تعداد بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۱۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰ - 2022 12 February
مدیر کل محیط‌زیست استان با دعوت دادگستری در شهرستان نی‌ریز حاضر و پاسخگوی دغدغه‌های زیست محیطی مسئولان و مردم شد.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:
در این جلسه، ابتدا رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز مردم این خطه را انسانهای شریفی توصیف کرد که محیط‌زیست را می‌فهمند.

حسین غضنفرنژاد گفت: «آنها از ارزشهای محیط‌زیستی متضرر می‌شوند؛ ولی دست به اسلحه نمی‌گیرند و نمی‌کُشند؛ فقط می‌گویند منافع ما را ببینند و این ستودنی است.»

وی افزود: «ما نمی‌توانیم نسبت به این منافع بی‌توجه باشیم و  مردم نباید متضرر شوند. اگر دستگاه‌های مسئول بی‌توجه باشند، ممکن است با تبعاتی مواجه شویم که آسیبهای آن خوشایند نباشد. ما هر جا که بتوانیم از باب پیشگیری از جرائم ورود کنیم، دریغ نمی‌کنیم. باید در کنار فرمانداری بایستیم و هم‌پوشانی کنیم تا ثمره خوبی داشته باشد.»

در ادامه جلسه، دادستان شهرستان نی‌ریز به موضوع آلودگی کارخانه گل‌گهر و تأثیر آن بر منطقه پرداخت و گفت: «گل‌گهر به دلیل همجواری با شهرستان، آلودگی‌هایی را برای مردم منطقه و محیط‌زیست به همراه دارد. حال چرا ما از حق آلایندگی آن استفاده نکنیم؟ خواسته ما این است که کارشناسان محیط‌زیست شما وارد عمل شوند و بررسی کنند تا حق آلایندگی از طریق مجاری قانونی مصوب شود. اگر این طور شود، خیلی مشکلات زیست‌محیطی و کمبود بودجه‌ها و اعتبار آن حل خواهد شد.»

اکبر شهسوار به موضوع قاچاق حیوانات بهرام‌گور اشاره‌ای کرد و عنوان داشت: «چندین بار محموله‌های قاچاق حیوانات این منطقه از قاچاقچیان گرفته شده. چند روز پیش هم چندین هوبره به ارزش زیست‌محیطی بالایی توسط افراد سودجو شکار شده بود و به حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شد. بنابراین لازم است دوربینهای تله‌شکاری و نیروها اضافه و گشتها تقویت شود. همچنین برای پیشگیری از شکار تمهیداتی اندیشیده شود.»

وی افزود: «در مورد معادن یکسری افراد مجوز گرفته‌اند و می‌خواهند شروع به کار کنند که سر و صدای زیادی در سطح شهرستان ایجاد کرده است. چرا ما باید بگذاریم مجوز بگیرند که بخواهیم ورود کنیم؟ باید به دقت بررسی گردد و به راحتی مجوز داده نشود و تنش ایجاد نگردد.»

در ادامه، مدیر کل محیط زیست استان فارس در مورد عوارض آلایندگی گل‌گهر گفت: «پیش از این مطالعه‌ای انجام شد و گزارش آن را آوردند. متأسفانه خود شهر قطرویه در معرض آلایندگی نیست. ولی چند روستا تحت تأثیر آلودگی آن قرار می‌گیرند که در حال مستندسازی آن هستیم. بر اساس قانون، مواردی که باعث ایجاد آلودگی بین چند استان می‌شود، در کار‌گروهی در سازمان برنامه‌ریزی کشور مطرح می‌شود و آنجا تصمیم می‌گیرند که سهم آلاینده‌ها را زیر نظر سازمان محیط‌زیست مشخص کنند. ما الان پایه علمی این کار را گرفته‌ایم و آمادگی این را داریم که درسازمان برنامه و سازمان محیط زیست کشور این موضوع را مطرح و مطالبه کنیم. ما برای آلودگی عسلویه و تأثیر آن روی شهرستانهای لامرد و مُهر پیگیری کردیم. خوشبختانه آن موقع توانستیم ۱۳ درصد از سهم عسلویه را به عنوان عوارض آلایندگی برای این دو شهرستان بگیریم؛ هر چند خیلی چالش‌برانگیز شد و نماینده‌های بوشهر ورود کردند و دعوا شد و نگذاشتند پول را پرداخت کنند. نهایتاً خود سازمان برنامه آمد و صد میلیارد را به صورت بودجه داد؛ نه به صورت عوارضی که باید وصول می‌شد. به رغم این که کار پر چالش و پر دردسری است، کار پایه‌ای آن را شروع کرده‌ایم و مطالعاتش انجام شده و مدرک دستمان است که در این چند نقطه آسیب می بینیم.»

حمید ظهرابی با پرسش دادستان مواجه شد که عنوان داشت: «پیش‌بینی خودتان از این اقدام چیست و این که آیا نتیجه می‌گیرد یا نه و اگر نتیجه بگیرد، مبلغ آن چقدر است؟»

ظهرابی پاسخ داد: «می‌گویند به نسبت جمعیت تقسیم می‌کنیم. وقتی صحبت از جمعیت شود، چون روستاها هستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، عدد قابل توجهی نخواهد بود. ولی در عین حال ما داریم اثرات آن را ارسال می‌کنیم که مثلاً آب را از اینجا دارند می‌برند، چاه‌های آنها و تخریبهایشان در استان ما است، منطقه حفاظت شده صدمه دیده و...

بستگی به این دارد که فروش آنها در سال چقدر باشد؛ ولی چون حجم فروش بالا است، درصد کم آن هم پول زیادی است. ما باید این را دنبال کنیم و سازمان برنامه هم از ما حمایت کند که داریم آن را انجام می‌دهیم.»

مدیر کل محیط زیست استان گفت: «در مورد بحث قاچاق حیات وحش و شکار، ما اینجا بیشتر در معرض ترانزیت هستیم. مثلاً بازهای شکاری یا هوبره که توقیف شدند، منشاء آن بیشتر خارج از استان و استان کرمان بود. به رغم این که خیلی کمبود و ضعف نیرو داریم، اما همه همکاران تلاششان را می‌کنند. شما هم حمایت کنید که در استخدامهای جدید، شهرستان‌های بختگان و نی‌ریز را بهتر ببینیم و نیروهای مورد نیاز را تأمین کنیم. ما الان برای هر ۸ هزار هکتار، یک محیط‌بان داریم که از استاندارد به دور است. یادم است در دادگستری لامرد حتی از کسانی که می‌دانستند سابقه شکار دارند، می‌خواستند که به محیط‌زیست کمک کنند و از آن طرف به آنها کمک می‌کردند و وام می‌دادند که سرمایه‌گذاری هم داشته باشند؛ این کارها خیلی مؤثر است. همین معادن را می‌توانید وادار کنید چند کارگر در فصل رفت و آمد گورها  بگیرند تا گورخرها را برگردانند و به محیط‌بانها کمک کنند.»

وی افزود: «در مورد مجوز‌ معادن، متأسفانه در قانون، نقش سازمان محیط‌زیست را کمرنگ کرده‌اند. بیشتر بحثهایی که در شهرستان شما بود، موارد آن خارج از مناطق ما بود و اصلاً از ما استعلام نشده بود. در مورد روستای بنه‌کلاغی رسانه‌ها به ما حمله می‌کردند که مردم اینجا همه معترضند، شما کجایید؟ و ما می‌گفتیم اصلاً از ما کسی نپرسیده که اینجا می‌شود یا نمی‌شود.

درباره معادنی هم که داخل منطقه بوده، منابع طبیعی آمده به یک ‌سینه‌کار جدید مجوز داده و از ما استعلام نکرده‌اند. قانون می‌گوید فقط یک بار از محیط‌زیست در محدوده معدن استعلام می‌شود و این متأسفانه ایراد قانونی است.

در مورد تعارضات کشاورزی با خسارت ناشی از گورخرها و گرازها هم امروز جلسه‌ای با برخی اهالی منطقه در فرمانداری داشتیم که مشکلاتشان در دست پیگیری است.»

در ادامه، فرماندار نی‌ریز با بیان این که رویکرد مدیر کل محیط زیست باعث شده که استان رونق اقتصادی بگیرد، گفت: «توسعه پایدار مدنظر است و ایشان در جلسات کمیسیون ۱۱ سعی داشتند که همه مسائل را با هم ببینند و حل کنند.»

مرا هدایت عنوان داشت: «ریختن زباله‌ها در محیط زیست نیاز به پیگیری و برخورد قضایی دارد. همین که متخلفان زیست محیطی را جریمه کنیم که به محیط‌زیست کمک دهند، رویکرد جدید و بسیار تأثیرگذاری است.»

سپس رئیس دادگستری نی‌ریز خطاب به ظهرابی گفت: «این که خودتان آمدید و موضوع را پیگیری کردید، تأثیر زیادی دارد. وقتی با مردم صحبت کنیم، به آنها احترام بگذاریم، به آنها جواب دهیم و اقناع‌سازی کنیم، برای کنترل و کم کردن تنشها و آسیبهایی که می‌تواند به وجود بیاورد، بسیار تأثیرگذار است. به شرطی که این موضوعات رها نشود و پیگیری شود. چون اگر پیگیری نشود، آفتش بیشتر از زمانی است که حضور پیدا نکنید؛ چون مردم این طور فکر می‌کنند که داریم فریبشان می‌دهیم.»

غضنفرنژاد عنوان داشت: «ما همین الان یک سناریوی خیلی خوب داریم که باید برای تهیه دوربینهای تله‌ای آن همکاری کنید. همکاران ما دارند احکام جایگزین حبس را صادر می‌کنند که باید برای تهیه دوربینها کمکشان کنید. بعد پویشی با همکاری شما و رئیس‌کل ما در شهرستان نی‌ریز راه می‌اندازیم و اشخاص به جای این که شکار کنند، از طبیعت عکس می‌گیرند. ما اینجا امکان آن را داریم که یک نمایشگاه درست کنیم و این عکسها را در نمایشگاه به نمایش بگذاریم.  باید دقت کنیم که برای خیلی از کارهای فرهنگی باید بستر ایجاد شود و از مردم بخواهیم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها