکم شد توانستند در جهت تجهیز و تأمین نیروی انسانی اقدام کنند. 

 قرار است انشاءا... این بیمارستان در این هفته (۲۶ بهمن) به طور رسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقامات استانی، شهرستانی و نماینده مجلس افتتاح شود. اما بسیاری از مردم، همراه با خبرِ خوبِ فعال شدن بیمارستان جدید نگران بیمارستان قدیم شدند . از این جهت که از این ساختمان و امکانات آن و به ویژه ساختمان‌های جدیدالاحداث مانند کلینیک تخصصی چه استفاده‌ای خواهد شد؟ نکند بلااستفاده مانده و متروکه شود! چه اینکه مراکز درمانی موجود در شهر نی‌ریز منحصر به درمانگاه شفا و مطب‌های پزشکان است.
اما خوشبختانه رئیس شبکه بهداشت و درمان در مصاحبه‌ای که در صفحه 4 همین شماره ملاحظه می‌نمایید گفتند تبدیل بیمارستان قدیم به درمانگاه شبانه‌روزی در دستور کارشان است و در روز افتتاح مسئله را با مقامات کشوری و استانی طرح خواهند کرد. 
با توجه به اینکه استفاده نکردن از بیمارستان قدیم هدر دادن سرمایه بزرگ درمانی است به نظر می‌رسد با راهکارهای زیر بتوان آن را فعال نگه داشت: 
1- نماینده مجلس، فرماندار، امام جمعه و هیئت مدیره نظام پزشکی و سایر افراد ذی‌نفوذ از پیشنهاد جناب آقای دکتر آل داوود حمایت جدی به عمل آورند تا وزیر محترم با تبدیل بیمارستان قدیم به درمانگاه شبانه‌روزی موافقت نمایند و امکانات لازم را در اختیار شبکه قرار دهند. 
2- این بیمارستان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد. این سازمان مجوز درمانگاه تخصصی را برای شهرستان نی‌ریز صادر کرده است. درمانگاه عمومی و دندانپزشکی این سازمان در حال حاضر فعال است. با توجه به حجم زیاد خانوارهای تحت پوشش تأمین اجتماعی در شهرستان‌های نی‌ریز و بختگان، درمانگاه عمومی و تخصصی می‌تواند کمک خوبی به بهداشت و درمان منطقه کند.
3 - اعضای محترم عضو سازمان نظام پزشکی شهرستان نی‌ریز با تأسیس شرکتی درمانی و خرید سهام، به راه‌اندازی درمانگاه شبانه‌روزی در بیمارستان قدیم اقدام کنند. این مسئله ضمن اینکه کمک بزرگی به درمان شهرستان می‌کند برای اعضاء نیز نافع خواهد بود. از توان خوب پزشکان هم در ساعاتی که در مطب حضور ندارند مانند شبها و ایام تعطیل استفاده می‌شود. همین‌طور از توان کارکنان پیرا پزشکی موجود در شهرستان. 
به ‌هر حال درمانگاه شبانه‌روزی یکی از نیازهای پایه‌ای شهرستان نی‌ریز است؛ چون تمام بار درمان به ویژه بیماران سرپایی در ساعاتی که مطب پزشکان تعطیل است به ویژه روزهای پایانی هفته و تعطیلات نوروز و دیگر تعطیلات چند روزه‌ای که در طول سال اتفاق می‌افتد، روی دوش اتفاقات بیمارستان بوده و هست. از پزشکان محترم عضو نظام پزشکی انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری عام‌المنفعه را بنمایند و در عین حال بخشی از وقت آزادشان را صرف درمان بیماران در درمانگاه شبانه‌روزی متعلق به خودشان کنند. 
امید است با چنین اقدامی زمینه برای تأسیس بیمارستان خصوصی در شهرستان فراهم شود که هم به نفع مردم است و هم به نفع دولت. چون کسانی که توان مالی استفاده از بیمارستان خصوصی دارند بار درمانشان از بیمارستان دولتی برداشته می‌شود و بیمارستان دولتی با شرایط بهتری خدمات ارائه می‌دهد. 
برای همه دست‌اندرکاران بخش درمان کشور، استان و شهرستان که عمر خود را صرف سلامتی مردم می کنند آرزوی سلامتی، شادکامی و موفقیت دارم. 
 شاد و سالم و موفق باشید
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها