تعداد بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۱۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷ - 2021 20 November
️سل، بیماری عفونی حاد یا مزمنی است که باعث درگیر شدن اعضای مختلف بدن و به ویژه درگیر شدن ریه‌ها می‌شود.
حدود یک سوم از جمعیت جهان دارای سل نهفته هستند؛ به این معنا که افرادی که باکتری سل را تنفس می‌کنند، آلوده می‌شوند؛ اما بدن قادر است با باکتری مبارزه کرده و از تکثیر آن جلوگیری کند. در این صورت باکتری غیرفعال می شود؛ اما در بدن زنده می‌ماند. 

ضعف سیستم ایمنی به هر علتی، باعث فعال شدن این میکروب می‌شود. در افرادی که به سل نهفته آلوده شده‌اند، هنوز امکان سرایت بیماری وجود ندارد.

راه‌های انتقال سل:
میکروب سل از راه سرفه، عطسه، صحبت کردن، آواز خواندن و تف کردن در هوا پراکنده شده و مدتها به صورت معلق در هوا باقی می‌ماند و باعث سرایت بیماری به افراد دیگر می‌شود. هر سرفه می‌تواند تا 3 هزار ذره میکروبی وارد هوا کند.

(در مورد این بیماری باید بدانیم که سل از راه آب، تماس جنسی، تزریق خون یا نیش حشرات منتقل نمی‌شود.)

شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی
شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است و ممکن است با سایر علائم تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علائم عمومی و مشترک مانند تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی‌حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی همراه باشد.

تشخیص و درمان: 
ایمن‌سازی بر علیه بیماری سل و با واکسن BCG جزو برنامه ایمن‌سازی کشوری است. با ایمن‌سازی نوزادان می‌توان از بروز موارد خطرناکتر این بیماری جلوگیری کرد. زمان تزریق این واکسن از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی است.

درمان ناکامل و ناقص بیماری سل، به مراتب بدتر از درمان نکردن بیماری است.

با رعایت یک سری اصول کلی مانند ارتقاء سطح بهداشت در جامعه و محیط زندگی افراد، آموزش بهداشت، وجود تهویه و نور کافی در اتاق بیماران و تغذیه مناسب، می‌توان خطر انتقال عفونت را تا حدی کاهش داد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها