تعداد بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ - 2022 29 January
رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز از روند افزایشی سویه جدید اُمیکرون در نی‌ریز و ابتلای 9 نفر به آن ابراز نگرانی کرد و نسبت به چرخش این سویه در شهر و احتمال اوج‌گیری پیک ششم کرونا در روزهای پیش رو هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز، دکتر داور آل‌داود با اشاره به افزایش آمار بیماران سرپایی و بستری اُمیکرون در شهرستان نی‌ریز، گفت: «تاکنون 9 مورد ابتلا به این بیماری شناسایی شده که 4 نفر آنها در بیمارستان شهدا بستری هستند و حال عمومیشان رو به بهبودی است.»

وی افزود: «آمار واقعی اُمیکرون در شهرستان بیش از موارد شناسایی شده است و تخمین زده می‌شود به علت شیوع زیاد این سویه، افراد زیادی به آن مبتلا شده باشند؛ اما به دلیل این که علائم آن خفیف یا دیرهنگام است، افراد با مراجعه دیرهنگام و یا مراجعه نکردن به مراکز درمانی، بقیه را نیز مبتلا می‌کنند.»

او همچنین از شهروندان تقاضا کرد تا در صورت داشتن علائم مشکوک به کروناویروس و مشابه با سرماخوردگی، به مرکز ۱۶ ساعته شهید فقیهی مراجعه کنند تا در صورت قطعی شدن ابتلا به این بیماری، از گسترش آن در سطح جامعه جلوگیری شود.

دکتر آل‌داود یادآور شد: «تجربه ثابت کرده که هر بار در رعایت پروتکل‌های بهداشتی عادی‌انگاری شود، پیک‌های شدید بیماری رخ می‌دهد و هر پیک نسبت به پیک قبلی، با شیوع بیشتری همراه است. بنابراین همکاری و مشارکت شهروندان در رعایت کامل شیونامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، در کنترل این وضعیت شکننده اهمیت ویژه‌ای دارد.»

علائم اصلی ابتلا به اُمیکرون
طبق گزارش محققان، 2 علامت اصلی سویه اُمیکرون، آبریزش بینی و سردرد است.

آبریزش بینی و سردرد علائم بسیاری از عفونتها هستند؛ اما می‌توانند علائم کرونا یا اُمیکرون نیز باشند. اگر آنها را دارید، باید آزمایش کووید بدهید.

البته حدود ۲۰ علامت اومیکرون تاکنون گزارش شده است که مهمترین آنها دو مورد ذکر شده است. 3 علامت برجسته دیگر آن شامل  ضعف بدن، عطسه و گلودرد است.

اُمیکرون هم می‌کشد و هم عوارضش باقی می‌ماند
در همین زمینه، یک پزشک متخصص گفت: «کسی‌ که فکر می‌کند اُمیکرون یک سرماخوردگی ساده است، باید به او گفت که عوارض زیادی با یک سرماخوردگی ساده برای انسانها باقی نمی‌ماند؛ اما در مواجهه با ویروس کرونا که سبب‌ساز این پاندمی شده است، با عوارض زیادی در آینده مواجه خواهیم شد. یکسری از بیماران ممکن است ماه‌های بعد از ابتلا به کرونا آمبولی کنند و با سکته‌های قلبی و مغزی بمیرند و هیچ وقت جزو آمار کووید محسوب نشوند؛ درحالی‌که اینها جزو عوارض کووید است.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، متأسفانه تاکنون نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجد شرایط، برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند.

همچنین نزدیک به 6.5 تا ۷ میلیون نفر هم نوبت اول را تزریق کرده، اما برای تزریق نوبت دوم تأخیر دارند.
همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از واکسیناسیون ۸ میلیون نفر از جمعیت زیر ۱۲ سال کشور خبر داد و گفت: در نوبت اول، گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال واکسینه می‌شوند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها