تعداد بازدید: ۶۸۰
کد خبر: ۱۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷ - 2021 17 October
گرانی افسار پاره کرده و سایه سنگین آن بر روی تمام آنچه که بوی قیمت می‌دهد، نشسته از کالاهای اساسی گرفته تا تعمیرات و خدمات!
در این روزها تخم‌مرغ هم، ساز عجیبش را کوک کرده و خود را به ۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسانده است این در حالی است که مسئولان کشاورزی نی‌ریز می‌گویند هزینه تولید تخم‌مرغ بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان است اما بالا رفتن خودسرانه قیمت توجیهی ندارد!

به همین دلیل جلسه ستاد تنظیم بازار ۲۰ مهرماه در فرمانداری تشکیل شد.

رئیس اداره صمت با اشاره به برخی از اقلام که بوی گرانی می‌دهند گفت: به عنوان مثال قیمت تخم‌مرغ بین 2000 تا ۲۱۰۰ تومان در نوسان است. 

قیمت مرغ حدود ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان فعلاً ثابت مانده است هرچند پیش‌بینی می‌‌کردیم این قیمت‌ها کاهش یابد اما به دلیل عدم اختصاص سهمیه کامل مرغ تنظیم بازار این اتفاق رخ نداد.

سهراب قدم‌زن با اشاره به اینکه نبود میدان دام در شهرستان نی‌ریز عاملی است تا قیمت گوشت قرمز در نی‌ریز مشخص نباشد گفت: عمده تولید شهرستان گوشت بره است و در حال حاضر تولید بیشتر از مصرف است اما قیمت‌ها تغییری نکرده.

در ادامه ذوالقدر مسئول بازرسی اتاق اصناف گزارشی از  وضعیت قیمت گاز کشی در منطقه قطرویه ارائه داد.

با توجه به اینکه مناطقی مثل ریزاب، بنه‌کلاغی و روستاهای  مسیر بخش قطرویه مراحل گازکشی خانگی‌اشان در حال انجام است بازرسان نی‌ریز به آنجا رفته‌اند تا قراردادها را چک کنند، البته آنگونه که ذوالقدر اعلام نمود قیمت‌ها به نسبت مناسب بوده و حتی در مقایسه با شهر نی‌ریز ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هم ارزانتر بوده و دلیل آن وجود رقابت شدیددر آنجا اعلام شد. بر پایه بررسی‌های انجام شده ۸ مجری در آنجا مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم از بازرسی‌های آنجا راضی بودند به بازرسی‌ها در شهر هم اشاره کرد و گفت: در مورد برنج سفید که در نی‌ریز طرفداران بسیار زیادی دارد، یکی از عمده فروشان به رغم اینکه از قبل خرید کرده بود اما با قیمت روز آن را به خرده فروشان داده بود و  فاکتورهای جعلی ارائه کرد که پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال گردید.

ذوالقدر همچنین به افزایش قیمت کپسول گاز اشاره کرد و گفت: در حالی که قیمت کپسول گاز حدود ۲۰ تا 24 هزار تومان است اما مغازه‌های سر جاده برای پر کردن یک پیکنیک ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کنند. 

همچنین در یک لوازم التحریری دفترچه‌های شطرنجی که به قیمت ۵۰۰۰ تومان و در سال ۹۸ خریداری شده بود به قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رساند که با آن برخورد شد.

در مشکان قیمت پودر سنگ در برخی مواقع از قیمت سیمان سیاه و سفید نیز گران‌تر  بود که با توزیع کنندگان برخورد گردید.

ذوالقدر با اشاره به اینکه برخی تخم‌مرغ را کیلویی می‌خرند و به صورت دانه‌ای می فروشند گفت: باید قیمت تخم‌مرغ بر پایه کیلو محاسبه شود چون برخی از کارتونها به دلیل ریز بودن تخم مرغها کیلویی ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد  اما به صورت دانه‌ای می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه تخم‌مرغ نی‌ریز قیمت‌گذاری درست و حسابی ندارد گفت: تولیدکننده، قیمت تخم‌مرغ‌های وارد شده به نی‌ریز را می‌گیرد و بر اساس توجیهاتی که دارد بالاتر از آن قیمت‌ها عرضه می‌کند.

در این جلسه مدیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت تولید تخم‌مرغ بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان است، بالارفتن خودسرانه قیمت را نامشخص خواند و گفت: اعلام شده است که در پایتخت قیمت تخم‌مرغ شانه‌ای ۴۲۰۰۰ تومان است و ما هم باید بر همین پایه قیمت‌های بالاتر را قبول نکنیم.
بصیری با بیان اینکه تولید تخم‌مرغ نی‌ریز ۴۵۰ تن در سال است  گفت: باید روی قیمت تخم‌مرغ نی‌ریز نظارت شود اما نباید سبب ناامیدی تولید کننده نیز شویم.

وی در پاسخ به این انتقاد که گوشت مرغ استان توسط نی‌ریز تولید می‌شود و باید بخشی از آن به خود شهرستان برگردد گفت: متأسفانه مدیرکل سازمان ما معتقد است نباید در سیستم عرضه دخالت کنیم.

در ادامه مباحث مختلفی از جمله بررسی راه‌اندازی بازارچه محصولات در اطراف مسکن مهر و ساماندهی آرد از آبان‌ماه مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین فرماندار با بیان اینکه قیمت تره بار گران است و هیچ حساب و کتابی روی آن نیست گفت: بر دستمزد تعمیرکاران گرفته تا قیمتهای اجناس که چهار برابر شده‌اند باید نظارت شود در حالی که ما تولید کننده گوشت مرغ و تخم‌مرغ هستیم اما قیمت‌ها دچار نوسان است! نمی‌شود کسی که در نی‌ریز تولید می‌کند قیمتی بالاتر از کسی که هزینه حمل و نقل دارد را به ثبت برساند؛ اگر می‌بینید قیمت تخم‌مرغ به صورت کیلویی بهتر است همین کار را بکنید و با متخلفان و گرانفروشان برخورد قاطع داشته باشید.

مراد هدایت به بالا بودن کرایه مغازه‌ها و منازل هم پرداخت و گفت: بنگاه‌ها باید سر و سامان پیدا کنند آن‌ها عاملی برای افزایش قیمت شده‌اند. نیاز است تا با کسانی که پروانه فعالیت ندارند، برخورد جدی شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها