تعداد بازدید: ۷۳۸
کد خبر: ۱۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵ - 2021 15 December
مسئول اورژانس 115 شهرستان نی‌ریز از بازگشت به زندگی نوزاد 40 روزه که دچار آسپیراسیون (کبودی اندامها و بدن و عدم توانایی تنفس)شده بود، به کمک آموزشهای اپراتور مرکز پیام خبر داد.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:
مسئول اورژانس 115 شهرستان نی‌ریز از بازگشت به زندگی نوزاد 40 روزه که دچار آسپیراسیون (کبودی اندامها و بدن و عدم توانایی تنفس) شده بود، به کمک آموزشهای کارشناس پرستاری (اپراتور) مرکز پیام خبر داد.

محمدحسین کچویی گفت: «ساعت 6:30 صبح یکشنبه 21 آذرماه، گزارشی مبنی بر آسپیراسیون (کبودی اندامها و بدن و عدم توانایی تنفس) نوزاد 40 روزه بر اثر پریدن شیر در حلق، به مرکز پیام اورژانس 115 شهرستان نی‌ریز اعلام شد.»

کچویی ادامه داد: «کارشناس پرستاری مرکز پیام شروع به آموزش به والدین وی کرد و همزمان آمبولانس به محل اعزام شد.»

وی افزود:  «تیم عملیاتی اورژانس بر بالین نوزاد رسید و علائم حیاتی نوزاد از جمله سطح اکسیژن خون، خوشبختانه خوب شده بود.»

مسئول اورژانس 115 عنوان داشت: «در مواردی که نوزاد یا کودک دچار حالت خفگی بر اثر پریدن شیر در گلو یا گیر کردن شیء خارجی مثل سکه، قند و... می‌شود، اگر سرفه نمی‌کند و هیچ صدایی ندارد و صدای خس خس و زجر تنفسی دارد، در صورتی که بیهوش نیست، والدین باید او را روی ساعد دست به حالت شیبدار خوابانده و سر و چانه او را با کف دست مهار کنند. سپس 5 ضربه یا بیشتر، بین دو کتف نوزاد بزنند تا شیء خارج شود و تنفس نوزاد برگردد.»

وی افزود: «همزمان باید با اورژانس تماس گرفته شود. سپس نوزاد یا طفل شیرخوار را به صورت طاق‌باز برمی‌گردانیم و دهانش را باز و بررسی می‌کنیم. اگر تنفس برنگشته و جسم خارجی بیرون نیامده بود، ۵ بار با دو انگشت بر روی جناغ سینه فشار وارد و دوباره بررسی می‌کنیم. اگر مشکل حل نشده باشد، دوباره او را برمی‌گردانیم و 5 ضربه به کمر می‌زنیم. دوباره نوزاد را برمی‌گردانیم و با بررسی دهان، اگر جسم قابل دیدن باشد، آن را با یک انگشت به صورت پارویی و غلتاندن و با دید مستقیم بیرون می‌آوریم. اما نباید کورکورانه دستمان را در دهان نکنیم که باعث می‌شود جسم پایین‌تر برود.»

کچویی گفت: «اگر کودک بیهوش شده و نفس نمی‌کشد، به سرعت باید احیاء قلبی - تنفسی را آغاز ‌کنیم. بدین شکل که 30 فشار مداوم با سرعت ۱۲۰ فشار در دقیقه و با عمق ۴ سانتی‌متر روی قفسه سینه (نیمه تحتانی جناغ سینه) داده می‌شود. سپس دوباره راه هوایی و دهان را بررسی می‌کنیم. در صورت باز شدن و انجام تنفس، کودک به حالت عادی برگشته و در غیر این صورت، دو تنفس مصنوعی دهان به دهان انجام می‌دهیم. (یک نفس معمولی بکشیم سپس دهان و بینی نوزادرا در دهان خود گرفته و یک ثانیه به دهان و بینی کودک بدمیم؛ همزمان قفسه سینه کودک را نگاه می‌کنیم؛ باید سینه کودک کمی بلند شود.) سپس دوباره ۳۰ فشار بر قفسه سینه می‌دهیم؛ با سرعت هر ثانیه دو فشار. به طوری که جناغ سینه ۴ سانتیمتر پایین و بالا شود و پس از آن دو تنفس با روش گفته شده انجام می‌دهیم.

این کار باید بدون وقفه تا بازگشت تنفس خود به خودی یا رسیدن تکنسین‌های اورژانس در بالین نوزاد ادامه یابد. در غیر این صورت، خون و اکسیژن به مغز نمی‌رسد و مغز نوزاد آسیب خواهد دید.»

مدیر اورژانس 115 نی‌ریز عنوان داشت: «آموزش مهارت احیاء قلبی - تنفسی بسیار ساده است و در مراکز اورژانس و هلال‌احمر آموزش داده می‌شود. توصیه می‌کنیم جهت فرا گرفتن این آموزشها، به مراکز ذکر شده مراجعه کنید.»

نوشتنی است کارکنان عملیاتی این شیفت، نجمه چوبدار (کارشناس پرستاری مرکز پیام) و علی صنعتی و کریم دلدار بودند که والدین نوزاد با حضور در مرکز پیام اورژانس از آنها تشکر کردند.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها