تعداد بازدید: ۵۶۸
کد خبر: ۱۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ - 2022 08 February
امام جمعه موقت نی‌ریز و رسانه‌ها در یک نشست مشورتی به بررسی مسائل حوزه خبری و اطلاع‌رسانی پرداختند.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: در ابتدای این جلسه که دوشنبه 18 بهمن در مصلای نماز جمعه برگزار شد، سید ابوالفضل فقیه سرپرست دفتر امام جمعه گفت: «رسانه‌ها وظیفه دارند بین مردم و مسئولان و حاکمیت مطالبات، دیدگاه‌ها و نظرات را منتقل کنند. همچنین به کمک ائمه جمعه بیایند و این صدا را از فضای مصلا به کل جامعه منتقل کنند تا مردمی هم که شرکت نکرده‌اند، از محتوای آن باخبر شوند.»

وی هدف از برگزاری این جلسه را آسیب‌شناسی انتقال محتوای خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد و گفت: «مطالباتی که در خطبه‌ها مطرح می‌شود، از طریق معاون سیاسی استاندار به دستگاه مربوطه منتقل می‌شود و آنها ملزم به رسیدگی هستند.»

در ادامه، امام جمعه موقت نی‌ریز با اشاره به اهمیت رسانه‌ها گفت: «آنها به هر نحوی که پیامی را منتقل کنند، خیلی اهمیت دارد. صِرف انتشار خبر نیست؛ هنر رسانه است که بتواند آن پیام و هدف خودش را به مخاطب منتقل کند. مردم ما تحلیلی از مسائل به صورت عمقی ندارند. اینجا نقش خواص است که تحلیل درست را منتقل کنند.»

سپس هادی امین‌پور مسئول پیج خبری «نی‌ریز فردا» گفت: «تا قوانین رسانه‌ای بین اهالی رسانه و مسئولان تعریف نشود، مشکلات وجود دارد. این که رسانه چه فعالیتهایی می‌تواند انجام دهد و مسئولان هم چه وظایفی دارند. اما متأسفانه شاهدیم که از طرف برخی از آنها یک دیدگاه تهدیدی وجود دارد و می‌گویند همان که ما می‌گوییم را شما باید انتقال دهید. به نظر می‌رسد آنها جایگاه خودشان را نمی‌دانند و از قوانین مطلع نیستند. چرا مسئولان ما متوجه نیستند که هر حرفی را در تریبون عمومی نزنند؟ اگر انتشار آن به صلاح نیست، چرا آن حرف را می‌زنند؟ مگر متوجه نیستند که دارد منتشر می‌شود؟»

مهدی جلالیان سردبیر سایت نای ذی خبر به اهمیت و نقش مطالبه‌گری رسانه‌ها پرداخت و این که نباید برای سازمان خاصی تبلیغ کنند.»

عابد نعمتی خبرنگار هفته‌نامه نی‌ریزان فارس هم خواستار این شد که پس از ایراد انتقادات و مشکلات محلی و شهرستانی در تریبون نماز جمعه، مصوبه‌ای باشد که مسئولان آن حوزه ملزم به پیگیری مسائل و مشکلات عنوان شده و پاسخگویی به مردم در مراسم بعدی نماز جمعه شوند.

رسول کردگاری خبرنگار صدا و سیما از مسئولانی که انتظار دارند همیشه آن چه خودشان می‌خواهند منتشر شود، گلایه کرد و در جایی دیگر برنامه زمان‌بندی پخش اخبار نماز جمعه در صدا و سیما را تشریح کرد.

او همچنین به گزارشهایی که در زمینه پیگیری مطالبات مردمی تهیه کرده و پخش شده اشاره کرد.

رسول حقیری مسئول کانال خبری نی‌ریز اما از مردم شهرستان گلایه کرد که پیگیر مطالبات خود نیستند و نسبت به خیلی مسائل، مشکلات و کمبودها بی تفاوتند.

هادی نیکونام که مسئولیت طراحی و راه‌اندازی سایت امام جمعه و ستاد برگزاری نماز جمعه نی‌ریز را بر عهده دارد، عنوان داشت: «سایت اولیه امام جمعه از سال 1392 راه‌اندازی شد و یک سری مطالب از قبیل اخبار نماز جمعه را از قلم اصحاب رسانه منتشر می‌کردیم. اما الان کاملتر و با مشاوره کامل و تخصصی می‌خواهیم راه‌اندازی شود و مسائل رسمی آنجا منتشر شود. در قسمت تماس با ما نیز باید بتوانیم مطالبات مردمی را از طریق دفتر امام جمعه پیگیری کنیم.»

در ادامه جلسه، مدیر مسئول هفته‌نامه نی‌ریزان فارس عنوان داشت: «دست و بال ما بسته است و بعضی جاها قلممان شکسته است. ما حداقل در مجموعه رسانه‌ای خودمان اگر اطلاعاتمان از برخی مسئولان بیشتر نباشد، کمتر نیست. شرایط مختلف به مرور باعث می‌شود که برخی اوقات نشود مطلبی را در حد یک خبر معمولی منتشر کرد؛ چه برسد به ریشه‌یابی و تحلیل. برای خیلی از مطالب وقت زیادی گذاشته می‌شود و می‌بینیم که در نهایت نمی‌شود آن را منتشر کرد.»

غلامرضا شعبان‌پور گفت: «ما از آبان ماه سال 1380 به شکل مستمر شروع به کار کردیم. اما باور کنید اگر می‌دانستم وارد حوزه رسانه شدن باتلاقی است که این قدر آدم را فرو می‌برد و این قدر سخت است، وارد آن نمی‌شدم؛ اما شروع کردیم و به کمک خدا راه افتاد و مردم نجیب هم استقبال کردند و اصرارکه کار را رها نکنید.»

وی افزود: «اگر رسانه‌ها بخواهند مستقل باشند، باید از نظر اقتصادی روی پای خود بایستند؛ ولی اگر بخواهند سراغ این و آن بروند و کمک مالی جذب کنند، دیگر رسانه نیستند و تریبون آن سازمان به حساب می‌آیند. ما حاضر شدیم وام بگیریم و قرض کنیم؛ اما متکی به جایی نباشیم. هر چند مشکلات اقتصادی از جمله گرانی کاغذ و ... فشار زیادی می‌آورد. البته فضای مجازی کمک زیادی به ما کرد و خوشبختانه تاکنون بخش زیادی از مخاطبان را به این فضا منتقل کرده‌ایم؛ به طوری که جمع خوانندگان نسخه کاغذی هفته‌نامه، ماهنامه نی‌تاک و پایگاه خبری هورگان و فضاهای وابسته به آن بسیار بیشتر از زمانی است که صرفاً خوانندگان متکی بر نسخه کاغذی بودند.»

شعبان‌پور با بیان این که بعد از شیراز، برترین شهرستان فارس در حوزه رسانه هستیم، گفت: «انتقادات اجتماعی و محلی در نمازجمعه، مطالبات و شجاعت اجتماعی را بالا می‌برد. سبک خبرنویسی بر پایه حوزه روزنامه‌نگاری باعث می‌شود اخبار مختلف از جمله نماز جمعه خلاصه شود. هر چند ما سعیمان بر این است که خلاصه کنیم؛ نه این که محتوا را نرسانیم. همچنین برخی مطالب منطبق بر قانون مطبوعات نیست؛ حتی اگر در تریبون نماز جمعه مطرح شود.»

در پایان، سید جواد فقیه خواستار راه‌اندازی ستونی با محتوای زکات، امر به معروف، مطالب محیط زیستی و... در هفته‌نامه شد و گفت: «نقاط قوت مسئولان هم باید بیان شود؛ چون انصافاً برخی خدمات خوبی انجام داده‌اند.»




نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها