تعداد بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۱۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶ - 2021 14 November
قطعاً سنگ کلیه را می‌توان یکی از چالش برانگیزترین مشکلات سلامتی به شمار آورد که افراد زیادی در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌‌کنند. همان طور که می‌دانید، نوشیدن فراوان مایعات، اصلی‌ترین استراتژی مقابله با این وضعیت در کنار درمانهای دارویی و مداخلات پزشکی محسوب می‌شود.

نوشیدنی‌ها نه تنها سموم بدن را دفع می‌کنند، بلکه به حرکت بهتر سنگها و شنها هم از طریق دستگاه ادراری یاری می‌رسانند. هر چند ممکن است آب به تنهایی برای کمک به دفع راحت‌تر و سریعتر سنگهای کلیوی کارساز باشد، اما برخی از افزودنی‌ها نیز وجود دارند که این روند را تقویت می‌کنند.

معجزه‌ای به نام آبلیمو
آبلیمو یک روش مؤثر و در عین حال آسان برای پیشگیری از ابتلا به سنگهای کلیوی در افراد مستعد و همین طور کند کردن رشد سنگهای جدید در بیماران کلیوی عنوان شده است. 

دفع سنگ کلیه با درد ناگهانی و شدید در قسمت پهلو‌ها به اندازه ای شدید است که می‌توان آن را با درد زایمان مقایسه کرد. این سنگها زمانی شکل می‌گیرند که ادرار در کلیه با نمکهای تشیکل‌دهنده سنگ به وضعیت فوق اشباع برسد و حاوی مواد کافی جلوگیری کننده از این روند نیز نباشد. یکی از انواع این مواد سیترات است.

به همین علت است که معمولاً پزشکان معالج برای افراد مستعد به سنگهای کلیوی، پتاسیم سیترات تجویز می‌کنند. فرآورده‌های دارویی حاوی پتاسیم سیترات به شکل قرص و مایع فرموله می‌شوند. حال اگر بخواهیم یک ترکیب طبیعی را که منبعی غنی از سیترات است معرفی کنیم، بدون شک باید از آب طبیعی لیمو نام ببریم.

مصرف آبلیمو به شکل لیموناد کم قند یا فاقد قند، می‌تواند میزان سیترات ادرار را به اندازه‌ای افزایش دهد که مانع از تشکیل سنگهای کلیوی شود. 

نوشیدن لیموناد از مسیر دیگری نیز به افراد مستعد سنگ کلیه و بیماران مبتلا به سنگهای کلیوی کمک می‌کند. این مسیر چیزی نیست جز افزایش دفع ادرار. برای کاهش سنگهای کلیوی، بیماران باید میزان مایعات مصرفی خود را به نحوی افزایش دهند که روزانه 1.5 الی 2 لیتر دفع ادرار داشته باشند. همچنین اگر فرد در نقاط جغرافیایی با آب و هوای گرم زندگی می‌کند، این نیاز بیشتر خواهد بود. 

برای تهیه لیموناد، می‌توان نصف فنجان آبلیمو غلیظ را با 7 فنجان آب مخلوط کرد. همچنین استفاده از شیرین‌کننده‌های جایگزین به جای شکر هم در بیمارانی که مبتلا به دیابت نیستند مجاز است. در هر صورت توصیه می‌شود که از مصرف شکر و لیمونادهای کارخانه‌ای پرهیز شود؛ زیرا حاوی مقدار زیادی کالری اضافه هستند که برای سلامتی مضر است.

در مجموع بر اساس شواهد موجود، لیموناد از شکل‌گیری سنگهای کلسیمی جلوگیری می‌کند و در عین حال می‌تواند سنگهای بزرگ را به تکه‌های کوچکتر بشکند. این تبدیل، دفع سنگهای کلیوی را آسان می‌کند.

اما علاوه بر لیموناد، یک سری ترکیبات طبیعی دیگر هم در دسترس هستند که می‌توانند به بیماران کلیوی کمک کنند:

آب ریحان
ریحان حاوی اسید استیک است که به تجزیه سنگهای کلیوی و کاهش درد یاری می‌رساند. این گیاه همچنین سرشار از مواد مغذی است و در طب سنتی نیز برای اختلالات گوارشی و التهابی استفاده می‌شود. آب ریحان حاوی مواد آنتی اکسیدانی و عوامل ضد التهابی قوی است که در حفظ سلامت دستگاه ادراری و کلیه مؤثر هستند.

برای این منظور می‌توان از برگهای ریحان تازه یا خشک شده در قالب چای و یا تهیه آب ریحان استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشیم که مصرف این ترکیب برای مدت زمان بیش از 6 هفته در یک دوره درمان توصیه نمی‌شود.

سرکه سیب
سرکه سیب هم حاوی اسید استیک است و می‌تواند سبب تسریع حل شدن سنگهای کلیوی شود. علاوه بر شستشوی کلیه‌ها، سرکه سیب می‌تواند به کاهش درد ناشی از دفع سنگهای کلیوی نیز کمک کند.

توصیه می‌شود که بیشتر از یک لیوان 8   اونسی سرکه سیب و آب طی روز استفاده نشود. از طرفی امکان افزودن این ترکیب به سالاد و یا سس سالاد نیز وجود خواهد داشت. در صورت مصرف بی رویه سرکه سیب، عوارضی نظیر کاهش سطح پتاسیم خون و افزایش پوکی استخوان محتمل خواهند بود.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها