تعداد بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۱۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ - 2022 29 January
افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت روان است که عوامل تغذیه‌ای نقش مهمی در بروز آن دارد. از طرف دیگر، کسانی که دچار افسردگی هستند، اغلب تغذیه نامناسبی داشته و از این جهت نیز در معرض خطر قرار دارند. هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد، سطح انرژی در او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای غذا در او از بین می‌رود؛ در نتیجه تغذیه فرد دچار اختلال می‌شود.

کمبود برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی فرد می‌تواند سبب ایجاد افسردگی شود یا حالت افسردگی را در فرد تشدید کند. 

این مواد عبارتند از:
اسیدهای چرب امگا۳:  کمبود این مواد در رژیمهای غذایی می‌تواند فرد را مستعد افسردگی کند. منابع غذایی این اسید چرب شامل غذاهای دریایی، تخم‌مرغ غنی شده با امگا۳، روغن کانولا، روغن بذرکتان، گردو، سویا و سبزیهای برگ سبز است.

اسید فولیک: سطح اسید فولیک در خون برخی از افراد مبتلا به افسردگی پایین است. جگر، قارچ، سبزیهای برگ سبز، گوشت گاو کم چربی، نان گندم کامل و لوبیا، از منابع اسید فولیک است.

ویتامین B۱۲: سطوح بالاتر این ویتامین در خون افراد افسرده سبب می‌شود که این افراد به درمان پاسخ بهتری دهند. منابع غذایی ویتامین B۱۲ شامل جگر، شیر، ماهی، تخم‌مرغ و گوشت است.

روی:  این عنصر نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد. تعادل این عنصر در بدن در پیشگیری و درمان افسردگی مؤثر است. گوشت، مرغ، ماهی، شیر، جگر، غلات کامل و مغز‌ها از منابع روی است.

آهن: 
کمبود آهن می‌تواند سبب بی‌حوصلگی شود و مصرف مکمل با آهن در بهبود خلق مؤثر است. این ماده مغذی در جگر بیش از سایر منابع غذایی و سپس در غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، زرده تخم‌مرغ، غلات کامل و نان غنی شده وجود دارد.

ویتامین E: 
این ویتامین به علت اثر آنتی‌اکسیدانی زیادی که دارد، می‌تواند در پیشگیری و درمان افسردگی مؤثر باشد. از آنجایی که این ویتامین به کمک گیاهان ساخته می‌شود، روغنهای گیاهی بهترین منابع آن است. باید توجه داشت که سرخ کردن در دمای بالا باعث تخریب ویتامین E می‌شود.

منیزیم: 
سطح منیزیم در افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است. به نظر می‌رسد که دریافت منیزیم در کاهش افسردگی مؤثر است. دانه‌ها، مغز‌ها، حبوبات و سبزیهای برگ سبز تیره، منابع خوب این ماده غذایی است.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل، دریافت مواد مغذی به اندازه کافی و داشتن وزن مناسب، در پیشگیری و درمان افسردگی مؤثر است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها