تعداد بازدید: ۷۵۷
کد خبر: ۱۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ - 2021 10 October
با الهام از آثار قدیم نی‌ریز و بهره‌گیری از مهندسان نی‌ریزی و کشوری
پارک گلزار شهدا در حال ساخت است اما هنوز بخشی از آن ناتمام مانده و بخشی هم به دلیل برنامه‌ریزی جهت نصب گل‌دسته در دست ساخت می‌باشد.


در همین رابطه با شهردار نی‌ریز به گفتگو پرداختیم.

حامد فرغت با اشاره به تاریخچه تملک‌های این مسیر گفت: فرآیند تملک، تخریب و آزادسازی اراضی حد شرق گلزار شهدای شهر نی‌ریز از اوایل دهه ۱۳۶۰ خورشیدی شروع شده بود که بنا به دلایل مختلف از جمله تعدد مالکیت‌ها و عدم وجود سند قطعی مالکیت، نبود برنامه‌ریزی دقیق و عدم تخصیص اعتبارات و منابع مالی کافی تا سال ۱۳۹۶ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشت.
شهرداری نی‌ریز با همکاری قابل تقدیر مالکان محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تملک و آزاد سازی این اراضی را از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز کرد که با برنامه‌ریزی دقیق و صرف هزینه‌ای نزدیک بر 800 میلیون تومان در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید.

پس از آزاد سازی زمین‌ها، کار مطالعات فنی و مهندسی و تهیه نقشه‌های صحن شهدا با در نظر گرفتن ضوابط شهرسازی در قالب طرح تفصیلی مصوب شهر و همچنین با در نظر گرفتن اصول معماری اصیل ایرانی- اسلامی برای ساخت یک یادمان فاخر و در خور شأن مقام شهدای همیشه قهرمان شهر نی‌ریز و تبدیل شدن محوطه مذکور به مکانی زیبا و آرامش‌بخش که یادآور پیشینه تاریخی شهر باشد توسط شهرداری آغاز شد و تمامی نقشه‌های مورد نیاز برای این صحن در زمینی به مساحت تقریبی سه هزار متر مربع در مدت زمان بیش از 6 ماه تهیه شد. 

شهردار نی‌ریز در ادامه گفت: طراحی این بوستان به سفارش شهرداری نی‌ریز توسط مهندس صالح قاسمی از مهندسان معمار جوان، با تجربه و خوش آتیه کشورمان انجام شده و عملیات اجرایی این بنای فاخر به مهندس سید حسین طباطبایی از مهندسان شناخته شده نی‌ریزی سپرده شد.

بلافاصله پس از نهایی شدن نقشه‌های معماری، عملیات ساخت سر در ورودی و دیواره‌های پیرامونی صحن شهدا با نیت ساماندهی محوطه حد شرق گلزار شهدا توسط شهرداری نی‌ریز آغاز شد.

نکته حائز اهمیت در معماری این بوستان این است که همه جزئیات معماری بوستان صحن شهدا برگرفته از آثار تاریخی به جا مانده در شهر و به ویژه خانه‌های تاریخی نی‌ریز است.

همزمان با تکمیل سر در ورودی و دیوراهای پیرامونی، عملیات محوطه‌سازی شامل سنگفرش کف، جداره سازی، اجرای تأسیسات و ساخت آبنما با الهام از معماری کاروانسرای تاریخی سروی و بوستان‌های ایرانی شروع شد.

پس از اتمام مرحله نماسازی، مطابق نقشه‌های معماری این بنای فاخر، سفال‌های نقش برجسته لعابدار، ساخته هنرمند چیره دست نی‌ریزی استاد مجتبی زردشت که تاکنون آثار فاخر ماندگار متعددی را در این سبک خلق نموده است در سر در ورودی بوستان صحن شهدا تهیه و نصب شد.
فرغت با بیان اینکه مراحل ایده‌پردازی، مدلسازی، طراحی، ساخت، پخت، لعابکاری و آماده‌سازی این نقوش بیش از شش ماه زمان برد گفت: عملیات نورپردازی، کاشی‌کاری و تکمیل آبنما، کاشت گل‌های زینتی و نهال، نصب مبلمان شهری متناسب با معماری این بنای فاخر و سنگفرش پیاده‌روهای پیرامونی نیز ظرف هفته‌های آتی اجرا و تکمیل خواهد شد. 

برای اجرای این پروژه نزدیک به 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی بودجه‌های مصوب شهرداری نی‌ریز طی دو سال اخیر هزینه شده است.

فرغت در ارتباط با بخشی از پارک که محصور شده و با گونی از پروژه جدا گردیده گفت: این قسمت مربوط به پروژه شهرداری نمی‌باشد و تا آنجا که من اطلاع دارم هیئت‌ امنای مصلا با پیمانکار دیگری قرارداد دارند تا بتن‌ریزی و ساخت گلدسته‌ها را در آنجا اجرا کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
ضمن تقدیر وتشکر از زحمات عزیزان در شهرداری خصوصاً شهردان جوان و خوشفکروپرتلاش، در صورت امکان با تلفیقی از هنر و نوآوری یادمانی از گردان همیشه قهرمان کمیل نیز استفاده گردد.با سپاس
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها