تعداد بازدید: ۱۴۹۷
کد خبر: ۱۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶ - 2022 22 January
ناگفته‌هایی از محسن چاوشی
هم صدایش متفاوت‌تر از مابقی خوانندگان است، هم کردارش... او در یک کلام مردمی است.
/     محمد جلالی، نی‌ریزان فارس

در خانواده‌ای پر جمعیت به دنیا آمده است. علاقه‌ای به درس نداشت تا جایی که وقتی از حل مسئله ریاضی بر نمی‌آید، ماشین حساب را به زمین می‌کوبد و جلسه امتحان را ترک می‌کند.

به برگزاری کنسرت هم توجهی ندارد و همین مسئله باب انتقادات را باز کرده و مخالفانش می‌گویند صدایش دستکاری شده!

اما او تاکنون 370  اعدامی را از مرگ نجات داده و شبگردی است که با وانتش به نیازمندان کمک می‌کند.

این خواننده چند وجهی کسی نیست جز محسن چاوشی...

او کیست؟
محسن چاوشی حسینی متولد ۸ مرداد ۱۳۵۸ خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز ایرانی است.

زادهٔ خرمشهر اما اصالتی کُردتبار دارد. خانواده وی با توجه به شرایط کاری که پدرش به عنوان کارمند شرکت نفت داشت به خرمشهر مهاجرت کردند و محسن در خرمشهر متولد شد.

وی فرزند پنجم خانواده و دارای دو خواهر و سه برادر (مهراد، فرهاد و هوشنگ) است.

بعد از اشغال خرمشهر در زمان جنگ، خانواده او به شهرهای کرمانشاه، مشهد و نهایتاً تهران مهاجرت کردند.

ازدواج
محسن چاوشی در سال 1388 با دختری به نام «اسپاکو یوسفی» آشنا شد و شرایط ازدواج با وی مهیا گردید. 

همسر چاووشی در معرفی خودش در اینستاگرام نوشته: برای تمامی قومهای ایرانی احترام بسیار قائل هستم ولی محض اطلاع من ایرانی و از قوم با اصالت بختیاری و آریایی هستم و به جرئت می‌گویم که یکی از افتخاراتم است...

حاصل این ازدواج در سال 1392 یک پسر بچه به نام زانکو بود.

بر خلاف خانواده پر جمعیتی که محسن داشت تاکنون که 8 سال از تولد اولین فرزندش می‌گذارد خبری از فرزند دوم نیست.

موسیقی...
چاوشی پس از دریافت فوق دیپلم حسابداری و اتمام دوره سربازی، فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینهٔ موسیقی در سال ۱۳۸۲ با آلبوم «نفرین» آغاز و پس از اخذ مجوز در سال ۱۳۸۷ آلبوم «یه شاخه نیلوفر» را منتشر کرد. از وی تاکنون بیش از ۲۰۰ قطعه موسیقی شنیده شده است، که شامل ۱۱ آلبوم و نیز چندین تک‌آهنگ است.

وی خواننده و آهنگساز ترانه‌های فیلم سینمایی «سنتوری» ساختهٔ داریوش مهرجویی بود. چاوشی همچنین یک قطعه برای تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «لامپ ۱۰۰» به کارگردانی سعید آقاخانی خواند.

محسن چاوشی خواننده ترانه‌های سریال شبکه خانگی «شهرزاد» ساختهٔ حسن فتحی می‌باشد که نقش بسزایی در محبوبیت تک‌آهنگ «کجایی» او داشت.

شروع جدی موسیقی در دوره سربازی!
شاید عجیب به‌نظر برسد، اما موسیقی برای چاوشی در دوره سربازی جدی شد. به گفته خودش اهل درس نبوده و به زحمت خودش را به ترم یک دانشگاه در رشته حسابداری رسانده است. سر یکی از امتحان‌ها، وقتی نتوانست به حل یک سؤال برسد، ماشین‌حساب را به زمین زد و از جلسه بیرون رفت. چندماه بعد، راهی پادگان می‌شود و آشنایی با سربازی به نام «بهزاد احمدوند» که در خانه‌ا‌شان یک استودیوی کوچک داشت، مسیر زندگی چاوشی را به طور جدی تغییر می‌دهد. او در این دوران چند شعر هم گفته که در آلبوم اولش منتشر شده است. جالب این‌که چاوشی در دوره سربازی در یگان تشریفات موزیک دژبان کل بوده و آنجا هم ساز می‌زده است.

ماجرای عجیب سنتوری
محسن چاوشی درباره نحوه ضبط صدایش برای آهنگ‌های فیلم سنتوری می‌گوید: «چاره‌ای جز این نداشتم که در خانه و در یکی از اتاق‌هایمان کار ضبط را انجام بدهم. به کمک مادرم یک پتو را با میخ جلوی پنجره زدیم و دیوارها را هم با پتو پوشاندم تا صدا نپیچد. مادرم از اتاق بیرون رفت و با یک پتو از بیرون، در اتاق را پوشاند. خودم هم از این طرف در، یک پتو آویزان کردم تا بتوانم در نهایت فضایی را در اختیار داشته باشم که در آن بشود وکال گرفت. بعد از همه این ماجراها، پتو را کشیدم روی سرم و در همان شرایط خواندم و همه وکال را ضبط کردم. از زیر پتو که بیرون آمدم، «علی سنتوری» به دنیا آمده بود. همان نسخه هم نهایی و پخش شد»

رهایی از اعدام و بینوایان
محسن چاوشی در دهۀ نود علاوه بر فعالیت حرفه‌ای، به فعالیت‌های خیریه به ویژه برای آزادی محکومان به اعدام روی آورد به طوری که تا پایان سال ۱۳۹۹، با جمع‌آوری مبالغی، ۳۷۰ زندانی و اعدامی جرائم غیرعمد را آزاد کرده و برای ۱۱۰ فرد مبتلا به بیماری سخت اقدام به کمک کرد .
همچنین بنا به گفته محسن رجب‌پور تهیه کننده موسیقی، محسن چاوشی شبانه با وانت بین مردم برنج پخش می‌کند و چهره‌اش را می‌پوشاند تا کسی او را نشناسد.

کنسرت بی‌کنسرت
از زمان پخش نخستین آلبوم او «نفرین» تا امروز، شایعات زیادی مبنی بر برگزاری کنسرت توسط چاوشی شنیده شده‌است و عده‌ای هم دست به سوء استفاده‌هایی اینچنینی در این زمینه زده‌اند.

شاید هیچ خواننده مطرحی پیدا نشود که با گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن نام و فعالیتش، کنسرتی برگزار نکرده باشد. همین امر باعث شده عده‌ای بگویند چاوشی توان اجرای زنده را ندارد، اما خود او گفته بهتر از هر کسی در اجرای زنده مهارت دارد.

در اردیبهشت ۱۳۹۴، چاوشی در مصاحبه‌ای دربارهٔ عدم برگزاری کنسرت گفت: «در ایران کنسرت بیشتر شبیه جُنگ شادی است تا کنسرت موسیقی، برف شادی می‌زنند و به یکباره از توی جعبه در می‌آیند و روی سن ظاهر می‌شوند. صدابردار خوب هم که نداریم. برای همین در اغلب کنسرت‌ها نه هارمونی وجود دارد، نه آن صداهایی که لازم است مخاطب موسیقی از سازها بشنود و صدابرداری شود. فقط یک کار باری به هر جهت ارائه می‌دهند که من اهلش نیستم.»

محسن چاوشی تاکنون، به صورت تمرینی دو ترانه «زخم زبون» و «خاکستر» را به صورت زنده اجرا و ضبط کرده‌است. او در تیرماه سال ۱۳۹۵ برای اولین بار قسمتی از قطعه متأسفم برات را به صورت زنده اجرا و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

در جریان فصل دوم برنامه استیج، شهرام آذر مدعی شد که محسن چاوشی صدایش را در دستگاه بازسازی می‌کند و این صدای خودش نیست. پس از این ادعا، محسن چاوشی پستی در اینستاگرامش منتشر کرد و در آن نوشت: «من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است.» او همچنین در کامنتی از هواداران خود درخواست کرد که به فردی که این ادعا را مطرح کرده بود، توهین نکنند. او همچنین دو ویدئو از آواز خواندنش منتشر کرد.

جوایز و افتخارات
در هفتمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی «کرافیلم» در کراچی پاکستان، جایزه بهترین موسیقی متن فیلم به محسن چاوشی و اردوان کامکار برای فیلم سنتوری رسید.

در جشنوارهٔ «حافظ»، جایزهٔ بهترین موسیقی متن فیلم به محسن چاوشی برای فیلم سنتوری رسید.

در اختتامیه سی و دومین «جشنواره موسیقی فجر» جایزه باربد بهترین آلبوم موسیقی پاپ به آلبوم «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی تعلق گرفت.
 برگرفته از نی‌تاک شماره 14

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها