تعداد بازدید: ۵۶۳
کد خبر: ۱۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷ - 2021 15 December
این گونه از سیخورها همانند یک اره برقی در حال تراشیدن نقطه پایینی درختان بنه هستند.
به گزارش نی‌ریزان فارس: خوردن پوست درختان چند هزار ساله بنه توسط تشی‌ها (گونه‌ای از سیخور یا جوجه تیغی)  و خشک شدن آنها در کوههای حاجی آباد نی‌ریز (منطقه قاش پهن) پدیده‌ای است که اخیراً رخ نشان داده است.

تشی‌ها همانند یک اره برقی در حال تراشیدن نقطه پایینی درختان بنه هستند.

شهروند خبرنگاری با ارسال تصاویری این را هشدار داده و خواهان پیگیری شده است.

در همین رابطه رئیس اداره منابع طبیعی نی‌ریز گفت: بله متأسفانه این مسئله رخ داده است.

جمالی در خصوص علت این ماجرا گفت: زمانی که چشمه‌ها، زه‌آب‌ها و منابع سطحی آب بر اثر خشکسالی خشک می‌شوند حیوانی بنام تشی جهت تأمین آب مورد نیاز و برطرف کردن تشنگی خود مجبور می‌شود پوست درختان بنه را بجود که متأسفانه این کار به درخت آسیب جدی وارد می‌کند.

معمولاً این حیوان یک طوق یا دایره کامل اطراف تنه درخت را نمی‌خورد اما در مواقعی مشاهده شده که متأسفانه طی چند بار و توسط چند جانور طوق کاملی از درخت بنه آسیب می‌بیند که این کار درخت را خشک خواهد کرد.

وی در رابطه با اقدامات انجام گرفته گفت: طی چند سال گذشته با پایش‌هایی که در مناطق جنگلی شهرستان انجام شد آسیب‌های وسیع و جدی در مناطق لای‌رز و مشکان مشاهده شد که تورپیچی و سنگ چینی اطراف تنه‌ها در سطح چند ده هکتار در حال انجام است.

با تشکر از شهروند طبیعت دوستمان منطقه مورد نظر بلافاصله توسط کارشناسان بازدید و پیگیری لازم صورت خواهد پذیرفت.

لازم به ذکر است بهترین و راحت‌ترین کار برای کمک به حفظ درختان بنه از گزند این جانور، چیدن تخته سنگ اطراف تنه بنه تا ارتفاع ۱ متری است که طبیعت دوستان محترم با توجه به افزایش بی‌سابقه و چشمگیر خسارت تشی می‌توانند این کار را به عنوان یکی از اقدامات مهم در طبیعت گردی‌های خود در نظر گیرند.

ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که پیرو مذاکره و جلسات صورت پذیرفته با اداره کل محترم محیط زیست، تحت تدابیری کنترل میدانی و مستقیم تشی از طریق شکار، زنده‌گیری و تله گذاری در بعضی از مناطق فراهم خواهد شد.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها