تعداد بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۱۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱ - 2022 29 January
سرمقاله
اسماعیل عسلی / سردبیر روزنامه عصر مردم
تراکم مطالبات اقشار گوناگون و تجمعات صنفی ، بودجه 1401 را نشانه رفته و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که وجاهت اجتماعی و موقعیت جناحی خود را در تیررس چشمداشت‌های روزافزون و آماج نگاه ملتمسانه اکثریت مردم می‌بینند هر روز با طرحی و لایحه‌ای که در راستای پاسخگویی به مطالبات روزآمد تنظیم گردیده خبرساز می‌شوند ، یک روز به دنبال تأمین بودجه مسکن برای افراد و خانواده‌های بی‌سرپناه هستند و روز دیگر شاهد تجمع اعضای صندوق بازنشستگی و روز بعد باید شاهد مکاتبات و طومار زیان دیدگان سرمایه‌گذار در بورس باشند. بحث زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز ، بود و نبود ارز 420هزارتومانی، دورنمای سیاست خارجی، خشکسالی و بحران آب و روند نزولی زاد و ولد و پیری جمعیت و مهاجرت نخبگان نیز به قوز بالاقوز تبدیل گردیده و از آنجایی که انتظارات عمومی با توجه به همسویی قوای سه‌گانه برای حل سریع مشکلات افزایش یافته، تمامی دست اندرکاران به موازات دغدغه‌های کرونایی هر روز ایده‌ای تازه و تجربه نشده را برای عبور از بحران کنونی پیشنهاد می‌دهند
به موازات اشاره‌های نیم بند به قوانین ناکارآمد و سوء مدیریت‌ها ، هم اکنون دولت نیم نگاهی ترمیم آمیز هم به توزیع عادلانه یارانه‌ها دارد تا از این رهگذر آبی بر آتش‌ گر گرفته اقشار کم درآمد بریزد و با ایجاد تغییر در قوانین مالیاتی و فروش اموال مازاد دولتی ، خزانه خالی را پر کند.

به نظر می‌رسد تلاش‌های پراکنده نمایندگان در نطق‌های پیش از دستور با محوریت یاد آوری چالش‌های پیش رو، دیگر حتی اثری موقتی و تسکین بخش هم نداشته باشد چرا که تمامی کاستی ها سر در گریبان مشکلات ساختاری دارد. 

معضل زباله‌گردی برادر خوانده کاهش قدرت خرید است و بی‌خانمانی با مهاجرت هم پیاله‌اند و پیری جمعیت و بحران‌های اجتماعی هم سر در یک آبشخور دارند. بنابراین طرح‌ها و لوایحی که به صورت جزیره‌ای مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرند ، چاره‌ی کار نیستند . جامعه‌ی ما به انواع بیماری‌ها مبتلاست به طوری که تجویز دارویی برای یک بیماری چه بسا موجب وخامت بیماری دیگری گردد . نه بورس و نه بانک‌ها و نه تجار و بازرگانان و نه انبوه‌سازها  را نمی‌توان با توصیه‌های بخشنامه‌ای به راه آورد . از یک سو بستن مالیات بر خانه‌های خالی صدای بانک‌های انبوه‌ساز را درمی‌آورد و از سویی دیگر جلوگیری از تعطیلی کارخانجات مشکل‌دار موجب مخدوش شدن قوانین ناظر بر روابط کارگر و کارفرماست . نه می‌توان از خروج نخبگان با ایجاد موانع جلوگیری کرد و نه خانواده‌ها به امید امتیازات حداقلی زیر بار فرزندآوری می‌روند! ... 

پس چاره‌ی کار چیست؟! شاید با نزدیک شدن رسانه‌ها به افکار عمومی بتوان مردم را تخلیه‌ی روانی کرد . چون درد دل کردن کمک می‌کند تا بخشی از فشارهای روحی به زبان منتقل شود . تغییر زاویه اندک صدا و سیما ظرف چند ماه اخیر بازخوردهای خوبی داشته اما کافی نیست. این اقدام مکانیزم چندان پیچیده‌ای هم ندارد . همین که صدا و سیما با دعوت از صاحب نظران و افراد به معنای واقعی متخصص و فاقد گرایش جناحی و پیشینه‌ی اجرایی دعوت کند تا شرایط موجود را برای مردم تبیین کنند و زنگ گفتمان ملی را به صدا درآورند، به تدریج زمینه‌ی پاسخگو کردن تمامی کسانی که کوتاهی کرده‌اند فراهم می‌شود و تعریفی نوین از خطوط قرمز با محوریت منافع ملی شکل می‌گیرد که به بالا رفتن آستانه تحمل مردم و همراهی آنها با دولت کمک می‌کند . به موازات چنین اقدامی مرکز پژوهش‌های مجلس که در مقایسه با نهادهای موازی عملکرد قابل قبول‌تری داشته ، در راستای تقویت بدنه کارشناسی مهمترین نهاد مشورتی از اساتید دانشگاه و همچنین صاحبان خرد و تجربه و دلسوز دعوت کند در جلسات غیرعلنی به تشریح وضعیت کشور و ترسیم افق های پیش رو برای نمایندگان بپردازند . برداشتن چنین گام هایی برای تقویت احساس هم سرنوشتی و کاستن از حجم چالش‌های داخلی لازم است. آنچه مسلم است تلاش‌ها باید معطوف به همگرایی باشد نه پراکندگی . از منظری منصفانه ، تجدید نظر در برخی سیاست ها در راستای منافع ملی توسط هر جناحی دنبال شود نباید به عنوان دستاویزی برای سرزنش موضع‌گیری‌های گذشته آن جناح مورد هجمه قرار گیرد . این‌گونه امور را باید به داوری افکار عمومی واگذار کرد، مهم این است که با برداشتن موانع ایذایی، کوچه‌های بن‌بست را به خیابان و خیابان‌ها را به بزرگراه‌های بین‌المللی وصل کنیم و از نگاه جزیره‌ای رها شویم و ارتباطی هدفمند با کشورهای منطقه و جهان برقرار کنیم و از تهدیدها فرصت بسازیم و فقط و فقط به مردم بیندیشیم چرا که خشنودی خدا در گرو خشنودی مردم است. 

باید اذعان داشت که اکثریت مردم تحلیل جناحی از وضعیت کشور ندارند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها