تعداد بازدید: ۴۸۴
کد خبر: ۱۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵ - 2022 08 January
خبرهایی از بیمارستان جدید، ام‌آر آی، متخصصان
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:
در جلسه شورای شهر نی‌ریز با رئیس شبکه بهداشت و درمان، بحث بر سر مکان راه‌اندازی ام آر آی بالا گرفت.

رئیس شورای شهر نی‌ریز در ابتدای جلسه، از تلاشهای کادر درمان در دوران مبارزه با کرونا تشکر کرد و موضوع انتقال بیمارستان شهدا به بیمارستان شهدای سلامت را یادآور شد.

سید علاءالدین فقیه به مسئله کمبود پزشک متخصص در شهرستان و نداشتن انگیزه لازم برای کار کردن آنها در شهرهای کوچکتر اشاره کرد.

وی در مورد اهمیت بهداشت محیط هم گفت: «هرچه سرمایه‌گذاری روی بهداشت بیشتر باشد، نیاز به درمان کمتر می‌شود.‌ هزینه‌های درمان ده‌ها برابر هزینه‌های بهداشتی است.»

او گریزی هم به موضوع شورای خیرین سلامت نی‌ریز زد و عنوان داشت: «من خود عضو خیرین سلامت بودم. به نظر من باید در اعضای این شورا بازنگری شود و  اصحاب نظر محلات مختلف که می‌توانند کمک دهند، با همکاری فرمانداری و شبکه بهداشت عضو شوند که تأثیر بسزایی در جذب کمکهای مردمی برای شبکه بهداشت دارد.»

در ادامه، سید محمدجواد قطبی عضو شورای شهر نی‌ریز و رئیس شورای شهرستان، بر نیاز اساسی شهرستان به یک دستگاه ام‌آر‌آی تأکید کرد و گفت: «من برای پیگیری این موضوع هفته گذشته شیراز بودم و به دانشگاه ‌علوم‌پزشکی رفتم. قرار شد هماهنگی‌های لازم انجام و اگر هم از استان کمک خواستیم، انجام شود. وجود مرکز ام‌آر‌آی برای این که مشکل رفت و آمد جلوی راه بیماران برداشته شود، ضروری است. بر پایه صحبتی که با برادران بیاتی (مجموعه معدنی باقرآباد) کردم که قرار است هزینه‌های این مرکز را تقبل کنند، آنها می‌گفتند نیازی به اعتبارات دولتی نداریم و می‌خواهیم دستگاه را آزاد بخریم و مکان را هم خودمان راه‌اندازی کنیم. »

مشکلات بیمارستان جدید
در ادامه، رئیس شبکه بهداشت با بیان این که احداث بیمارستان جدید نی‌ریز از سال 1395 شروع شده و تا سال 1398 تنها 30 تا 40 درصد آن ساخته شده بود، گفت: «چون بخشی از هزینه را بنیاد برکت قبول کرده بود، به دلیل تورم، تغییر قیمتی در سال ۹۸ ایجاد و باعث شد کل پروژه حدود یک سال بخوابد. هزینه ساخت فاز دوم که ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده بود، تبدیل شد به ۱۰۰ میلیارد و دانشگاه علوم پزشکی مقداری را تقبل و با بنیاد برکت چانه‌زنی کرد. با پیگیری‌هایی که انجام شد، حالا این بیمارستان جزو تکمیل‌ترین بیمارستانهای استان شده است. اما مشکلات پایه‌ای از جمله نداشتن پانسیون پزشکان، انبار مرکزی و انبار دارویی دارد که آن را برای فازهای بعدی گذاشته بودند و هنوز انجام نشده است.»

دکتر داور آل‌داود خبر از آماده شدن دو واحد پانسیون با همکاری و پیگیری دکتر حمیدرضا جمشیدی داد و گفت: «اسکلت دو ساختمان 4 واحدی نیز احداث شده و حداقل نیاز به 4 بلوک 4 واحدی دیگر داریم که نیاز است خیرین کمک دهند.»

وی افزود: «سه میلیارد تومان دیگر از بنیاد برکت دریافت کرده‌ایم که نود درصد آن خرج داخل بیمارستان می‌شود و چیزی برای پانسیون باقی نمی‌ماند.»

بیمارستان جدید به احتمال زیاد در دهه فجر افتتاح می‌شود.  هر چند به گفته آل‌داود، نداشتن پانسیون پزشکان و فاصله پانسیونهای بیمارستان شهدا تا بیمارستان جدید، ممکن است برای بیماران اورژانسی مشکلات خاصی ایجاد کند؛ اما از نظر تجهیزاتی مثل داشتن دستگاه اکسیژن ساز و ... جزو به‌روزترین و مجهزترین بیمارستانها است.

وی نداشتن واحدهای ساختمانی برای اسکان و استراحت همراهان بیمار و نداشتن نمازخانه مناسب را از دیگر مشکلات بیمارستان جدید عنوان کرد.

آل‌داود ضمن تشکر از شهرداری و شورای شهر نی‌ریز به خاطر آسفالت بخشی از محوطه بیمارستان شهدای سلامت، از آنها خواست تا در تسطیح محل پارکینگ و موتورخانه بیمارستان و همچنین ایجاد یک میدان در قسمت ورودی نیز همکاری کنند. 

کاربری جدید بیمارستان قدیم
رئیس شبکه بهداشت در پاسخ به مجتبی افسر نایب رئیس شورای شهر که پیشنهاد داد اگر قرار است به دلیل آماده نبودن محل اسکان پزشکان برای بیماران مشکلاتی ایجاد شود، بهتر است افتتاح بیمارستان عقب بیفتد، عنوان داشت: «به صلاح نیست در همین بیمارستان قدیم که زمان ساخت آن به دهه 40 خورشیدی برمی‌گردد، باقی بمانیم. با توجه به تعداد متخصصانی که آمده‌‌اند، برای عملها و کارهایی که انجام می‌شود، کمبود جا داریم. ضمن این که ساخت پانسیون حتی اگر پول پشت دست باشد، حداقل ۹ ماه طول می‌کشد و به صلاح نیست انتقال به بیمارستان جدید این قدر عقب بیفتد.»

وی گفت: «دانشگاه علوم پزشکی اگر بخواهد اینجا را فعال نگه دارد، باید هزینه هنگفتی بدهد و نیروی انسانی را یک و نیم برابر کند. این هم که گفته می‌شود اگر اینجا بیمارستان باقی بماند، دیگر کسی آنجا نمی‌رود، درست است و مردم جای نزدیکتر را انتخاب می‌کنند و کاری به خدمات‌رسانی بیشتر هم ندارند. از طرفی زمین برای هلال احمر است و اگر پیگیری شود، مثل شهرستان مرودشت قسمتی از آن به هلال‌احمر و قسمتی به ما واگذار می‌شود و چون هلال احمر حق تغییر کاربری ندارد، یک بیمارستان متروکه و عملاً بی‌فایده می‌شود.‌»

رئیس شبکه بهداشت پیشنهادی در این زمینه داد و گفت: «ما در بیمارستان جدید بخش اعصاب و روان نداریم و همچنین نیاز به مرکز ترک اعتیاد دولتی داریم. هر دو مرکز نیز مراکزی هستند که از نظر درآمدی پایین و هزینه‌بر هستند. می‌توان این مرکز را در بیمارستان شهدا راه انداخت و همزمان می‌شود یک درمانگاه ۲۴ ساعته با اجاره شرکت خصوصی راه‌اندازی کرد. در این زمینه مجتمع فولاد هم پیشنهاداتی داده که مسئولان سیاسی باید همکاری کنند تا کارهای لازم انجام شود.»

ضرورت کمربندی
وی راه‌اندازی جاده کمربندی پشت بیمارستان شهدا به سمت قلعه خواجه و آبادزردشت را از واجبات شهر نی‌ریز بعد از افتتاح بیمارستان جدید توصیف کرد و گفت: «با توجه به تمرکز مسکن مهر و ترافیک، اگر کسی بخواهد حتی با اورژانس 115 به بیمارستان جدید منتقل شود، زمان‌بر است. احداث این جاده، هم کمک به جابه‌جایی متخصصان و هم کمک به انتقال بیمار می‌کند. همچنین یکی دیگر از مشکلات، ورودی بیمارستان جدید است که چون مردم باید از اتوبان در دوربرگردان خطرناک دور بزنند، - مخصوصاً برای کسانی که بیمار دارند و حواسشان جمع نیست - شاید خطرناک باشد و حوادثی را به وجود بیاورد.»

متخصصان بی‌انگیزه
دکتر آل‌داود سیاستهای اشتباه وزارت بهداشت از جمله طرح تحول و برنامه‌ریزی نامناسب را دلیل تمایل نداشتن پزشکان متخصص برای حضور در شهرستانهای دورافتاده دانست و گفت: «بعد از پلکانی شدن دریافتی پزشک و پرستار و پرداخت آن در فواصل زمانی زیاد، نارضایتی در کادر درمان ایجاد شد و پزشکان انگیزه‌ای برای کار در این مناطق ندارند.»

وی با بیان این که از 1400 متخصص مورد نیاز کشور در سال جاری، تنها 990 متخصص تأمین شده، گفت: «ما هم سه یا چهار متخصص کم داریم. به عنوان مثال، متخصصان رشته‌های جراحی می‌گویند اگر یک سزارین ساده در بیمارستان خصوصی ۱۰ تا ۱۲ میلیون حق‌العمل دارد، برای همان عمل در بیمارستان شهدا صد هزار تومان و آن هم با فاصله یک سال انجام می‌شود. بنابراین یا کارهای غیر قانونی انجام می‌دهند یا به شهرهای بزرگ می‌روند. این باعث شده که مناطق دور افتاده خالی از پزشک شود. البته تشکیل دِه‌کلینیک که نیاز به سرمایه‌گذار دارد، تنها راه نگه داشتن آنها است؛ وگرنه تا این سیاستهای کلان درست نشود، کار درست نمی‌شود.»

ایشان شهرستان نی‌ریز را یکی از بهترین شهرستانهای فارس از نظر رعایت مسائل بهداشتی و نظارت بهداشت محیط ارزیابی کرد و عنوان داشت: «همین سختگیریها منجر به شکایتهای مختلف از شبکه بهداشت شده است. البته یک سری مشکلات نیاز به همکاری تیمی در شهرستان دارد؛ مثل رها کردن فاضلاب. ما به عنوان شبکه بهداشت کاملاً آماده همکاری هستیم. اما جاهایی هم که دست من کوتاه است، فشارهای سیاسی مختلف نمی‌گذارد کارهایی انجام شود.»

آل داود با اشاره به این که زمان تغییر اعضای شورای خیرین سلامت فراررسیده، از شورای شهر خواست تا اعضای مناسب این کار را پیشنهاد دهند. وی همچنین از مهندس حجت شفیعی که به گفته وی در این مدت بسیار فعالانه حاضر شده و اقدامات مثبتی انجام داده، تشکر کرد.

لزوم ام‌آرآی بیمارستانی
آل‌داود با بیان این که مجوز یک دستگاه ام‌آر‌آی برای بیمارستان جدید گرفته شده و محل نصب و ساختمان آن هم آماده شده است، گفت: «ورود ام آر آی و صدور پروانه آن حتی برای مراکز خصوصی چند فاکتور دارد که یکی، داشتن متخصص رادیولوژی است. از طرفی وزارتخانه برای هر منطقه بیش از یک مجوز دستگاه نمی‌دهد؛ چون به دلیل یارانه دولتی آن، فشار وارد می‌کند. بر اساس جمعیت، برای نی‌ریز هم یک مجوز در نظر گرفته شده بود که ما برای بیمارستان گرفتیم و اگر کسی بخواهد خصوصی راه بیندازد، عملاً مجوز بیمارستان سوخت می‌شود. به همین دلیل بهتر است اگر برادران بیاتی می‌خواهند کار خیری انجام دهند، این کار را در بیمارستان جدید انجام دهند که امکانات کاملی برای این کار دارد و ما حاضریم کل واحد رادیولوژی را در اختیارشان قرار دهیم. ضرورت این کار به دلیل این است که بیماران اورژانسی باید حتماً در محیط بیمارستانی ام‌آر‌آی شوند و شرایط انتقال آنها به یک مرکز خصوصی که امکانات کامل بیمارستانی و پزشکان مختلف از جمله متخصص بیهوشی ندارد، نیست. بنابراین محیط خصوصی فقط به درد بیماران سرپایی می‌خورد و بیماران بستری که شرایط مناسبی ندارند، باید باز هم به شهر دیگری اعزام می‌شوند. »

کاری کنید ام‌آرآی از دست نرود
قدرتی نماینده برادران بیاتی که در جلسه حضور داشت، اما گفت: «آنها گفته‌اند به هیچ عنوان به بیمارستان جدید نمی‌رویم و پزشک متخصص خصوصی را خودمان تأمین می‌کنیم. هدف ما سود نیست و مسائل مالی آن برایمان اهمیتی ندارد. نیازی هم به ارز دولتی نداریم. کاری کنید که چیزی به مردم برسد و ام آر آی از دست نرود. ما قرار است پولش را بدهیم و قرارداد ببندیم. زودتر تصمیم بگیرید که به شهرستان دیگری واگذار نشود.»

وساطت شهردار
در ادامه، شهردار نی‌ریز پیشنهاد داد که مثل برخی مراکز درمانی بزرگ و با توجه به وسعت زمین بیمارستان جدید، یک دپارتمان خیر‌ساز تصویربرداری راه‌اندازی شود تا هم نیت برادران بیاتی رعایت شود و هم چندپارگی تجهیزات نباشد. مدیریت آن هم بر عهده خودشان باشد و حتی می‌توان ورودی و محوطه‌سازی آن را جدا کرد. 

در پایان جلسه، قرار شد بعد از اعلام توضیحات نماینده برادران بیاتی، جلسه دیگری با حضور آنها برگزار و تصمیم نهایی گرفته شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها