تعداد بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۱۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰ - 2021 27 November
در صورت احداث چندین پد بالگرد در نی‌ریز، تحول بزرگی در اورژانس هوایی ایجاد می‌شود.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:
مسئول مرکز اورژانس ۱۱۵ شهرستان نی‌ریز از مصدوم شدن دو تن در حادثه واژگونی ایسوزو و پرواز بالگرد برای انتقال مصدوم دچار کاهش هوشیاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز اورژانس ۱۱۵ شهرستان نی‌ریز، محمدحسین کچویی گفت: ساعت ۱۱:۵۴ صبح یکشنبه سی آبان ماه، گزارشی مبنی بر واژگونی ایسوزو در منطقه چاه‌گله در محور نی‌ریز - سیرجان، به مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ شهرستان نی‌ریز اعلام شد. 

وی ادامه داد: به علت این که آمبولانس پایگاه رودخور در حال انتقال بیمار قلبی به نی‌ریز بود، بلافاصله آمبولانس از پایگاه‌های اورژانس قطرویه و خیرآباد سیرجان و درمانگاه ریزاب به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: به علت بیهوشی یکی از مصدومان و ضربه مغزی مصدوم دیگر، تیم عملیاتی اورژانس درخواست کمک کرد. بلافاصله از سیرجان درخواست بالگرد شد و آمبولانس پایگاه قطرویه به پایگاه خود بازگشت. هر دو مصدوم بعد از دریافت اقدامات درمانی تیم عملیاتی اورژانس، توسط بالگرد به بیمارستان امام رضا سیرجان منتقل شدند.

*****
در صورت آماده‌سازی محل فرود و پرواز، امدادرسانی هوایی سرعت می‌گیرد

در همین رابطه، مدیر اورژانس 115 نی‌ریز گفت: «امدادرسانی توسط بالگردهای اورژانس هوایی در شرایط بحرانی و نقاط دوردست و صعب‌العبور موجب نجات جان مصدومان و بیماران می‌شود و استفاده از خدمات اورژانس هوایی برای بیماران اورژانسی از قبیل مادران باردار پرخطر، سکته‌های حاد قلبی و مغزی، مصدومان حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی، موارد قطع عضو، به ویژه در شرایط مسدود شدن جاده‌ها، مستلزم آماده سازی پد (محل فرود و پرواز) بالگرد است.»

کچویی گفت: «زمین مورد نیاز، زمینی محکم و مسطح با ابعاد ۶۴۰ متر مربع (80×80) است که ۹۰ متر مربع آن در مرکز زمین (30×30) با آسفالت یا سیمان پوشانده شده باشد. زمین مذکور باید در نقطه‌ای دور از پایه‌های برق، دکلها و کابلهای برق، بیسیم مخابراتی و ساختمانها و درختان بلند باشد.»

وی افزود: «در صورتی که زمین مذکور در هر شهر و روستا و یا آبادی با هماهنگی دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و خیرین اختصاص داده شود، عملیات اورژانس هوایی جهت بیماران بدحال و اورژانسی با سرعت و سهولت بیشتری انجام خواهد شد.»

مدیر اورژانس نی‌ریز عنوان داشت: «درست است که آمبولانس‌های زمینی ممکن است زودتر سر صحنه برسند، اما وقتی از خدمات بالگرد استفاده می‌شود، آمبولانس زمینی کارهای درمانی اولیه را انجام می‌دهد و بیمار بدون معطلی به وسیله بالگرد به یک بیمارستان فوق تخصصی می‌رسد. به طور مثال، به جای این که یک ساعت طول بکشد به بیمارستان نی‌ریز برسد، به شیراز می‌رسد، درمان زودتر شروع می‌شود و در بهبودی بیمار تأثیر زیادی دارد.»

کچویی با بیان این که تشخیص نیاز به بالگرد با تکنسینهای اورژانس و مرکز پیام است، گفت: «اورژانس هوایی بیشتر در جاده‌های حادثه‌خیز مهم است. یکی از کاربردهای دیگر آن هم در بحرانها است؛ مثل سیل، زلزله، تصادف اتوبوس و ... که بدحال‌ترین آنها را به مراکز استانی اعزام می‌کنند. حتی بالگردهای دیگر مثل بالگرد ارتش، هلال‌احمر و... هم می‌توانند آنجا بنشینند.»

وی اظهار داشت: «خیرین عزیز در صورت تمایل برای اهداء زمین یا کمک در آماده‌سازی محل فرود بالگرد، می‌توانند از طریق دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، با هماهنگی شبکه بهداشت اقدام کنند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها