تعداد بازدید: ۱۸۱۶
کد خبر: ۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰ - 2017 21 January
نماینده شرکت آب منطقه ای استان فارس:
پیشتر قرار بود پس از بهره برداری از سد نرگسی کازرون، برای احیای تالاب پریشان سالانه 10 میلیون متر مکعب آب از این سد به تالاب منتقل شود اما در پی تصمیم جدید این شرکت، این میزان به 20 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
امین قربانی در حاشیه نشست بررسی راهکارهای انتقال آب به دریاچه پریشان کازرون، در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: هم اینک این تصمیم برای تصویب نهایی در کمیسیون های وزارت نیرو در دست بررسی است و پس از مصوب شدن، اجرا خواهد شد.

وی افزود: یکی از اهداف اجرای طرح سد نرگسی، انتقال آب از این سد به تالاب بین المللی پریشان است و در حال حاضر مطالعات و نفشه های چگونگی انتقال آب از این سد به تالاب پریشان مهیا شده است.

قربانی بیان کرد: طول این خط انتقال 35 کیلومتر است و اجرایی کردن آن نیازمند افزون بر 550 میلیارد ریال اعتبار است که از محل اعتبار اسنادی بلند مدت داخلی (فاینانس) و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد.

فرماندار شهرستان کازرون هم اظهار داشت: برای جلب مشارکت بخش خصوصی در زمینه اجرای طرح انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان کازرون، تا کنون چندین نشست برگزار شده که از جمله آنها نشست امروز (پنجشنبه) است که با حضور سرمایه گذار و بازدید میدانی از مسیر خط انتقال صورت گرفته است.

سید کمال علوی افزود: با توجه به آمادگی سرمایه گذار در صورت حمایت دولت برای تخصیص اعتبار لازم، پیش بینی می کنیم که تا کمتر از 2 سال آینده طرح انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان به اتمام برسد.

او گفت: عملیات احداث سد نرگسی کازرون که در بخش جره و بالاده این شهرستان واقع شده از سال 89 با اعتبار دولتی 990 میلیارد ریال آغاز شد و قرار بود این طرح در مدت پنج سال به اتمام برسد اما هم اینک 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سد نرگسی در 60 کیلومتری شمال شرق کازرون قرار دارد.

دریاچه پریشان که یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است درفاصله 14 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون واقع شده و به نام های مور ، پریشان ، شوریون ، موز ، توز ، پریشم ، فزشویه ، کازرون و فامور نیز شناخته شده است.

این دریاچه که چهار هزار و 700 هکتار وسعت دارد درسال 1355خورشیدی به عنوان تالاب بین المللی درفهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) آن را به عنوان ذخیره گاه زیست کره نیز معرفی کرد.

این تالاب در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست نیز ثبت شده است و با عنوان منطقه حفاظت شده ارژن پریشان مدیریت می شود.
شهرستان کازرو در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها